کارکنان کشتی آدریان دریا مقصد تعیین شده خود در سامانه شناسایی خودکار را به مرسین، یک بندر در جنوب ترکیه تغییر داده‌اند. مقامات ترکیه تاکنون نسبت به این خبر واکنشی نداشته‌اند. MarineTraffic.com، وب‌سایت ردیابی کشتی‌ها نشان داده که آدریان دریا در جنوب سیسیل در دریای مدیترانه قرار دارد و با همین روند حرکت آن، تخمین زده شده است که حدود یک هفته دیگر به مرسین برسد.

به گزارش «ایسنا» ابر نفتکش آدریان دریا (گریس۱) که حامل نفت ایران است و بیش از یک ماه در جبل‌الطارق توقیف شده بود چند روز پیش این تنگه را ترک کرد و برخی رسانه‌ها مدعی شدند که آدریان دریا به سمت بندر کلاماتا در یونان حرکت کرده است. نیروهای انگلیسی اوایل ژوئیه (ماه گذشته میلادی) در جبل‌الطارق این نفتکش را که پیش از این گریس۱ نام داشت با این ادعا که مقصد آن، برخلاف تحریم‌های اتحادیه اروپا سوریه بوده، توقیف کردند. دادگاه عالی منطقه جبل‌الطارق طی حکمی دستور رفع توقیف آدریان دریا را صادر و اعلام کرد که دیگر دلیلی برای نگه داشتن این نفتکش وجود ندارد اما مقامات آمریکایی تلاش کردند تا مانع از رفع توقیف آدریان دریا شوند و خواستار جلوگیری از حرکت آن شدند.

پاسخ‌های ظریف درباره آدریان دریا

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران که هفته گذشته به چند کشور اروپایی سفر کرده بود در گفت‌وگو با خبرگزای فرانسه در پاسخ به سوالی درباره مقصد نفتکش آدریان دریا که نزدیک به دو ماه پیش توسط نیروهای انگلیس در جبل‌الطارق توقیف و هفته گذشته سرانجام آزاد شد، گفت: «ما مقصد این کشتی را اعلام نمی‌کنیم چراکه آمریکا بیش از این دست به تخریب فعالیت‌های اقتصادی ما خواهد زد.»

وزیر امورخارجه کشورمان با تاکید بر اینکه ایران خواهان جنگ با آمریکا نیست، خاطر نشان کرد که افزایش حضور دریایی غرب در خلیج‌فارس خطر وقوع حوادثی را افزایش خواهد داد که به گفته تحلیلگران می‌تواند آتش یک درگیری گسترده‌تر را روشن کند. ظریف تاکید کرد که ایران به‌دنبال درگیری نظامی نیست.

همچنین ظریف هفته گذشته در گفت‌وگویی با شبکه فرانس۲۴ در پاسخ به سوالی درباره محل کنونی نفتکش آدریان دریا گفت: «این نفتکش جایی در مدیترانه است زیرا آمریکا درحال ضربه زدن به دریانوردی آزاد است؛ چیزی که باید متوقف شود. آدریان قوانین هیچ‌کسی را زیر پا نگذاشته است، طبق قوانین بین‌المللی حرکت و نفت ایران را حمل می‌کند و هیچ ربطی به آمریکا ندارد که کجا می‌رود. هیچ محدودیت بین‌المللی برای محموله‌های نفتی ما و مشتریان ما وجود ندارد. بنابراین، ما به فروش نفت خود ادامه می‌دهیم.»