انتقاد از دولت بلامانع است عكس: President.ir

رئیس‌جمهور در بخش دیگری ازسخنانش در مرقد امام راحل، با بیان اینکه انتقاد به تنهایی کافی نیست و نیاز به دلسوزی هم داریم، تصریح کرد: نقد دلسوازنه غیر از تخریب کینه‌توزانه است. بنابراین پس از انتقاد همه باید برای اصلاح جامعه دست به دست هم دهیم و در این شرایط همدیگر را یاری کنیم تا به مقصد نهایی برسیم. وی با بیان اینکه جامعه قوی در کنار دولت قوی، دولت قوی در کنار رهبری قوی و رهبری قوی در کنار انقلاب قوی قرار دارد، خاطرنشان کرد: امروز با تضعیف دولت کسی تقویت نمی‌شود، بلکه این کار دشمنان را خوشحال و راه را برای توطئه بیشتر آسان‌تر می‌کند. روحانی با تاکید بر اینکه دولت از انتقاد دلسوزانه استقبال و حمایت می‌کند، اظهار کرد: انتقاد از دولت بلامانع است و حتی در دولت یازدهم و دوازدهم انتقاد از دولت بی‌هزینه و حتی توأم با جایزه و تشویق بوده است. رئیس‌جمهور با بیان اینکه انتقاد بی‌هزینه از آثار دولت یازدهم و دوازدهم است که برای همیشه باقی می‌ماند، گفت: بسیار سخت است که این آثار دولت یازدهم و دوازدهم را پس از این کسی بتواند تغییر دهد.

لزوم ادامه گفتمانی توام با سعه صدر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه همه توان دولت برای اجرای آرمان‌های انقلاب به کار گرفته می‌شود، گفت: امروز روز حمایت بیشتر مردم از دولت و خدمت بیشتر دولت به مردم است و مطمئنا با وحدت دولت و ملت، از پیچ تاریخی کنونی عبور و دشمن را مایوس خواهیم کرد. حسن روحانی  همچنین با بیان اینکه سه مرحله نظام اسلامی، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی در طول یک خط و مکمل یکدیگر هستند، اظهار کرد: گفتمان انقلاب اسلامی که امام بزرگوار برای ما به‌وجود آورد، گفتمانی توأم با سعه صدر بود و همه اعتقادات، اندیشه‌ها و سلیقه‌ها را در خود جای می‌داد و در آن، فضا برای هیچ‌کس تنگ نبود و باید این گفتمان را با همه قدرت ادامه دهیم.

روحانی با اشاره به اینکه در گفتمان انقلاب به‌طور عمده آرمان‌ها و آرزوهای کوتاه مدت و بلندمدت مدنظر بوده است، گفت: در جمهوری اسلامی آرمان‌های کوتاه و بلند‌مدت، راهبردها و برنامه‌ها و حتی اجرا تدوین شد و در گفتمان جمهوری اسلامی عمدتا مدیریت نظام اسلامی مطرح است، بنابراین آنهایی که فکر می‌کنند گفتمان انقلاب در برابر گفتمان جمهوری اسلامی است راه اشتباه و خطایی را انتخاب کردند، این دو در طول یکدیگر هستند و در عرض هم قرار ندارند. رئیس‌جمهور افزود: البته در بسیاری از موارد جمهوری اسلامی را با معیارهای انقلاب تطبیق می‌دهیم و اگر اصلاحاتی لازم است آن را انجام می‌دهیم. روحانی بالاترین مرتبه در نهضت، انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را مرحله دولت‌سازی دانست و گفت: دولت‌سازی مرحله بسیار سختی است و بسیاری آن را بعد از فرهنگ‌سازی و تمدن‌سازی مرحله دوم در این راه می‌نامند.

خانه را به دست نسل‌های سوم وچهارم بسپاریم

روحانی با بیان اینکه گفته امام راحل در این خصوص که میزان رأی ملت است، یک شعار و تظاهر به دموکراسی نیست، تصریح کرد: این گفته یک نظریه سیاسی، حقوقی و حتی فقهی بود و در حکومت اسلامی اداره جامعه با رأی و نظر مردم صورت می‌گیرد به همین دلیل است که انقلاب و نظام جمهوری اسلامی تا امروز مستحکم باقی مانده است. روحانی خاطر نشان کرد: نسل اول و دوم انقلاب بار مسوولیت نظام و اداره کشور را در روزهای سخت بر دوش داشتند و آینده نظام متعلق به نسل سوم و چهارم انقلاب است. رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: ما نسل اول و دومی‌ها کم‌کم باید خانه را تمیز کرده و آن را به صاحب خانه که نسل سوم و چهارم هستند بسپاریم. بنابراین در این مقطع استفاده از ظرفیت نسل جوان و تحصیل کرده در اداره و مدیریت کشور یک ضرورت است. روحانی در ادامه تاکید کرد: تا زمانی که انقلاب و نظام به مردم متصل است و با رأی مردم مشروعیت می‌یابد، هیچ گزندی نمی‌تواند این نظام را از پا در آورده یا تهدید کند.

شرایط سخت و دشوار

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امروز در شرایط بسیار سخت و پیچیده‌ای قرار گرفته‌ایم، گفت: در طول یک سال گذشته مردم در رنج و سختی بودند، اما همچنان مقاوم و استوار در برابر توطئه‌های بیگانگان ایستادگی کردند و امروز روز حمایت مردم از دولت و خدمت بیشتر دولت به مردم است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: بدون تردید با وحدت و همدلی بین دولت و مردم و همه نخبگان و به‌ویژه نسل جوان، از این پیچ تاریخی عبور کرده و دشمن را مأیوس خواهیم کرد. روحانی افزود: به‌رغم اینکه فشار و سختی مردم در سال‌های اخیر بیشتر شده است، اما این احساس وجود دارد که در ماه‌های اخیر مقداری از مشکلات مردم کاسته شده است. آمارهای دو ماهه اخیر و نیز آمار روز گذشته مرکز آمار، نشان می‌دهد هم نرخ تورم ماهانه و هم تورم نقطه به نقطه نسبت به ماه‌های ابتدایی سال کاهش یافته است. اگر چه باید همچنان برای رفع مشکل تورم تلاش‌های خود را ادامه دهیم. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه دولت در شرایط کنونی همه توان خود را برای رفاه مردم به‌کار گرفته است، گفت: گاهی مشکلات ناشی از قصور و کوتاهی و گاهی ناشی از تقصیر و خطا است. اما زمانی نیز به‌خاطر شرایط ناخواسته‌ای است که از سوی دشمن تحمیل می‌شود. روحانی تصریح کرد: دولت همه توان خود را برای ایجاد روابط مناسب با جهان شرق و غرب به‌کار گرفته است اما یک دولت تازه‌کار ناشی باعث شد که زحمت فراوانی برای مردم ما و منطقه، حتی مردم خودش ایجاد شود. رئیس‌جمهور افزود: در این شرایط وجود مشکلات ناشی از تقصیر و قصور معنا ندارد، بلکه به‌خاطر تحمیل شرایط سخت از سوی دشمن برای ملت ایران است، بنابراین همه باید به این ویژگی توجه داشته باشیم و برای تغییر این شرایط ناخواسته در کنار یکدیگر تلاش کنیم.

امروز روز حمایت بیشتر از دولت است

سید حسن خمینی نیز در مراسم تجدید میثاق رئیس‌جمهوری و اعضای هیات دولت با آرمان‌های امام خمینی(س)، ضمن تبریک هفته دولت گفت: امروز روز حمایت بیشتر از دولت و خدمت بیشتر به ملت است. به گزارش جماران، یادگار امام افزود: اگر خدمتی می‌شود مرهون تلاش همه کسانی است که در جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند و اگر کاستی وجود دارد هم معلول همه کسانی است که در این مجموعه نقش دارند. وی یادآور شد: خطاها، قصورها، تقصیرها و تحمیل‌های خارجی عواملی است که می‌تواند مشکلات بسیار زیاد فراهم آمده را بیشتر کند. سیدحسن خمینی ادامه داد: همه به خوبی می‌دانیم که یک دولت نابخرد در ایالات متحده با همراهی رژیم صهیونیستی که گستاخانه طالب فروپاشی ملت ایران است و از جمهوری اسلامی فراتر می‌اندیشد، امروزه ظلم بسیار وسیعی را متوجه کشورمان کرده است.

وی تاکید کرد: جا دارد همه ارکان حکومت و مردم به دولت که در سنگر اول خدمت‌رسانی است کمک کنند و با تلاش بیشتر در همه عرصه‌ها، این امید را در مردم فراهم بیاورند که می‌توانیم از این مسیر صعب عبور کنیم. یادگار امام در پایان با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر تثبیت وضعیت اقتصادی کشور، اظهار کرد: امید داریم بتوانیم رشد مثبتی را در فضای اقتصادی کشور شاهد باشیم. همت بالای دولت، ارکان نظام و تک تک مردم می‌تواند این امر مهم را بیشتر فراهم آورد.