آخرین اخبار از مذاکرات برجامی

رئیس دفتر رئیس‌جمهور از مشورت اتحادیه اروپا درباره جزئیات پیشنهاد فرانسه برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا خبر داد. محمود واعظی روز گذشته درحاشیه جلسه هیات دولت با اعلام این خبر درباره‌ جزئیات بسته پیشنهادی فرانسه به ایران گفت: تا زمانی که توافق انجام نشود، اعلام جزئیات پیشنهادها به‌طور رسمی کار درستی نیست. او اظهار کرد:‌ در حال حاضر ما و فرانسه هر کدام دیدگاه‌هایی داریم و ما در داخل و فرانسوی‌ها در اتحادیه اروپا در حال مشورت هستیم، بنابراین تا زمان نهایی شدن موضوع جزئیاتی را اعلام نخواهیم کرد. واعظی همچنین گفت که روند مذاکرات ایران و اروپا در برجام از هفته گذشته تاکنون با پیشرفت نسبتا خوبی همراه بوده است. همزمان حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت بااشاره به سفر محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه به فرانسه و رایزنی و گفت‌وگوهای او با کشورهای مختلف گفت: اینکه وزیر امور خارجه کشورمان به نقاط مختلف جهان و کشورهای مختلف سفر کرده و در حال رایزنی و گفت‌وگوست و در طول یک هفته دو بار به فرانسه سفر می‌کند به معنای تلاش و فعالیت فوق‌العاده خادمان مردم برای تامین منافع مردم است. روحانی درادامه تاکید کرد: باید با دنیا حرف بزنیم و تعامل داشته باشیم. محمدجوادظریف هفته گذشته دوسفر مهم به فرانسه داشت. سفرهایی که درراستای بررسی پیشنهادهای امانوئل مکرون رئیس‌جمهورفرانسه به ایران برای حل بحران به وجود آمده میان تهران و واشنگتن صورت گرفت.پس ازخروج یک طرفه آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های شدیدکاخ سفید درقبال ایران و به تبع آن تشدیدجنگ لفظی میان دوکشور، فرانسه با ارائه چند طرح به ایران و ازسوی دیگر به آمریکا ابتکارعمل رابرای حل مسائل طرفین دردست گرفت. گفت‌وگوهای مکرون با روحانی طی دو ماه گذشته نیز درهمین راستا صورت گرفت.درادامه این تلاش‌ها روز پنج‌شنبه هفته گذشته محمد جواد ظریف درآستانه برگزاری اجلاس جی۷ راهی پاریس شد و با امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه و همتای فرانسوی خود گفت‌وگو کرد.گفت‌وگوهایی که دوطرف آن را سازنده و مثبت توصیف کردند. اما دومین سفر او به فرانسه ظرف دو روزپس از بازگشتش اهمیت دیگری برای جامعه بین‌الملل داشت درواقع ورودغیر منتظره ظریف به فرانسه یک شوک سیاسی و خبری به جهان وارد کرد.چرا که این بار هواپیمای ظریف به جای پاریس درفرودگاه «بیاریتز» فرانسه، جایی که اجلاس گروه ۷، درجریان بود فرود آمد. وزیر خارجه دراین سفر۳ساعته یک باردیگربا مکرون دیدار کرد و دوطرف به ادامه رایزنی‌ها درخصوص ابتکارات اخیر میان روسای جمهور ایران و فرانسه،برای نجات برجام پرداختند. پس ازاین سفر ظریف در توییتی نوشت: «راه‌دشواری در پیش است اما ارزشش را دارد.» پس از سفر دوم وزیرخارجه به فرانسه بود که احتمال دیدار دونالد ترامپ و حسن روحانی درحاشیه اجلاس سازمان ملل درنیویورک که قراراست ماه آینده به روال هرساله برگزار شود مطرح شد. هرچند که مقامات ایران احتمال چنین دیداری را ردکرده و آن را غیر قابل تصورتوصیف کردند.

سفریک گروه اقتصادی به فرانسه

به دنبال این تحولات روزگذشته رئیس دفتر رئیس‌جمهوری درحاشیه جلسه دیروز هیات دولت، از سفر گروه اقتصادی از سوی جمهوری اسلامی ایران به فرانسه طی هفته آینده خبر داد.‌ وی در پاسخ به این پرسش که احتمال اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران چقدر است، خاطر نشان کرد: ‌هفته آینده گروهی اقتصادی از ایران به فرانسه می‌روند تا راجع به جزئیات پیشنهاد این کشور صحبت کنند، بعد از بازگشت این گروه بهتر می‌توانیم راجع به احتمال اجرا یا عدم اجرای گام سوم کاهش تعهدات صحبت کنیم. رئیس دفتر ریاست‌جمهوری درباره سفر امانوئل مکرون به تهران خاطرنشان کرد: هیچ وقت بحث جدی برای سفر ایشان به تهران را نداشتیم. سفر هم زمانی انجام می‌شود که از پی آن، دستاورد روشنی به دست آید. خود سفر برای سفر معنی ندارد بلکه سفر باید برای هدفی باشد. او با اشاره به مذاکرات اخیر ایران و فرانسه گفت: آنچه با فرانسه طی چند هفته و به ویژه چند روز گذشته در پیش گرفته‌ایم، برای آن است که حقوق ایران در برجام محقق شود و تحریم‌های ظالمانه‌ای که از طرف آمریکا اعمال می‌شود، رفع شود؛ وزیر امور خارجه نیز در سفرهای اروپایی و آسیایی برای تحقق این هدف گام برمی‌دارد.واعظی درباره اعلام آمادگی آمریکایی‌ها برای ملاقات با رئیس‌جمهوری کشورمان اظهار کرد: ما همواره گفته‌ایم ملاقات برای ملاقات مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه ملاقات باید برای هدفی انجام شود؛ تا وقتی در این رابطه اعتماد پیدا نکنیم که هدفی که دنبال می‌کنیم، محقق می‌شود، صحبت از ملاقات صحیح نیست. وی شرط مذاکره ایران و آمریکا را بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای و به میزمذاکره اعلام کردو گفت: اگر پیشرفتی درمذاکرات نداشته باشیم، گام سوم را قطعا اجرا خواهیم کرد.

لزوم استفاده از ظرفیت‌ کشورهای همسو

درهمین حال روز گذشته نیز حسن روحانی رئیس‌جمهوری، تصریح کرد: باید در عرصه سیاست خارجی از ظرفیت کشورهای دوست و همسو استفاده کرده و مشکلات را کاهش دهیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور درجلسه هیات دولت گفت: متاسفانه بعضا افکار نامتعادلی مطرح می‌شود که یا باید از خارج یا از داخل کشور چشم‌پوشی کنیم در حالی که معتقدیم از همه توان خود در عرصه‌های مختلف استفاده کنیم. روحانی با تاکید بر اینکه قدرت اصلی کشورمان در توجه به ظرفیت‌های داخلی است، گفت: البته این به آن معنا نیست که چشم خود را به ظرفیت‌های خارجی ببندیم و با کشورهای دیگر تعامل و مراوده نداشته باشیم چرا که حوزه‌های مختلف در جهان امروز از جمله عرصه‌های اقتصادی، علم و فناوری و هنر موضوعاتی نیستند که فقط در حصر دیواره سیاسی یک کشور باشد.

رئیس‌جمهور گفت: ایران با همه کشورهای جهان جز آنهایی که به دنبال دشمنی هستند، تعامل و مشارکت دارد. اینکه صادرات کشورمان افزایش یافته و در علم و فناوری رشد کرده‌ و تعامل خوبی با جهان داریم و جوانان کشورمان در دانشگاه‌های خارجی مشغول تحصیل هستند همه به معنای تعامل و همکاری با جهان است. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه تضادی بین استفاده از توان داخلی با برقراری روابط خارجی وجود ندارد، اظهار کرد: جوانان، نویسندگان و اقشار مختلف مردم به این نکته توجه داشته باشند که استفاده از توان داخلی و تعامل با جهان مکمل هم هستند و تضادی بین آنها وجود ندارد. امروز باید از ظرفیت کشورهای مسلمان و همسو و همسایگان خود به نفع منافع ملی خود بهره‌برداری کنیم.

وظیفه دولت سر دادن شعار نیست

روحانی با بیان اینکه وظیفه دولت سر دادن شعار نیست، گفت: وظیفه اصلی دولت کار و تلاش و خدمت به مردم است و باید این اقدامات را به مردم گزارش دهیم.رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت از نقد دلسوزانه‌ استقبال می‌کند و با همه وجود شنوای این‌گونه نقدها است، اظهار کرد: در اسلام نیز بر نصیحت و خیرخواهی تاکید شده است و نصیحت همان نقد دلسوزانه و کمک‌کننده است، البته عده‌ای به ظاهر دلسوزانه انتقاد می‌کنند اما در محتوای انتقاد آنها چیزی جز اختلاف تفرقه و تضعیف وجود ندارد.روحانی تصریح کرد: باید در شرایط کنونی همه دست به دست هم دهیم تا از مشکلات عبور کنیم، از مشکلات و مطالبات به حق مردم آگاه هستیم و مردم از ما کار و تلاش بیشتر و حل و فصل مسائل را مطالبه می‌کنند و با تمام وجود به دنبال حل مشکلات هستیم و مردم باید به آینده نظام امیدوار باشند.رئیس‌جمهور وظیفه اصلی دولت را خدمت صادقانه به مردم توصیف و اظهار کرد: هدف اصلی دولت از تلاش‌ در عرصه‌های مختلف داخلی و خارجی تامین منافع ملی، افزایش رفاه مردم، رشد و توسعه جامعه، سرافرازی ایران عزیز و ترویج فرهنگ اسلام در اذهان مردم و به‌ویژه جوانان است.