آیت‌الله مکارم‌شیرازی در نامه‌ای که «ایسنا» آن را منتشر کرد، خطاب به آیات یزدی و آملی‌لاریجانی، از آنان تقاضا کرد که به این وضع خاتمه دهند و از یکدیگر عذرخواهی کرده و به آبروی روحانیت کمک کنند. در متن این نامه آمده است: «برادران عزیز! تجربه نشان داده که این گونه درگیری‌ها هرگز نتیجه‌ای جز روشن شدن آتش فتنه و اختلاف در میان مردم ندارد. به همه شما احترام می‌گذاریم و متواضعانه تقاضا دارم این باب را به کلی مسدود کنید و به آبروی روحانیت و نظام کمک فرمایید. من برای همه شما عزیزان دعا می‌کنم که به این وضع خاتمه دهید و حتی اگر افرادی پادرمیانی کنند تا عزیزان از یکدیگر عذرخواهی کنند، بسیار بجاست.»

همچنین آیت‌الله نوری همدانی در تماس تلفنی با «آملی‌لاریجانی» و «یزدی» تاکید کرد که «با هر شکلی که صلاح می‌دانید این موضوع حل شود تا بار دیگر یأس و ناامیدی دشمنان را فراهم سازید و موجبات خرسندی دوستان انقلاب را فراهم آورید.»

به گزارش «شفقنا»، آیت‌الله نوری همدانی در تماس تلفنی با آیات آملی‌لاریجانی و یزدی گفت: «الحمدلله شما بزرگواران خدمات فراوانی داشته‌اید و دارید؛ این موضوع پیش آمده موجب ناراحتی دوستان نظام و انقلاب و خوشحالی دشمنان شد.»

واکنش آیت‌الله جنتی

همچنین آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان در پاسخ به درخواست جمعی از طلاب و دانشجویان برای حل مساله میان دو تن از اعضای این شورا طی نامه‌ای تاکید کرد: دشمنان طمع و شادی نکنند و دل به اختلافات ظاهری نبندند؛ مسوولان در عین اختلاف نظر و سلیقه، در راه آرمان‌های انقلاب و دشمنی با دشمنان، یکدل و یکصدا هستند. آیت‌الله جنتی در بخش دیگری از این نامه تاکید کرد: هرچند شورای نگهبان همواره صحنه گفت‌وگو‌های جدی فقهی و حقوقی است و بحث‌های علمی و طلبگی و اختلاف نظر‌های طبیعی در جلسات همیشه وجود داشته است، اما اهتمام همه اعضا بر این بوده که مسائل درون شورا به بیرون منتقل نشود و دیگران را نگران نکند. اعضای شورای نگهبان متشکل از فقها و حقوقدانان همواره با برادری و صمیمیت در کنار یکدیگر به بررسی موضوعات و مسائل قانونی و شرعی پرداخته‌اند و دیدگاه‌های یکدیگر را با احترام و جدیت مورد نقد و ارزیابی قرار داده‌اند. هرچند اعضای شورای نگهبان نیز از خطا مصون نبوده و احتمال اشتباه آنان نیز می‌رود. او افزود: با این وجود حضور فقهای بزرگ و نام‌آوری همچون حضرات آیات یزدی و آملی‌لاریجانی که هر دو از سرمایه‌های علمی این کشور و دارای سوابق ارزشمند انقلابی، مبارزاتی و اجرایی در خدمت به مردم و مبارزه با فساد و گسترش عدالت هستند، برای شورای نگهبان و کشور مایه مباهات و غنیمت و برای دشمنان و بدخواهان همچون خاری در چشم است. آیت‌الله جنتی افزود: در گفت‌وگویی که با این دو بزرگوار داشتم، هر دو بر حفظ آرمان‌های انقلاب و ضرورت حفظ و صیانت از ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و نیز پرهیز از اختلافات و بهانه ندادن به دست دشمنان مردم و نظام تاکید داشتند و ان‌شاءالله به زودی هر دو عزیز را در کنار یکدیگر خواهیم دید. مسوولان در عین اختلاف‌نظر و سلیقه، در راه آرمان‌های انقلاب و خدمت به مردم و دشمنی با دشمنان ملت، یکدل و یکصدا هستند.

واکنش دولت

از سوی دیگر، علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری روز دوشنبه خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اظهارات آیت‌الله محمد یزدی و پاسخ آیت‌الله آملی‌لاریجانی به وی گفت: من از این گونه مجادلات متاسف هستم؛ می‌خواهم اعلام کنم که ما قصدی برای ورود به مسائل مطرح شده نداریم. سخنگوی دولت افزود: این مجادلات نه مساله‌ای را حل می‌کند و نه به نفع جامعه است و نه دردی از درد مردم را در شرایط فعلی درمان می‌کند، بنابراین موضوعی که در ارتباط با رئیس‌جمهور بیان شده نه از اختیارات است و می‌تواند به عنوان یک منتقد و نظر شخصی مطرح شود و نه بیش از این. ربیعی گفت: من یقین دارم که نظر هیچ‌کدام از جامعه محترم مدرسین هم این بیانات نیست. فکر می‌کنم روحانیت از ارکان اصلی سرمایه اجتماعی ما است و هرگونه لطمه به جایگاه معنوی روحانیت و مرجعیت چون با باورهای دینی مردم سروکار دارد به زیان ثبات و پیشرفت جامعه و لطمه به سرمایه عظیم اجتماعی ما است. وی افزود: طرح این گونه مطالب در عرصه عمومی به صلاح نیست و بحث درباره اینکه چه کسی مرجع است یا نه، باید در حوزه‌های خاص خود مطرح شود، ما به نفع جامعه نمی‌دانیم، دولت هم قصد ندارد به این حوزه‌ها ورود کند و پاسخ خاصی دهد؛ این نقد شخصی فردی بسیار محترم است و ما ورود نمی‌کنیم. از سوی دیگر علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس هم نسبت به این مجادله واکنش نشان داد و تاکید کرد: بنده گفتم بهتر است این مباحث را خصوصی مطرح کنند و به رسانه‌ها نکشانند، وقتی مردم ببینند مقام‌های عالی نظام در مقابل هم قرار می‌گیرند مخصوصا وقتی که روحانی هم باشند، اثر خوبی ندارد. در نتیجه بهتر است این مسائل به طور خصوصی بین خودشان مطرح شود.

وضع تاسف باری است

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در واکنش به این مجادله گفت: وضع تاسف‌باری است که دو عالم دینی در انظار عمومی با هم حساب و کتاب کنند. توکلی در گفت‌وگو با «ایسنا» در واکنش به عمومی شدن اختلافات و انتقادات میان آیت‌الله آملی‌لاریجانی و آیت‌الله یزدی اظهار کرد: من برای این حادثه تاسف می‌خورم، در شرایطی که مردم آنقدر گرفتاری دارند تنش بین بلندپایه‌ترین مقامات نظام آن هم روحانی و مجتهد اصلا درست و عقلانی نیست. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مسوولان در چنین شرایطی باید آرامش خود را حفظ کنند و به ریشه کن شدن فساد کمک کنند. از سوی دیگر روزنامه جوان هم در مطلبی که در شماره روز دوشنبه منتشر کرد، خطاب به یزدی و آملی نوشت: فیلترشکن نصب کنید و ببینید چگونه آبروی نظام را حراج زده‌اید. این روزنامه نوشت: وقتی بدیهیات را آقایانی که سال‌ها در این کشور از مقامات بوده‌اند و هستند، زیر سوال می‌برند و رعایت نمی‌کنند، باید بدیهیات را گفت. ماهواره ببینید و شبکه‌های مخالف نظام را نگاه کنید، فیلترشکن نصب کنید و به توییتر و تلگرام فیلتر شده بروید، سایت‌های معاند و فیلترشده را بخوانید و ببینید چگونه آبروی نظام برخاسته از آرمان‌های اسلامی یک ملت و امام‌شان را برده‌اید.