دیدگاه‌های ایران و فرانسه نزدیک شده است

سخنگوی دولت تصریح کرد: باید نفت ایران خریداری شود و تمهیدی اتخاذ شود که پول آن در دسترس قرار گیرد و به ایران بازگردد که این موضوع مذاکره ما است. ربیعی باتاکید بر استراتژی تعهد در برابر تعهد از سوی ایران گفت: در صورتی که تعهدات اروپا به‌طور کامل اجرا شود ما هم گام سوم را متوقف خواهیم کرد و هرچه به اجرای تعهدات برجام نزدیک شوند ما هم به تعهدات خود نزدیک خواهیم شد. ربیعی درادامه تاکید کرد برای برداشتن گام سوم کاهش تعهدات برجامی تا روز آخر منتظر خواهیم ماند و متناسب با اقدامات طرف مقابل تصمیم خود را خواهیم گرفت.

طی سه ماه اخیرامانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه با هدف کاهش تنش‌های ایجاد شده میان ایران وآمریکا و حفظ برجام ابتکار عمل را به دست گرفته و درهمین راستا تاکنون ۶بار با حسن روحانی رئیس‌جمهوری به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرده است. در آخرین گفت‌وگوی تلفنی که شنبه شب و به مدت ۵ساعت به طول انجامید، دوطرف درباره مسائل بانکی، اقتصادی و سیاسی و مجموعا یک «بسته کلی» با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند. آن‌طور که محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور ازاین مکالمه تلفنی خبرداده است، ظاهرا هر دو طرف منتظر نتیجه و جمع‌بندی آن هستند. به گفته واعظی، بخش قابل توجهی از پیشنهادهایی که طی دو هفته گذشته بین ایران و فرانسه رد و بدل شده درگفت‌وگوی آخر مکرون و روحانی تغییر یافته و به‌عنوان طرح از صحبت‌های هر دو رئیس‌جمهور به‌دست آمده است. روز یکشنبه نیز علی مطهری نماینده مجلس جزئیاتی از طرح پاریس برای توقف اجرای گام سوم برجامی ایران را تشریح کرد. براساس این طرح و در صورت موافقت ایران، فرانسه ۱۵ میلیارد دلار و درسه مرحله به ایران پرداخت می‌کند تا فعلا جمهوری اسلامی ایران گام سوم خود را اجرا نکند و به جایگاه اولیه در برجام بازگردد. پیش ازاین نیز عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امورخارجه با اشاره به مذاکرات انجام‌شده میان ایران و طرف فرانسوی در حاشیه اجلاس گروه ۷ اعلام کرده بود که طرف آمریکایی برای صدور مجوز درخصوص نفت ایران انعطاف‌هایی نشان داده است. عراقچی همچنین تاکید کرده بود برای بازگشت ایران به اجرای کامل برجام باید خواسته‌های ما مانند فروش نفت و مسائل بانکی مربوط به آن تامین شود.محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه نیز روز گذشته برای انصراف ایران از اجرای گام سوم، به سه کشور اروپایی تا روز پنج‌شنبه (سه روز دیگر) فرصت داد تا تعهدات برجامی خود را انجام دهند. مهلتی که در آستانه سفرعراقچی باهیات همراه به فرانسه اعلام شده است و درواقع می‌تواند بیانگر آخرین دورمذاکرات ایران و فرانسه تا پیش از اجرای گام سوم ازسوی ایران باشد.

توازن مسوولیت‌های طرفین

درچنین شرایطی روز گذشته سخنگوی دولت درابتدای نشست خبری خود با ارائه گزارشی از مذاکرات اخیر تهران و پاریس برای نجات برجام به گفت‌وگو‌های تلفنی روسای‌‌جمهوری دوکشور اشاره کرد و گفت: یکی از مباحث جدی در حوزه سیاست خارجی مذاکرات با مکرون و اتحادیه اروپا برای اجرای تعهدات آنها در برجام بوده است. وی افزود: در چند هفته گذشته مذاکرات جدی بین دو رئیس‌جمهور صورت گرفت و همچنین در مذاکرات وزیر امور خارجه درباره نحوه اجرای تعهد از طرف اروپایی مذاکره صورت گرفت. وی با بیان اینکه این اقدامات تماما در قالب نامه رئیس‌جمهوری و بیانیه شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته است، تصریح کرد: درصورت اجرای تعهدات اروپا جمهوری اسلامی به اجرای کامل برجام باز خواهد گشت. تعهد در مقابل تعهد استراتژی‌ای است که امروز ما اتخاذ کرده‌ایم.به گزارش «ایرنا» سخنگوی دولت با بیان اینکه ما آغاز گام سوم کاهش تعهدات برجامی را در پیش رو داریم، گفت: ما با استناد به مواد ۲۶ و ۳۶ برجام در درون توافق هسته‌ای کاهش تعهد هسته‌ای خود را اعلام کردیم. از همان ابتدا هم اعلام کردیم هدف نهایی ما اجرای کامل تعهدات طرفین برجام است. ما تعهدات را کم نکردیم که برجام را از بین ببریم، بلکه برای اینکه طرف مقابل هم به تعهدات برجامی برگردد ما سیاست تعهد در قبال تعهد را دنبال کردیم.ربیعی ادامه داد: به هر حال اروپا اگر قادر یا مایل به ایفای تعهداتش در مقابل تعهدات کشور ما نباشد منطقی نیست که ما هم نوع دیگری رفتار کنیم. باید توازنی میان مسوولیت‌های طرفین برقرار شود. حرف کلیدی ما توازن مسوولیت‌های طرفین است.وی گفت: تا روز جمعه فرصت برای برداشتن گام سوم هست و اینکه ما به سمت گام سوم حرکت نکنیم، کاملا بستگی به واکنش طرف اروپایی و مذاکرات فشرده‌ای دارد که نمایندگان ما در حال انجام آن هستند. اگر تعهدات برجامی اجرا شود ایران از گام سوم کاهش تعهدات صرف‌نظر خواهد کرد؛ البته مشروط به میزان رضایت تهران از اقدامات اروپا است وحتی امکان بازنگری در سایر اقدامات هم وجود دارد.سخنگوی دولت تصریح کرد: ما در قبال آنچه بیان شده برای کاهش تعهداتمان محکم ایستاده‌ایم، اگر تا فرصت تعیین شده رضایت تهران در زمینه اجرای تعهدات جلب نشود ما گام محکمی برای اجرای مرحله جدید کاهش تعهدات برخواهیم داشت.

فروش نفت به اندازه نیاز

وی درباره اینکه آیا آمریکا توانسته نفت ایران را به صفر برساند گفت: فشارهای آمریکا در این زمینه بی تاثیر نبوده است اما ایران کشوری با ۱۵ همسایه است و در منطقه‌ای قرار گرفته که فرصت‌های بسیار زیادی دارد. ربیعی افزود: ما به روش‌های مختلفی به اندازه نیازمان نفت را می‌فروشیم و با مدیر برجسته‌ای که در حوزه نفت داریم اکتشافات و طرح‌های نفتی جلو می‌رود.

کلید واژه سخنان رئیس‌جمهور

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی‌بر شبهه وجود تناقض در سخنان رئیس‌جمهور  در مورد آمادگی برای دیدار با ترامپ و سپس عقب‌نشینی وی از آن گفت: رئیس‌جمهور همچنان بر موضع خود ایستاده است. این حرف به خاطر منافع ملی و در صورتی که ایشان این اطمینان را داشته باشند، مطرح شد. کلیدواژه ما نیز «اگر این اطمینان را داشته باشیم» بود که برخی‌ها آن را یا ندیدند نخواستند ببینند. ایشان تاکید کردند اگر این اطمینان را داشته باشند که ملاقات یا دیدار به منافع ما کمک کند، از چنین ملاقاتی امتناع نمی‌کنم. ربیعی با بیان اینکه هیچ تناقضی در سخنان رئیس‌جمهور وجود نداشته است، اظهار داشت: ایشان یک موضع اصولی را بیان کردند که اگر به این جمع‌بندی برسند که ملاقات‌های کاری با هر کسی به منافع ملی کمک می‌کند، مکلف به پیگیری منافع ملی و مصالح مردم و کشور هستند و در مقابل، اگر این ملاقات در تضاد با منافع ملی باشد، از انجام آن امتناع خواهند کرد. سخنگوی دولت با بیان اینکه باید بدون قضاوت، پیشداوری و عجله در مورد این سیاست‌ها اظهارنظر کرد،گفت: عده‌ای بدون دقت کافی و براساس دیدگاه جناحی پیشداوری کردند. عده‌ای ذوق‌زده شده و برداشت خودشان را در این باره بیان کردند. عده‌ای هم پس از سخنان بعدی رئیس‌جمهور، به خاطر اینکه به منطق درونی آن توجه نداشتند، گفتند که ایشان عقب‌نشینی کرده است. ربیعی ادامه داد: فکر می‌کنیم که این برداشت غلط است. هیچ دلیلی برای دیدار رئیس‌جمهور با تحریک‌کننده و تروریست اقتصادی در شرایط کنونی وجود ندارد و هیچ شرطی تعیین نشده که بخواهد این دیدار رخ دهد. وی با بیان اینکه هدف رئیس‌جمهور آمریکا از دیدار یک چیز است و هدف ما هم چیز دیگری، ابراز کرد: هدف ما این است که هر آن چیز که حق ماست و در حق ما احجاف شده است، باید برگردانیم. ما کشور مستقلی هستیم کماآنکه با شش قدرت جهانی رودررو صحبت کردیم و تاکید کردیم در قبال ما به‌عنوان یک کشور مستقل باید منصفانه و بدون هیچ فشاری رفتار شود. دستیار ارتباطات اجتماعی اظهار کرد: از سیاسیون و رسانه‌ها می‌خواهم نسبت به سخنانی که از سوی رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و مسوولان دیپلماسی کشور بیان می‌شود، عجله‌ای برای قضاوت آن نداشته باشند. اگر آنها ۲۴ ساعت صبر می‌کردند، می‌توانستند پاسخ تکمیلی را دریافت کنند. به گزارش «ایسنا» ربیعی گفت: رئیس‌جمهور همچنان بر موضع خود ایستاده که به خاطر منافع ملی در صورتی که اطمینان داشته باشند ملاقات و دیدار با فردی به مردم ما کمک می‌کند امتناع نمی‌کند.

سفر ظریف به مسکو

سخنگوی دولت درادامه این نشست خبری سفر محمد جواد ظریف و رضا اردکانیان (وزیر نیرو) به مسکو را بخشی از دیپلماسی فعال ایران عنوان کرد و گفت: با روسیه در زمینه تبادلات تجاری و اجرای تعهدات قبلی گفت‌وگو خواهیم کرد. همچنین درباره ظرفیت‌های جدیدی که باید بین دو کشور علاوه بر حوزه‌های اقتصادی به وجود آید، گفت‌وگو خواهد شد.درهمین راستا سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه نیز روز گذشته در پیامی توییتری نوشت: ایران مایل است به دیپلماسی فرصتی دیگر بدهد، فرصت‌ها خیلی زود از دست می‌روند.

ماهاتیر محمد به تهران می‌آید

ربیعی همچنین بااشاره به سفروزیر خارجه به مالزی گفت: در این مدت با مقامات مالزی هم ملاقات‌هایی صورت گرفت که منجر به این شده که ماهاتیر محمد (نخست‌وزیر مالزی) در آینده به ایران بیاید که بخشی از مناسبات ما با آسیای جنوب شرقی هم سامان خواهد یافت. سخنگوی دولت افزود: خوشبختانه در مذاکرات و گفت‌وگوهایی که با ژاپنی‌ها داشته‌ایم آنها برای تداوم روابط در سطح بهتر علاقه‌مند بودند.

برکناری شمخانی ؟

سخنگوی دولت همچنین از شایعاتی مبنی بر برکناری علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی براساس تصمیم رئیس‌جمهوری ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت که چیزی در این زمینه نشنیده است.