این در حالی است که وزیر دفاع نیوزیلند به علت فقدان امکانات، مشارکت در این ناوگان دریایی را رد کرده است. همچنین برایان هوک، رئیس گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه آمریکا، در کنفرانس مطبوعاتی خود در روز سه‌شنبه ۲۹ مرداد در کنفرانسی مطبوعاتی از ابراز آمادگی ۳۰ کشور برای پیوستن به ائتلاف نظامی آمریکا به منظور حفاظت از کشتی‌ها در خلیج‌فارس خبر داد.   

نمی‌توانیم در برابر نقض حاکمیت خود بی‌تفاوت باشیم

مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد، عصر روز سه‌شنبه ۲۹ مرداد (۲۰ اوت) به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل که با موضوع «صلح و امنیت بین‌المللی با تمرکز بر چالش‌های خاورمیانه» برگزار شد، با اشاره به تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلافی بین‌المللی در راستای تامین امنیت کشتیرانی تجاری در خلیج‌فارس، دخالت نیروهای خارجی در تنگه‌هرمز را بی‌ثبات‌کننده و غیرقابل قبول خواند. نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل با بیان اینکه «ایران به دنبال رویارویی نیست»، در عین حال تاکید کرد: «اما نمی‌توانیم در برابر نقض حاکمیت خود بی‌تفاوت باشیم و بی‌تفاوت نخواهیم بود. بنابراین، برای حفظ امنیت مرزها و تامین منافع خویش، با قوت تمام از حق ذاتی دفاع از خود استفاده خواهیم کرد.»

هشدار به نیروهای خارجی

سفیر ایران در سازمان ملل متحد در ادامه هشدار داد: «دخالت نیروهای خارجی در این آبراه راهبردی، به هر بهانه‌ای که باشد، بی‌ثبات‌کننده و در نتیجه غیرقابل قبول است.» تخت‌روانچی افزود: «هر تلاشی برای ایجاد ائتلاف‌های تصنعی برای امنیت ناوبری در این منطقه با شکست روبه‌رو خواهد شد.» نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد همچنین خاطرنشان کرد: «ما معتقدیم کشورهای ساحلی مسوولیت امنیت خلیج‌فارس را برعهده دارند. این پایه ابتکار ما برای ایجاد مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای است که در راستای بند ۸ قطعنامه ۵۹۸ است. برای تحقق چنین هدف بزرگی، ما به رایزنی با برادران‌مان در منطقه ادامه خواهیم داد.»

هشدار ظریف درباره اشتباه محاسباتی در منطقه

از سوی دیگر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در گفت‌وگویی با شبکه ان.بی.سی درباره اینکه با توجه به پرتردد بودن خلیج‌فارس و تنگه هرمز و بالا بودن امکان وقوع حادثه، ایران چگونه می‌تواند این خطر را کاهش دهد، گفت: «از نظر تاریخی، ما امنیت خلیج‌فارس و تنگه هرمز را تامین کرده‌ایم، این مناطق شریان‌های حیاتی ما هستند. ما به تامین امنیت همه ادامه خواهیم داد.» به گزارش «ایسنا» وی افزود: «اما اگر کشورهایی از خارج منطقه بخواهند امنیت ما را به خطر بیندازند،‌ اتحاد نظامی علیه ایران تشکیل بدهند و ائتلافی با این هدف تشکیل بدهند که ایران منفعتی نبرد با توجه به اینکه کشوری ساحلی است، دچار یک اشتباه محاسباتی جدی شده‌اند. همان طور که شما گفتید اینجا یک منطقه آبی کوچک و به شدت پرازدحام است.»

پیوستن استرالیا به ائتلاف

پس از اما و اگرهایی از سوی استرالیا برای پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا در نهایت نخست‌وزیر این کشور اعلام کرد که این کشور به طرح آمریکا برای تشکیل نیرو در خلیج‌فارس می‌پیوندد. به گزارش «ایسنا» به نقل از روزنامه گاردین، اسکات موریسون نخست‌وزیر استرالیا روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در کانبرا اعلام کرد که کشورش به تلاش‌های آمریکا برای تشکیل نیروی بین‌المللی در تنگه هرمز برای به اصطلاح محافظت از کشتیرانی در این منطقه می‌پیوندد چراکه رفتارهای بی‌ثبات‌کننده تهدیدی علیه منافع استرالیا در این منطقه است. وی ادامه داد: «دولت تصمیم گرفته است که این، در راستای منافع ملی استرالیا است که برای کمک به شرکای بین‌المللی‌مان بپیوندیم اما همکاری ما محدود و در چارچوب زمانی خواهد بود.»

موریسون گفت که استرالیا قصد دارد تا پایان سال ۲۰۱۹ به مدت یک ماه یک هواپیمای مدل «پوزیدن P-۸A» به خلیج‌فارس بفرستد و یک کشتی نیز قرار است در ژانویه ۲۰۲۰ به مدت شش ماه در منطقه مستقر شود. پیش‌بینی می‌شد که استرالیا به‌عنوان یکی از متحدان نزدیک آمریکا به طرح این کشور در تنگه هرمز بپیوندد، هرچند که می‌گوید خواهان پرهیز از تشدید تنش‌ها است.

مخالفت نیوزیلند با درخواست بریتانیا

این در حالی است که روزنامه «نیوزیلند هرالد» روز چهارشنبه ۲۱ اوت به نقل از ران مارک، وزیر دفاع نیوزیلند اعلام کرده است که این کشور در ناوگان دریایی خلیج‌فارس شرکت نخواهد کرد. ران مارک گفته است که بریتانیا از نیوزیلند درخواست کرده بود برای تامین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز با ناوگان بین‌المللی همکاری کند. وی ادامه داد: «اما ما قایقی نداریم که بتوانیم بفرستیم.» وزیر دفاع نیوزیلند گفته است: «من هم اکنون به اطلاع آنها رساندم که دو ناوچه ما در کانادا در دست تعمیر است. ما ظرفیتی برای اجرای این درخواست نداریم.» در پی اقدام ماه گذشته ایران در توقیف نفتکشی با پرچم بریتانیا در آب‌های منطقه، اندکی پس از توقیف نفتکش حامل نفت ایران در جبل‌الطارق، آمریکا طرح تشکیل ائتلاف برای رفت‌وآمد امن کشتی‌ها در خلیج‌فارس و آبراه هرمز را مطرح کرد. مایک پمپئو، وزیرخارجه آمریکا اخیرا گفته بود که واشنگتن از ۶۰ کشور برای پیوستن به ائتلاف دعوت کرده است.  تاکنون بریتانیا، بحرین و استرالیا پیوستن خود را به این ائتلاف اعلام کرده‌اند و رژیم صهیونیستی نیز چندی پیش گفت که با این ائتلاف همکاری‌هایی خواهد داشت.  به نوشته تایمزآواسرائیل، معلوم نیست از اسرائیل خواسته شده است که در این ائتلاف شرکت کند یا نه. وزیرخارجه اسرائیل چندی پیش گفته بود کشورش از «جنبه‌های اطلاعاتی و سایر اموری که در آن برتری نسبی دارد» بخشی از ائتلاف است؛ وی اشاره‌ای به حضور مستقیم نظامیان یا ناوچه‌های اسرائیلی در این ائتلاف نکرد. این اعلام حضور اسرائیل با واکنش تند ایران و حتی عراق مواجه شد و حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در سخنانی در جلسه هیات‌دولت درباره طرح ایجاد ائتلاف‌های نظامی جدید در منطقه، آن را «ظاهری و غیرعملی» و گزارش‌ها درباره حضور اسرائیل برای تامین «امنیت منطقه» را «پوچ» خواند. این در حالی است که آلمان به‌شدت با تشکیل چنین ائتلافی مخالفت کرده و فرانسه نیز اعلام کرده نمی‌خواهد به چنین ائتلافی بپیوندد.