رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در این برنامه با تاکید بر اینکه نمی‌خواهیم با دستور دولت قیمت ارز را مشخص کنیم، گفت: دلیل ثبات بازار ارز، تعادل عرضه و تقاضا بود و سیاست درست بانک مرکزی در این بخش نتیجه داد و اجازه سوداگری داده نشد. او در ادامه با بیان اینکه مردم نباید ارز را به‌عنوان سرمایه نگهداری کنند، گفت: خوشحالیم ارز دچار ثبات شده و روند قیمت کنونی ارز، کاهشی است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دولت از ارز زیر ۱۰ هزار تومان استقبال می‌کند، تاکید کرد: وقتی دو نرخ ارزی داریم رانت هست و هرجا رانت باشد فساد وجود دارد. قطعا ما منافع مردمی که کمتربرخوردار بودند و تامین نیازمندی‌های آنان را مهم می‌دانیم و با رانت و فساد نیز مبارزه می‌کنیم. واعظی همچنین تاکید کرد: با کمک وزارتخانه‌های مختلف، متخلفان در این بخش به قوه‌قضائیه معرفی می‌شوند. بسیاری از پرونده‌ها مربوط به چند سال قبل بوده و رسیدگی‌ها در این بخش در حال انجام است.واعظی در ادامه این گفت‌وگوی تلویزیونی با بیان اینکه در بازار ارز و کالا دارای ثبات هستیم و شاخص‌ها بهبود یافته است، یادآوری کرد: در قیاس ۵ ماه اول سال ۹۸ نسبت به دوران مشابه سال ۹۷، وضع آرام‌تری از هر لحاظ داریم؛ البته این به آن معنا نیست که مشکلات ما حل شده است بلکه رشد قیمت کالاهای مورد نیاز متوقف و قیمت برخی کاهشی شده اما به قیمت اصلی برنگشته است.

به گفته واعظی، البته شاهد این موضوع نیستیم که قیمت ارز هر روز نوسان داشته باشد یا قیمت همه کالاها با ارز هماهنگ شود.

استفاده از تحریم برای خودکفایی

واعظی در ادامه این گفت‌وگو با بیان اینکه ما به استقبال تحریم نمی‌رویم اما از تحریم برای رسیدن به خودکفایی استفاده می‌کنیم، توضیح داد: بسیاری از قطعات موردنیاز کشور به‌صورت کامل به کمک جوانان و شرکت‌های دانش‌بنیان تامین و نیازمندی‌های ما به خارج از کشور از این طریق رفع می‌شود. او یادآوری کرد: باید در این شرایطی که دشمن به دنبال فشار بر اقتصاد کشور است، تلاش کنیم بنگاه‌ها روی پای خود بایستند و اشتغال را حفظ کنیم و درصد اشتغال کشور را افزایش دهیم. هیچ چیز بدتر از بیکاری یا عدم توانایی برای اشتغالزایی نیست و برای این بخش برنامه داریم و برخلاف برخی تحلیل‌ها، تا امروز خوب پیشرفت کردیم و اشتغالمان افزایش نیز داشته است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره به اینکه سال گذشته با شوک روانی و اقتصادی و فشارها و کاهش فروش نفت و شرایط دیگر، وضعیت بازار ارز و کالا، شرایط دیگری یافت و تورم و قیمت کالا افزایش یافت که به‌طور مستمر بود، گفت: تلاش‌های بسیاری شد که اعتماد به دولت توسط مردم به وجود آید و تلاش کردیم قیمت مایحتاج روزمره را به نوعی کنترل کنیم. بر این اساس از ابتدای امسال شرایط آرام‌تر شد و در ماه‌های گذشته تورمی که افزایشی بود متوقف و تاحدی کاهشی شده است.واعظی افزود: وقتی می‌گوییم تورم را کنترل کردیم به این معنا نیست که قیمت کالا کاهش یافته بلکه جلوی رشد قیمت‌های مختلف را گرفتیم. اگر روند کنونی ادامه یابد در آینده وضعیت بهتری را خواهیم داشت.