نفتکش گریس-۱ که پس از آزادی به آدریان دریا- ۱ تغییر نام داده، با بیش از دو میلیون بشکه نفت خام ایران اواسط تیرماه به ظن حرکت به سوی سوریه برای تحویل نفت به این کشور و نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا توسط دولت جبل‌الطارق و نیروی دریایی انگلیس و به دستور آمریکا توقیف شد. ادعای حمل نفت به مقصد سوریه همان زمان از سوی عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امورخارجه تکذیب شد.

پس از توقیف این ابر نفتکش ، ایران به‌صورت رسمی به این موضوع اعتراض و مستندات خود را به دادگاه جبل‌الطارق ارائه کرد. درهمین حین نیروی دریایی سپاه پاسداران نیز کشتی بریتانیایی Stena Impero را به دلیل آنچه ایجاد آلودگی محیط زیست و نقض مقررات دریایی توصیف کرد به درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی و با حکم قضایی توقیف کرد.به این ترتیب روابط ایران و انگلیس برای چندمین بار طی سال‌های گذشته و این بار به دلیل توقیف کشتی‌های یکدیگر دچار بحران شد. به دنبال تنش ایجادشده در روابط تهران و لندن، ایران با پیگیری شکایت خود سرانجام ۲۴ مرداد ماه به‌رغم فشارها و مخالفت‌های بسیار آمریکا، موفق به رفع توقیف کشتی گریس- ۱ به همراه خدمه آن شد. پیش از این برخی مقامات ایران و انگلیس به نوعی احتمال آزادی متقابل دو کشتی را مطرح کرده بودند، اما به‌رغم طرح این پیشنهاد مقامات ارشد ایران با آن مخالفت کردند و کشتی بریتانیا همچنان در توقیف ایران باقی مانده است. به هرحال به دنبال رفع توقیف کشتی آدریان دریا«گریس-۱» آمریکا تلاش کرد که مانع ادامه مسیر نفتکش ایران شود. تلاش‌های آمریکا برای ممانعت از حرکت این کشتی از بندرجبل‌الطارق حتی تا ساعاتی پیش از حرکت کشتی ادامه داشت. حتی در فردای روز رفع توقیف از نفتکش

«گریس-۱» دادگاهی در آمریکا حکم به توقیف مجدد این نفتکش و محموله آن داد. به‌رغم درخواست‌های کاخ سفید برای توقیف مجددکشتی، دولت محلی جبل‌الطارق اعلام کرد «قادر نیست» درخواست آمریکا را برای توقیف ابرنفتکش «گریس- ۱» یا همان «آدریان دریا» برآورده کند. دولت جبل‌الطارق دلیل برآورده نشدن این درخواست آمریکا را «قوانین اتحادیه اروپا» و همچنین «تفاوت‌ها بین تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه ایران» ذکر کرد. جبل الطارق همچنین در بیانیه خود تاکید کرد که رژیم تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران که در جبل‌الطارق از آن پیروی می‌شود، «بسیار محدودتر» از تحریم‌های آمریکاست. به هرترتیب به دلیل مقاومت جبل‌الطارق، آدریان دریا پس از آماده‌سازی و تغییر برخی پرسنل کشتی روز ۲۸ مرداد ماه از منطقه جبل‌الطارق خارج و وارد آب‌های بین‌المللی شد.

حرکت این کشتی و مقصد نهایی آن از نخستین ساعت حرکت ازسوی بسیاری از کشورها از جمله آمریکا رصد شده است و طی دو روز گذشته خبرهای ضد و نقیضی درباره مقصد این نفتکش عنوان شد. پس از آنکه گفته شد نفتکش آدریان دریا به سمت بندر اسکندرون در ترکیه در حال حرکت است، مقام‌های ترکیه گفتند مقصد این ابرنفتکش لبنان است، اما لبنان درپی اعلام این خبر گفت که درخواستی مبنی بر پهلو گرفتن این نفتکش دریافت نکرده است. پیش از آن هم گفته شده بود این نفتکش وارد یکی از بندرهای یونان یعنی بندرکالاماتا  می‌شود اما دولت یونان تاکید کرد که هیچ‌گونه تسهیلاتی در اختیار نفتکش ایرانی قرار نخواهد داد.به دنبال تغییر مسیرهای کشتی، پایگاه اینترنتی رصد «ترافیک کشتی‌های جهان» از کشتی آدریان دریا به‌عنوان مهم‌ترین کشتی تحت تعقیب جهان یاد کرد. به گزارش این پایگاه تعداد مراجعه به این سایت برای پیگیری مسیر این کشتی تا به حال سابقه نداشته است. این پایگاه همچنین در حساب کاربری خود در توییتر نوشت که تنها در آخر هفته گذشته نزدیک به ۲۱ هزار بازدیدکننده جزئیات مسیر حرکت نفتکش «آدریان دریا- ۱» را پیگیری کرده‌اند.درهمین حین علی ربیعی درآخرین نشست خبری خود با خبرنگاران اعلام کرد که ایران بار نفتکش آدریان دریا را فروخته است، اما اسمی از نام کشور خریدار نبرد. ربیعی همچنین گفت که خریدار مقصد نهایی نفتکش ایران را تعیین خواهد کرد.

تحریم کشتی و ناخدای کشتی

اما روز گذشته مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا ادعا کرد اطلاعات موثقی در اختیار دارد که نشان می‌دهد این نفتکش ایرانی در حال حرکت به سوی سوریه است. پمپئو همچنین در توییتر خود نوشت: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران «ضمانت» داده بود نفتکش به سوریه نمی‌رود. پمپئو درادامه توییت خود ادعا کرد که اعتماد کردن به ظریف خطا بوده است. براساس برخی گزارش‌ها ظاهرا مقامات جبل‌الطارق از ناخدای کشتی تعهد گرفته بودند که پس از آزادی رهسپار سوریه نشود.وزیرخارجه آمریکا پیش از این نیز گفته بود هرکشوری به این کشتی کمک برساند یا اجازه پهلو گرفتن بدهد در معرض تحریم‌های آمریکا خواهد بود. او در عین حال گفته بود که اگر این کشتی بار دیگر به طرف سوریه برود، هر اقدامی که در چارچوب این تحریم‌ها بتوان انجام داد را برای جلوگیری از آن عملی خواهیم کرد.در همین حال وزارت دارایی آمریکا نیز هشدار داده است که هر فردی تسهیلاتی در اختیار نفتکش ایرانی قرار دهد با خطر تحریم از سوی آمریکا مواجه خواهد شد. دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت دارایی آمریکا هم روز گذشته در بیانیه‌ای، نفتکش آدریان دریا را تحت تحریم قرار داده است. در ادامه این اقدامات تحریمی، وزارت دارایی آمریکا «واکلیش کومار» ناخدای هندی این کشتی را هم تحریم کرده است. یک مقام وزارت خارجه آمریکا چند روز پیش‌تر به خبرگزاری رویترز گفته بود که دولت این کشور به شدت پیگیر تحریم‌های خود علیه ایران است تا از هرگونه کمک بخش خصوصی کشورهای مختلف به این نفتکش جلوگیری کند.

حمایت بولتون از تحریم کشتی

 از سوی دیگر مشاور امنیت ملی آمریکا در پی اقدام غیرقانونی وزارت خزانه‌داری کشورش برای تحریم نفتکش آدریان دریا مدعی شد که تحریم‌ها، موضوعی جدی است.به گزارش «ایسنا» جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در پیامی در حساب کاربری خود در توییتر به اقدام خصمانه و غیرقانونی وزارت خزانه‌داری آمریکا در تحریم نفتکش آدریان دریا اشاره و ادعاهای واهی واشنگتن درباره فعالیت این کشتی را تکرار کرد.وی در پیام خود نوشت: تحریم‌ها و به‌علاوه توقیف یک کشتی که در فعالیتی غیرقانونی مشارکت دارد، جدی هستند. اجازه دهید این درسی برای هر کسی باشد که وسوسه شده است از انتقال نفت ایران به مقصد اسد (رئیس‌جمهور سوریه) حمایت کند. سیگال مندلکر، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی در بیانیه‌ای گفت: هر کشوری که از آدریان دریا حمایت کند در خطر تحریم است.وی همچنین درباره فعالیت این نفتکش مدعی شد کشتی‌هایی که مانند آدریان دریا برای مخفی کردن فروش‌های (سوخت) قاچاقی مورد استفاده قرار می‌گیرند موجب تامین مالی «فعالیت‌های بدخواهانه و گسترش تروریسم» ایران می‌شوند.

هشدارآمریکا به مصر

وال‌استریت ژورنال هم روز گذشته به نقل از منابع آگاه گزارش داد که این نفتکش قصد دارد بار خود را به نفتکش‌های کوچک‌تر در نزدیکی سواحل سوریه تحویل دهد تا از این طریق به سوریه منتقل شود. در همین حال یک مقام آمریکایی تاکید کرده است که واشنگتن قصد ندارد اجازه دهد که این محموله نفت به سوریه برسد و برای شکست این طرح تلاش می‌کند. به گزارش «ایلنا» وی گفت: «وزارت خارجه آمریکا دو نفتکش ایرانی دیگر را که به دریای مدیترانه رسیده‌اند و گفته می‌شود که احتمالا نفت آدریان دریا را به سوریه منتقل می‌کنند، پیگیری می‌کند.» به گزارش «ایلنا‌» این مقام مسوول با هشدار به مصر از این کشور خواست که به آدریان دریا اجازه عبور از کانال «سوئز» در مسیر بازگشت به ایران را ندهد.تحریم کشتی آدریان دریا درشرایطی صورت گرفته است که به گزارش خبرگزاری فارس، یک اندیشکده مستقر در آمریکا روز جمعه در تحلیلی نوشته واشنگتن طبق قانون دریاها نمی‌تواند نفتکش ایرانی «گریس-‌۱» که نامش را به «آدریان‌دریا» تغییر داده، توقیف کند.