معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با تاکید بر اینکه توسعه قطار شهری در ۹ کلان‌شهر کشور در دستور کار دولت قرار دارد گفت: دولت توانسته به‌رغم محدودیت منابع مالی ۳۱۸ کیلومتر خط مترو را در پنج کلان‌شهر اجرا کند که ظرفیت آن جابه‌جایی ۸۰۰ میلیون نفر مسافر در سال است. جهانگیری همچنین ازمردم به خاطر سخت بودن شرایط عذرخواهی کرد و گفت: من در برخی مواقع در جایگاه خود از مردم عذرخواهی کرده‌ام؛ چراکه واقعا همین حالا هم شرایط مردم سخت است، اما با وجود تمام فشارهایی که برای ما در نظر گرفته شده بود اقتصاد ایران از هم نپاشید و از تلاطم عبور کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور روز پنج‌شنبه به‌منظور افتتاح و کلنگ‌زنی چند پروژه اقتصادی و عمرانی، با استقبال استاندار خراسان رضوی و مقامات استانی وارد مشهد شد. جهانگیری پنج‌شنبه شب در دیدار با حجت‌الاسلام مروی تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور گفت: امروز دشمنان ایران از تحقق رویاهای خود مبنی بر سقوط نظام جمهوری اسلامی مایوس شده‌اند. به گزارش «ایسنا» معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: منطق و سیاست ما در روابط بین‌المللی، گفت‌و‌گو و احترام و منافع متقابل است و بر این اساس ایران زیر بار زور و فشارهای نادرست نخواهد رفت. وی افزود: دولت در کنار مدیریت آستان قدس است و این هماهنگی و همکاری با قدرت‌تر از گذشته ادامه خواهد داشت.

اسحاق جهانگیری روز پنج‌شنبه در همایش ملی تجلیل از ۵۰۰ کارآفرین برتر استان و آیین افتتاح ۲۵۰۰ پروژه عمرانی، اشتغال‌زایی و اردوهای دانشجویی کمیته امداد در اردوگاه ثامن‌الائمه گفت: یارانه‌های پنهانی که باید به ضعیف‌ترین اقشار برسد و به ثروتمندترین افراد می‌رسد، بیش از هزار هزار میلیارد تومان است. معاون اول رئیس‌جمهور گفت: دولت اصرار دارد چهره خشن فقر را از کشور دور کند و به مقطعی برسیم که با افتخار اعلام کنیم فقیر و نیازمند شدید نداریم.

شرایط نامناسب کشور از نظر بودجه

وی با بیان اینکه هم‌اکنون بخش خصوصی ایران امیدوار است، تاکید کرد: بنگاه‌های کشور ما همگی صادرات‌محور هستند و نسبتا وضعیت خوبی دارند؛ بورس کشور در حال جهش است و معنی آن این است که مردم به اقتصاد اعتماد دارند و به جای اینکه پول خود را در موضوعاتی مانند دلار و سکه سرمایه‌گذاری کنند به سمت بازار بورس هدایت می‌کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به تنگناهایی که ما در کشور خود از نظر اقتصادی داریم، خاطرنشان کرد: یکی از این تنگناها فشار روی بخش نفت، بانک، بیمه و سایر مواردی از این دست و دیگری مشکلات حوزه بودجه و اقتصاد است. جهانگیری تاکید کرد: کشور از نظر بودجه شرایط مناسبی ندارد یا به‌عبارت دیگر شرایط سختی دارد. ۴۴۸ هزار میلیارد تومان بودجه سال ۹۸ در نظر گرفته شده که ۱۵۰ هزار میلیارد تومان آن از فروش نفت است که البته آمریکایی‌ها موفق نشده‌اند آن را صفر کنند؛ اما آن را با مشکل مواجه کرده‌اند.وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی این نیست که کارهای خارق‌العاده انجام دهیم، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه تاب‌آوری اقتصاد کشور را بالا ببریم و این یک مجموعه برنامه نیاز دارد که مهم‌ترین آن این است که بودجه کشور از نفت منفک شود. ما باید کاری کنیم که اگر آمریکایی‌ها جلوی مواد اولیه ما را بگیرند ما بتوانیم بدون نفت مواد اولیه و کالاهای اساسی و داروی مورد نیاز خود را وارد کنیم. استان‌هایی مانند خراسان رضوی به دلیل داشتن مرز مشترک وظیفه بیشتری دارند. ما باید روش‌های جدیدی را ابداع کنیم. ما باید بتوانیم تهاتر کالا با نفت یا تهاتر کالا به کالا را انجام دهیم.معاون اول رئیس‌جمهور افزود: ما محرومیت زیاد داریم؛ امسال در مسائل بودجه‎ای از تمام مدیران انتظار صرفه‌جویی داریم و هیچ هزینه بریز و بپاشی از هیچ مدیری قابل قبول نیست. تمام سفرهای خارجی ما بسیار محدود شده و ما باید کارهای مردم را دنبال کنیم. در ارتباط با مساله قطار‌برقی اگر راهکار دیگری وجود دارد می‌توانید به ما بگویید. راهکار ما فاینانس خارجی بود و کشور چین هم برای این امر با اصرار خود چینی‌ها انتخاب شده بود اما هم‌اکنون به علت مشکلات به وجود آمده امور مربوط به آن متوقف شده است.