او درباره سفرش به پکن هم عنوان کرد: در چین درباره آخرین وضعیت برجام و منطقه مشورت می‌کنیم و همچنین ارائه برنامه ۲۵ ساله روابط درازمدت و راهبردی ایران و چین در دستور کار است که ظرف هفته‌ها و ماه‌های گذشته همکاری و کار مشترکی در دستگاه‌های مختلف ایرانی صورت گرفته و تصویر درازمدتی از همکاری‌های ایران و چین در حوزه‌های مختلف نشان می‌دهد که قرار است این برنامه به طرف چینی ارائه شود.

ظریف گفت: در ادامه در سفر به ژاپن گفت‌وگوهای دوجانبه را ادامه می‌دهیم. این دومین سفر من در چند ماه گذشته به ژاپن است. همچنین در سفر به مالزی با توجه به تقارب دیدگاه‌هایی که بین ما و دولت جدید مالزی وجود دارد نیاز است هماهنگی‌هایی برای همکاری در جهان اسلام و روابط دوجانبه انجام شود. ظریف در دو هفته گذشته به قطر، کویت، فنلاند، سوئد، نروژ و دو بار هم به فرانسه سفر کرد. وزیرخارجه دوشنبه در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: «از بیاریتز و پس از توقف در تهران برای تغییر هواپیما، به پکن وارد شدم.» او ادامه داد: «من در اینجا یک نقشه‌راه ۲۵ ساله برای عملی کردن شراکت راهبردی جامع بین ایران و چین و نقش‌آفرینی فعال در ابتکار یک پهنه - یک راه ارائه خواهم کرد. ایستگاه‌های بعد: ژاپن و مالزی.»

خواهان گسترش روابط با چین هستیم

همزمان سخنگوی دولت درباره سفر ظریف به چین و آنچه قرار است در این سفر مطرح شود، اظهار کرد: ما در چارچوب همان برنامه‌های قبلی خودمان و گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای که با این کشور داشته‌ایم، آقای وزیر را به چین فرستاده‌ایم که البته در این زمینه با توجه به اینکه چین را به‌دلیل اهمیت استراتژیکش در جهان، کشور قدرتمندی می‌دانیم گفت‌وگوهای دوجانبه خود را با آنان حتما دنبال می‌کنیم و درباره مسائل بین‌المللی نیز به‌دلیل تاثیرات این کشور در معادلات جهانی حتما گفت‌وگو خواهیم کرد. علی ربیعی ادامه داد: آمریکا فشار زیادی بر دولت چین وارد کرده اما این کشور در مسائل دوجانبه واردات و صادرات و انجام پروژه‌ها همچنان با ما همکاری می‌کند که از آنان قدردان هستیم و البته در این سفر درباره برجام و ارائه نقطه نظرات جمهوری‌اسلامی در این باره و در زمینه مسائل مهم ایران در جهان و تحریم‌هایی که انجام شده است با مقامات چینی گفت‌وگو خواهد شد چراکه معتقدیم چین بیش از کشورهای دیگری که از آن سوی آب‌ها آمده‌اند حق این را دارد که در مسائل منطقه اظهارنظر کند و ما نیز خواهان این هستیم که روابطمان با این کشور هر چه بیشتر گسترش یابد.