پایان عمر مفسدان فرا رسیده است عكس: مهر

البته اظهارات رئیس قوه‌قضائیه درباره مبارزه با فساد تنها به این دیدار ختم نشد و او در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در این استان نیز به این موضوع اشاره کرد. رئیسی با ضمانت سلامت ادارات استان کردستان، ضامن این موضوع را برخورد جدی با هرگونه فساد اداری از سوی دستگاه قضا عنوان کرد. بر اساس گزارش «ایسنا» رئیس قوه‌قضائیه یکی از مسائل مهم کردستان را سلامت ادارات عنوان و توسعه یافتگی این استان را در گرو وجود امنیت، رونق تولید و سلامت اداری دانست. به نظر می‌رسد موضوع مبارزه با فساد را رئیس جدید قوه‌قضائیه از دستگاه متبوع خود آغاز کرده است. ۲۴ تیرماه بود که حسن نوروزی، عضو کمیسیون حقوقی‌ و قضایی مجلس در گفت‌وگو با «ایرنا» از بازداشت اکبر طبری معاون اجرایی پیشین قوه‌قضائیه خبر داد. تقریبا یک ماه پس از این خبر یعنی در تاریخ ۲۲ مرداد، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه‌قضائیه، در یک نشست خبری بازداشت اکبر طبری معاون اجرایی پیشین قوه‌قضائیه را تایید کرد و گفت که در این پرونده افراد دیگری نیز بازداشت شده‌اند. اسماعیلی درباره اتهام اکبر طبری، گفت که «موضوع پرونده آنچه در بیرون گفته می‌شود نیست، بلکه راجع به ارتباطات ناصواب و خلاف با برخی از افراد پرونده‌ها و توصیه و اعمال نفوذ در پرونده‌های قضایی» است.

گواه دیگر این مدعا که رئیسی مبارزه با فساد را از درون دستگاه قضا آغاز کرده، اظهارات سه روز پیش حجت الاسلام علی عبداللهی، رئیس مرکز حفاظت اطلاعات قوه‌قضائیه است که در نشست شورای اداری سقز، به مطالبات رهبر معظم انقلاب از رئیس این قوه اشاره کرد و گفت: اکنون طبق فرمایش ایشان پاکسازی از درون قوه‌قضائیه در حال انجام است. او افزود: مدیریت قوه اکنون این عملیات را از درون دستگاه قضایی آغاز کرده و در پاکسازی بیرونی هم هیچ وقت توقفی در کار نخواهد بود.

پنجم تیرماه امسال بود که حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در دیدار رئیس، مسوولان و جمعی از قضات و کارکنان قوه‌قضائیه، یکی از وظایف مهم قوه‌قضائیه را «مبارزه سختگیرانه با فساد» در درون قوه و در خارج از قوه برشمردند و تاکید کردند: مبارزه با فساد درون قوه قضائیه در اولویت است؛ زیرا حتی یک عنصر ناباب در دستگاه قضایی می‌تواند زحمات قضات شریف و پاکدامن و کارکنان امین این قوه در سراسر کشور را مخدوش کند و تاثیرات مخربی بر جای بگذارد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه این دیدار افزودند: گناه فردی که مسوول مبارزه با فساد است و دچار فساد می‌شود، چند برابر و نابخشودنی است. بنابراین در این موضوع سختگیری شود.

لازمه اقتدار، بی‌احترامی و بی‌ادبی نیست

رئیس قوه‌قضائیه در ادامه سفر خود به کردستان در جمع قضات و کارکنان دادگستری، با تاکید بر خودداری قضات از صدور احکام یا قرارهای منتهی به حبس جز در موارد ضروری، بر لزوم رعایت ادب و مهربانی در عین اقتدار تاکید کرد و گفت: اقتدار به هیچ عنوان به معنای بی‌احترامی، بی‌ادبی و توجه نکردن به حرف‌های مردم نیست. او با بیان اینکه «حرکت جهادی لازمه تحول در دستگاه قضایی است»، بر نقش همه اجزای سازمان در ایجاد تحول تاکید کرد.

او  اظهار کرد: قاضی از موضع قانون حکم می‌کند و حکم از موضع قانون باید با قدرت اجرا شود. مطلقا نباید اجازه داد کسی حریم قانون و باید‌ها و نبایدها را بشکند. لازمه اقتدار آن است که یک کار و اقدام همراه با موضوع شناسی و زمان شناسی انجام گیرد. اینکه بعد از ۱۰ سال به یک پرونده رسیدگی شود، هیچ فایده‌ای ندارد و باید در زمان خودش اقدام لازم صورت گیرد.