تحرکات جدید اسرائیل در منطقه علیه ایران

به گزارش فرارو، حمید احمدی معتقد است «اسرائیل، چون فکر می‌کند ائتلاف غربی و جهانی و قدرت‌های بزرگ در منطقه حضور خواهند داشت و در شرایط خطر کشتی‌های ائتلاف از اسرائیل دفاع می‌کنند، می‌خواهد وارد خلیج‌فارس شود.» وزیرخارجه اسرائیل اوایل تیر سال‌جاری و پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران گفته بود: خود را برای دخالت احتمالی در درگیری نظامی بین ایران و آمریکا در منطقه خلیج‌فارس آماده می‌کنیم. روز چهارشنبه کاتس، وزیرخارجه اسرائیل اعلام کرد: مشارکت اسرائیل در ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج‌فارس در راستای منافع این رژیم برای مهار ایران و توسعه روابط میان تل‌آویو و کشور‌های عربی حاشیه خلیج‌فارس است که مورد حمایت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز قرار گرفته است.

اهداف اسرائیل از شرکت در ائتلاف دریایی

حمید احمدی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و تحلیلگر مسائل خاورمیانه در مورد هدف اسرائیل از پیوستن به این ائتلاف به فرارو گفت: اسرائیل از همان اول در ائتلاف ضدایرانی بود و سرمنشا بسیاری از دشمنی‌ها با ایران، اسرائیل است. از بین بردن برجام، کشاندن آمریکا به منطقه و تلاش برای جلب عربستان و ایجاد ائتلاف منطقه‌ای از جمله اقدامات اسرائیل است. احمدی ادامه داد: بنابراین پیوستن اسرائیل به ائتلاف مساله عجیبی نیست. مشخص بود که اسرائیل به این ائتلاف خواهد پیوست. هدف نهایی اسرائیل این بوده است که پای آمریکا و دیگران را به صحنه بکشاند. چرا اسرائیل به این ائتلاف پیوسته و دنبال چیست، مساله عجیبی نیست. اسرائیل با بحث ایران‌هراسی و بحث هسته‌ای که راه انداخته است درحال رسیدن به اهدافش در منطقه است. اسرائیل به‌دنبال استحکام دوستی با اعراب و از طرفی از یادبردن مساله فلسطین، سرکوب فلسطینیان و نفی حقوق ملی آنها است.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه معتقد است اسرائیل بیش از اینکه قدرت دریایی و نظامی داشته باشد روی حمایت آمریکا حساب باز کرده است. این استاد دانشگاه گفت: «ممکن است اسرائیل همراه سایر کشور‌ها چند ناو جنگی به خلیج‌فارس بفرستد، اما متکی به حمایت‌های ایالات‌متحده آمریکا و غرب است. خود اسرائیل به تنهایی وارد منطقه نمی‌شود و اقداماتش با پشتیبانی آمریکا است. اسرائیلی‌ها فکر می‌کنند اگر در منطقه درگیری پیش بیاید آمریکا از آنها دفاع می‌کند. تصور آنها این است که حتی در صورت درگیری آسیبی به آنها نمی‌رسد یا دست کم آسیب اساسی نمی‌بینند. اسرائیل اگر بخواهد در ائتلاف حضور داشته باشد و کشتی جنگی بفرستد به تنهایی چنین کاری نمی‌کند.»

تلاش اسرائیل برای نزدیک شدن به اعراب

به‌نظر می‌رسد اسرائیل علاوه بر جلب حمایت قدرت‌های غربی به‌دنبال برقراری روابط نزدیک‌تری با کشورهای عربی منطقه است. روز سه‌شنبه وزیرخارجه اسرائیل اعلام کرد برای عادی‌سازی روابط علنی با کشور‌های عربی حوزه خلیج‌فارس تلاش می‌کند. اوایل ماه جاری دیدار مقامات مرزبانی ایران و امارات پس از شش سال، موردتوجه رسانه‌ها قرار گرفت. خبرگزاری عراقی میدل‌ایست‌نیوز از قول منابع آگاه در بعثه حج عراق ادعا کرد جمعه گذشته، مقاماتی از ایران و عربستان سعودی در مکه دیدار غیرعلنی داشته‌‎اند. چند روز پیش انور‌قرقاش، وزیر مشاور در امورخارجه امارات‌متحده‌عربی در توییتر خود نوشت: «موضع امارات‌متحده‌عربی و عربستان سعودی درباره ایران همسو است و دو کشور رویکرد سیاسی را به مواجهه ترجیح می‌دهند.»

حمید احمدی، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در مورد روابط اخیر امارات با ایران و اسرائیل گفت: امارات با توجه به تجربه تاریخی خود در چند سال اخیر به‌خصوص جنگ یمن شاید مقداری واقع‌گرا شده است و می‌داند به اهدافی که می‌خواسته نرسیده است. از طرف دیگر پیش‌بینی‌های اماراتی‌ها تحقق پیدا نکرد و کار به امروز کشید. احمدی گفت: ممکن است اماراتی‌ها احساس نگرانی کنند که اگر درگیری شود آسیب زیادی می‌بینند. چون امارات در محیط منطقه و در دسترس است، آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به سایر کشور‌ها دارد. این استاد دانشگاه در پایان گفت: ممکن است اماراتی‌ها به‌عنوان تاکتیک سعی کنند به ایران نزدیک شوند، ولی از طرف دیگر در نهایت ارتباطات خودشان را احتمالا با دیگران خواهند داشت.