آمریکا عامل اصلی ناامنی در منطقه است

او درخصوص امنیت در منطقه خلیج‌فارس، آمریکا را عامل اصلی ناامنی در منطقه برشمرد. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش چندجانبه‌گرایی را نه‌تنها یک انتخاب، بلکه یک ضرورت برشمرد. وزیرخارجه همچنین به خروج آمریکا از یونسکو، معاهده پاریس و... اشاره کرد و افزود: مگر INF (پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد) را کنگره تصویب نکرده بود که آمریکا از آن خارج شد؟ وی همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: ۱۵ گزارشی که تا به‌حال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر کرده نشان داده ایران در چارچوب تعهدات خود عمل کرده است. حتی گزارش‌های بعد از خروج آمریکا از برجام همچنان نشان می‌دهد ما در چارچوب برجام عمل کرده‌ایم. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران خاطرنشان کرد: برجام یک توافق چندجانبه بود که آمریکا از آن خارج شد. وزیرخارجه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت حقوق‌بشر و زنان در ایران گفت: ما کشوری در منطقه هستیم که به مردم خود متکی هستیم. شما معتقدید ما مردم خود را تحت فشار قرار دادیم درحالی‌که در هر انتخاباتی شاهد مشارکت ۷۰ درصدی مردم هستیم. آنها مجبور نیستند در انتخابات شرکت کنند، ولی از کشورشان حمایت می‌کنند. برخی افرادی که شما به آنها «مجاهدین» می‌گویید، آنهایی هستند که در جنگ ایران و عراق در کنار صدام قرار گرفتند. آنها حتی دیگر نمی‌توانند در عراق زندگی کنند، چون مورد نفرت مردم عراق هستند. وزیرخارجه همچنین درباره زنان در ایران اعلام کرد که سفیر بعدی ایران در فنلاند یک خانم خواهد بود. وی با اشاره به قضیه خاشقجی گفت: به‌رغم تکه تکه کردن خاشقجی، ولی هیچ‌کس حاضر نشد حتی یک دلار از سرمایه‌گذاری‌های خود را از عربستان خارج کند. او در پاسخ به سوال خبرنگار کرد حاضر در جلسه درباره فعالیت آزاد خبرنگاران کرد در ایران بیان کرد: ایرانی‌ها و کردها برای قرن‌هاست با هم ارتباط دارند، خبرنگار کرد مثل خبرنگار ایرانی است و باید به قوانین احترام بگذارند. اگر جمعیت کردها در ایران را با دیگر نقاط دنیا مقایسه کنید، شاهد خواهید بود که وضعیت کردها در ایران بهتر از دیگر نقاط جهان است. ظریف بیان کرد: اگر من با کردها مخالف بودم اولین سفیر کرد ایرانی را در ویتنام منصوب نمی‌کردم و اگر با سنی‌ها مشکلی داشتم، اولین خانم اهل سنت را در برونئی به‌عنوان سفیر منصوب نمی‌کردم. ظریف درباره امنیت دریانوردی هم گفت که این اول نفتکش ما بود که توسط دولت جبل‌الطارق توقیف شد و تحریم‌های اروپا فرامرزی نیست. وی با بیان اینکه آمریکا در حال اعمال تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران است، تصریح کرد: حقوق‌بین‌الملل باید توسط همه کشورها رعایت شود. وی در پاسخ به سوالی درباره توقیف نفتکش حامل نفت ایران و نفتکش استنا ایمپرو گفت: کشتی ما در جبل‌الطارق هیچ اقدام غیرقانونی صورت نداده بود ولی نفتکش انگلیسی قواعد بین‌المللی را نقض کرده بود. ما درباره خدمه نفتکش استنا ایمپرو با نگاه بشردوستانه برخورد می‌کنیم.

توافق جدید با ترامپ

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره اینکه آیا علاقه دارید توافق جدیدی با ترامپ داشته باشید، گفت: توافق هسته‌ای با چشم باز حاصل شده است. ما چون پیش‌بینی کرده بودیم توافق از سوی یکی از طرف‌ها نقض شود سازوکاری در چارچوب برجام در این خصوص در نظر گرفته شده بود. ما با آمریکا در این باره ساعت‌ها مذاکره کردیم. ما از برجام خارج نشدیم و در چارچوب برجام عمل کرده‌ایم. وزیرخارجه در پاسخ به سوالی درباره برجام به تعهدات برجامی اروپا نه‌تنها در چارچوب برجام بلکه پس از خروج آمریکا از این توافق اشاره کرد و افزود: اروپا ۱۱ تعهد داده است از جمله در زمینه خرید نفت ایران، سرمایه‌گذاری در ایران و انجام تبادلات مالی و بانکی. وی خطاب به اروپا گفت: اروپا تعهد داده روابط تجاری را عادی‌سازی کند و از اروپا می‌خواهیم به تعهدات خود عمل کند. وزیرخارجه با اشاره به گام سوم کاهش تعهدات برجامی گفت این گام قطعا محکم‌تر از گام‌های قبلی خواهد بود. ما گزینه‌های خود را به اروپا اعلام کرده‌ایم. رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری گفت ما و کره‌شمالی تنها کشورهایی هستیم که هیچ حامی خارجی نداشتیم. آیا ما به آمریکا، روسیه، غرب و چین اتکا کردیم؟ آنها بارها علیه ما در شورای امنیت قطعنامه صادر کردند، خیلی از کشورها در زمان جنگ صدام در کنار عراق قرار گرفتند.

آینده برجام

ظریف درباره خوش‌بینانه‌ترین و بدبینانه‌ترین سناریو زمینه آینده برجام و منطقه، بدترین سناریو را جنگ خواند و گفت: بهترین سناریو برای جهان، بازگشت ترامپ به برجام نیست، بلکه بیدار شدن طرف‌های دیگر برجام از این تهدید است.

به تجارت‌ با هر کشوری که بخواهیم ادامه می‌دهیم

وزیر امورخارجه ایران پیش از شرکت در نشست موسسه سیپری سوئد در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی مواضع ایران را درباره رویدادهای اخیر منطقه شرح داد. به گزارش «ایسنا» محمدجواد ظریف، در پاسخ به این سوال که آیا آزاد شدن کشتی حامل سوخت ایران توسط دولت جبل‌الطارق در واقع نوعی مبادله در قبال آزاد شدن کشتی انگلیسی بوده است، گفت: نه ما از ابتدا گفته‌ایم که این از نظر قوانین بین‌المللی غیرقابل قبول بوده است. ایران عضوی از اتحادیه اروپا نیست و ما مشمول مقررات اتحادیه اروپا نمی‌شویم. اتحادیه اروپا نیز مدعی این نیست که می‌تواند مقرراتش را به‌طور فرامرزی بر کشورهای دیگر اعمال کند. این واقعیت امر بوده است و همچنین مقصد این کشتی ارتباطی به اتحادیه اروپا نداشته است. این درحالی است که ما محدودیتی را به رسمیت نمی‌شناسیم و به تجارت‌مان با هر کشوری که بخواهیم ادامه خواهیم داد. این موضوعی بود که ما به وضوح به انگلیس و دولت جبل‌الطارق اعلام کردیم و دادگاه در جبل‌الطارق تصمیم گرفت این کشتی را آزاد کند.