سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری دیروز خود با خبرنگاران، به سوالات مختلفی پاسخ داد که البته بخش زیادی از این سوالات به موضوع احراز یا رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی اختصاص داشت. براساس گزارش «ایسنا» کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه برای تایید صلاحیت‌ها آیا از نهادهای امنیتی و اطلاعات سپاه هم استفاده می‌شود، تاکید کرد: چهار مرجع در قانون آمده که منع نشدند از مراجع دیگر سوال شود. همان‌طور که شورای نگهبان می‌تواند در مورد تحقیقات محلی ورود کند از هر مرجع دیگری که اطلاعات داشته باشد می‌تواند استفاده کند.سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره اینکه اعمال فشارها بر شورای نگهبان درخصوص بررسی صلاحیت‌ها تاثیرگذار خواهد بود یا خیر، گفت: ملاک ما در بررسی صلاحیت‌ها قانون است و تحت‌فشار قرار نخواهیم گرفت.او در پاسخ به سوال دیگری در این زمینه، مبنی‌بر اینکه آیا اسحاق جهانگیری گفته است به‌دنبال رایزنی با شورای نگهبان است تا رد صلاحیت‌ها به حداقل برسد، گفت: ما با وزارت کشور در حوزه اجرای انتخابات قطعا مذاکره و ملاقات در همه سطوح داریم. اما در مورد نکته‌ای که گفتید هیچ صحبتی نداشتیم. ملاک شورای نگهبان هم مثل گذشته قانون خواهد بود. ما هیچ معیار و رویه‌ای فارغ از قانون نخواهیم داشت. او افزود: شورای نگهبان این اطمینان را به همه داوطلبان می‌دهد که آنهایی که از وضعیت خودشان نگرانی ندارند، قانون مانعی برایشان ایجاد نکرده است و شورای نگهبان هم به تبع قانون مانعی ایجاد نخواهد کرد. شورا مر قانون را اجرا خواهد کرد و رویه شورا در آینده هم همین خواهد بود. سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوالی درباره قول‌هایی برای رفع نواقص قانون برای رد صلاحیت‌ها نیز اظهار کرد: آنچه ما در گذشته و حال گفتیم تاکید بر اصلاح قانون انتخابات بود که این قول ما هم اجرایی شد و در طول دو سال گذشته دوستان ما در پژوهشکده و خود ما همکاری تنگاتنگی داشتیم، ولی متاسفانه قانون با مشکل بحث استانی مواجه شد؛ اما پیگیر هستیم اگر بتوانیم قانون را فارغ از بحث استانی شدن برای همین امسال مواردی که امکان‌پذیر است اجرا کنیم. در مورد بحث تایید صلاحیت‌ها نبوده و در مورد اجرای قانون بوده است.کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا طرح اصلاح قانون انتخابات به انتخابات ۹۸ می‌رسد و با ظرف انتخابات فعلی چه تضمینی وجود دارد که انتخابات سالمی برگزار شود، اظهار کرد: اگر قانون نارسا باشد طبیعتا ممکن است مشکلاتی مانند ادوار گذشته وجود داشته باشد. درباره طرح اصلاح قانون انتخابات، بندهایی که هنوز اجرایی نشده اگر قانون لازم‌الاجرا شود می‌تواند اجرا شود. اگر در ارتباط با استعفای افراد باشد چون زمان گذشته نمی‌تواند برای این دوره اجرایی شود. پاسخ این است که بخش‌هایی که اجرا نشده است می‌تواند اجرایی شود و بخش‌هایی که زمانش گذشته است نه.او در پاسخ به سوالی درباره انتخابات شورایاری و برگزاری الکترونیکی این انتخابات و اینکه آیا شورای نگهبان قصد ورود به آسیب‌شناسی در این حوزه را دارد، گفت: دوستان ما در دفتر تهران بازبینی‌هایی داشتند و گزارش‌هایی به ما دادند؛ اما ما باید همکاری‌های خود را با دوستان وزارت کشور تنظیم کنیم. پس از فراهم شدن مقدمات از سوی وزارت کشور برای نظارت بر انتخابات الکترونیک آماده هستیم.

تصویب تعرفه انتخابات

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به تشکیل هیات مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: روز سه‌شنبه اولین جلسه این هیات را برگزار کردیم و شکل تعرفه‌هایی که از سوی وزارت کشور ارسال شده بود مورد تصویب هیات مرکزی قرار گرفت. این تعرفه‌ها که برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در اسفند سال‌جاری در نظر گرفته شده است، در جلسه شورای نگهبان هم به تایید رسید و مراتب به وزارت کشور هم اعلام شد.او تاکید کرد که درب شورای نگهبان به روی همه فارغ از جناح و گروه باز است و هر کسی حرفی برای گفتن دارد و ما می‌توانیم از آن استفاده کنیم استقبال می‌کنیم.

ماجرای غلامی

کدخدایی در ادامه این نشست درباره ادعاهای مطرح شده درخصوص انصراف غلامی از انتخابات حقوقدانان شورای نگهبان تاکید کرد: ترجیح می‌دهم که صحبتی نکنم و منتظر باشیم تا خود آقای غلامی که در جریان بودند مطالب را بیان کنند. جز نامه‌ای که ایشان نوشتند بقیه مطالب از زبان دیگران بیان شده و صحت و سقم آن معلوم نیست، کما اینکه در نامه‌ای هم که نوشتند مشخص شد برخی از مطالبی که گفته شده صحیح نیست.

او در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با شبهات پیرامون نقض بی‌طرفی شورای نگهبان در جریان انتخاب اخیر حقوقدانان شورای نگهبان، بیان کرد: در مورد چیزی سوال کنید که ما مسوولش باشیم. مجلس محترم رای داد و افرادی که تعبیر می‌شود سیاسی هستند بالاترین رای را آوردند و مجلس هم در این جهت می‌توانست به افراد دیگری رای بدهد. اعضای شورای نگهبان ان‌شاءالله براساس نگرش و تخصص و دانش فقهی و حقوقی و قانونی خود اعلام نظر خواهند کرد و اطمینان می‌دهم هیچ گونه نگاه سلیقه‌ای یا نقض بی‌طرفی در این جهت روی نخواهد داد.

تشکیل وزارت گردشگری

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره موافقت شورای نگهبان با تبدیل شدن سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه و بحث‌های مربوط به بار مالی این اقدام، عنوان کرد: در یکی دو نوبت که طرح وزارت میراث فرهنگی مطرح شده بود به بحث بار مالی اشاره‌هایی شده بود اما در اصلاحیه‌ای که انجام شد بحث بار مالی به این شکل بیان نشد. اشاره شده است که هزینه ناشی از تغییر عنوان از محل صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری وزارت میراث گردشگری تامین می‌شود. کارشناسان اعلام می‌کنند همان سازمان و تشکیلات است و تغییر عنوان هزینه چندانی ندارد. در دو نوبت قبلی که بحث بار مالی مطرح شده بود شورا ایراد گرفت، ولی این بار در متن غیر ‌از این چیزی که اعلام کردم مطلب دیگری نبود.

کدخدایی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره غیرقابل پذیرش بودن عدم تعیین بار مالی برای وزارت میراث فرهنگی در‌صورتی‌که این وزارتخانه نیاز به ۴ معاون دارد، گفت: الان چه دارند؟ الان یک معاون رئیس‌جمهور دارند که در حد وزیر است و معاونانی دارند که خیلی تاثیری ندارد. اختلاف کارشناسی وجود دارد. در قانون چیزی از نظر بار مالی نیامده است. الان دولت به‌دنبال تشکیل وزارت بازرگانی هم است. نگاه ما به قانون و متن مصوبه است و متن مصوبه بار مالی نداشته است.

احراز هویت قطعا الکترونیکی است

کدخدایی در ادامه این نشست خبری درباره اینکه «وزارت کشور گفته ممکن است انتخابات اسفند ماه نیمه الکترونیکی برگزار شود و ممکن است فقط احراز هویت‌ها به‌صورت الکترونیکی باشد» گفت: احراز هویت قطعا به‌صورت الکترونیکی خواهد بود. عرض کردم در قسمت‌های دیگر هم، هر مرحله‌ای که دوستان در وزارت کشور آمادگی فنی داشته باشند ما هم آمادگی نظارت الکترونیکی خواهیم داشت.