ایران تعهدات خود را انجام داده است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۱۵ بار این مساله را تایید کرده است که ۵ بار آن بعد از خروج آمریکا از برجام بوده است. اما مناسبات اقتصادی ایران با دنیا نرمال نشده است. در واقع این مناسبات امروز خیلی بدتر از قبل از توافق هسته‌ای است، این به این مفهوم است که طرف مقابل این توافق را اجرا نکرده است.

او در توضیح این گفته خود این‌طور گفت که اروپا خود را به یازده نکته متعهد کرده است؛ اینها شامل سرمایه‌گذاری‌ها، هواپیمایی غیرنظامی، حمل‌ونقل و بازگشت شرکت‌های اروپایی است. ما هیچ‌یک از اینها را به‌عنوان پیش‌شرطی برای اجرای کامل تعهدات خود درخواست نمی‌کنیم. ما تنها می‌خواهیم بتوانیم نفت خود را بفروشیم و پول خود را دریافت کنیم. ما صدها میلیارد ضرر کرده‌ایم، اقتصاد ما رنج می‌برد، ارز ما ۷۵ درصد ارزش خود را از دست داده است. اروپا تنها خود را به این بیانیه که از برجام حمایت می‌کند محدود کرده است. اما اینجا انسان‌ها شغل و درآمد خود را از دست می‌دهند.

ظریف درباره گام سوم کاهش تعهدات ایران نسبت به برجام در صورت عمل نکردن طرف مقابل به تعهداتش نیز گفت: در ۶ سپتامبر (۱۵ شهریور) مرحله سوم آغاز خواهد شد. اگر ما با اروپا به تفاهم برسیم و طرف اروپایی اجرای آن را آغاز کند ما این گام سوم را برنمی‌داریم. ظریف در پاسخ به این پرسش که گام سوم کاهش تعهدات ایران نسبت به برجام چگونه خواهد بود، گفت: ما هنوز آن را نمی‌دانیم. یک دیدگاه این است که گام بعدی ما مانند دو مورد قبلی باید در جهت لغو و کاهش تعهدات باشد. یک دیدگاه دیگر این است که ما تا به حال ۱۲۰ روز به اروپا مهلت داده‌ایم و حالا زمان انجام اقدامات سختگیرانه‌تر و قاطعانه‌تر فرا رسیده است.

وزیر امورخارجه در ادامه در پاسخ به این پرسش که «اروپا می‌خواهد برجام را نجات دهد و شما هم همین‌طور، آیا این دیگر مساله‌ای بین شما نبوده، بلکه مشکلی بین ایران و آمریکا است؟» گفت: این به‌نظر می‌رسد که یک مشکل شخصی برای من هم بتواند باشد؛ چراکه من تحریم شده‌ام. اما این مساله‌ای بین ما و آمریکا نیست. این مساله‌ای بین ما و اروپا است. آمریکا تعهداتی داشت و تصمیم گرفته است به آن پایبند نماند. اما اروپا قبل از خروج آمریکا تعهداتی داشت که مستقل از ایالات‌متحده است و در این توافق هم به‌صورت جداگانه لیست شده است. اروپایی‌ها همچنین تازه همین دیروز نبوده که از اهمیت اقتصاد آمریکا یا دلار آگاه شده‌اند.

ظریف در ادامه در پاسخ به این پرسش که «آیا شما هیچ امیدی ندارید که این مساله با مشارکت آمریکا بتواند حل شود؟» گفت: خیر، ما این مشکلات را شروع نکرده‌ایم. رئیس‌جمهور ترامپ رئیس‌جمهور اوباما را نمی‌خواهد و دوست ندارد. این مساله را من نمی‌توانم حل کنم و اروپا هم همین‌طور.