به گزارش سرویس بین‌الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: «مقامات رسمی اسرائیل هنوز به‌طور رسمی به تحولات اخیر واکنش نشان نداده‌اند. نتانیاهو هنوز بیانیه‌ای در مورد مذاکرات تهران و پاریس منتشر نکرده است. البته برخی مقامات نزدیک به دولت در مصاحبه با خبرگزاری‌های محلی در مورد احتمال دیدار ترامپ با حسن روحانی ابراز نگرانی کرده‌اند. دولت نتانیاهو از دیپلمات‌های دولتش در فرانسه خواسته بود که اطلاعاتی در مورد محتوای گفت‌وگوهای مکرون و ظریف جمع‌آوری کنند. اما تلاش‌های آنها نتیجه‌ای به‌دنبال نداشت.»

مطابق با اظهارات دیپلمات‌های فرانسوی، پاریس و واشنگتن در مورد بسیاری از مسائل امنیتی از جمله پرونده هسته‌ای ایران در تعامل هستند. به همین خاطر بعید به‌نظر می‌رسد که سفر ظریف برای آمریکایی‌ها غافلگیر‌کننده بوده باشد. اما اسرائیلی‌ها در جریان این وقایع قرار نداشته‌اند و ظاهرا پاریس تمایل ندارد که برنامه‌های خود برای کاهش تنش در خاورمیانه را با اسرائیل به اشتراک بگذارد.

باید یادآوری کنیم که اسرائیل در زمان مذاکره توافق هسته‌ای برجام روابط بهتری با اروپایی‌ها داشت. در طول مذاکرات، فرانسوی‌ها در مقایسه با آمریکا بهتر از مواضع و نگرانی‌های تل‌آویو دفاع می‌کردند. در سال ۲۰۱۳ لوران فابیوس، وزیرخارجه فرانسه توافق موقتی را پیشنهاد کرد که براساس آن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در ازای توقف برنامه هسته‌ای این کشور برداشته می‌شدند. دو سال بعد دولت اوباما نسخه ابتدایی از یک توافق جدید را آماده کرده بود. اما دیپلمات‌های اسرائیلی در ملاقات‌های خود با مقامات فرانسوی و انگلیسی با توافق پیشنهادی اوباما مخالفت کردند.

در طول سه سال گذشته اما اولویت‌های دیپلماتیک اسرائیل تغییر کرده‌اند. نتانیاهو تصمیم گرفت که با دیگر کشورهای اروپایی همچون لهستان و مجارستان ائتلاف تشکیل دهد و اعضای مهم‌تر اتحادیه اروپا از جمله فرانسه و آلمان را نادیده بگیرد. اما اسرائیلی‌ها برای دستیابی به اهداف خود در مورد ایران فقط به واشنگتن اتکا کردند. تل‌آویو معتقد بود که خروج ترامپ از توافق برجام در سال ۲۰۱۸ به فروپاشی این پیمان بین‌المللی منجر خواهد شد و تلاش‌های قدرت‌های اروپایی برای اصلاح کردن یا نجات دادن توافق به شکست منجر خواهد شد.

امانوئل مکرون هیچ وقت اهمیت زیادی برای حل‌وفصل مناقشه بین اسرائیل و فلسطینی‌ها قائل نبود. پاریس در سال‌های گذشته به این نتیجه رسید که نتانیاهو تمایلی برای دستیابی به یک راه‌حل دو کشوری در منطقه ندارد. مکرون اما در مقایسه با فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور قبلی فرانسه رویکرد دیگری را در قبال دولت نتانیاهو در پیش گرفته است، او ترجیح می‌دهد که برنامه‌های خود در خاورمیانه را با همکاری و هماهنگی دولت ترامپ پیش ببرد. اسرائیلی‌ها از این لحاظ نگران هیچ چیز نبودند. یکی از مقامات اسرائیلی در مصاحبه با خبرگزاری ما (المانیتور) گفت: «مکرون تاکید کرده است که از طرح صلح آمریکا برای خاورمیانه پیروی خواهد کرد. اما فرانسوی‌ها تاکنون پیشنهادی را به‌طور مستقل ارائه نکرده‌اند.»

با این حال همه تحلیلگران می‌دانند که مناقشه بین اسرائیل و فلسطین تفاوت زیادی با مساله ایران دارد. با توجه به تشدید تنش‌ها بین تهران و واشنگتن در ماه‌های اخیر، مکرون تصمیم گرفت که تلاش‌های خود را برای حل این بحران افزایش دهد. مکرون در تاریخ ۲۷ آگوست در مصاحبه با رسانه‌ها تاکید کرد که اروپایی‌ها به یک دیپلماسی شجاعانه نیاز دارند. تعدادی از مقامات فرانسوی در مصاحبه با خبرگزاری ما (المانیتور) تایید کردند که دولت مکرون دیدار اخیر با ظریف را به‌عنوان یک گام ابتدایی مهم در جهت حل اختلافات بر سر برنامه هسته‌ای ایران تصور می‌کند. اسرائیل در طول سال‌های گذشته از پاریس و دیگر قدرت‌های اروپایی دور شد و حالا هزینه این اشتباه خود را می‌پردازد. فرانسوی‌ها تصور می‌کنند که نتانیاهو به‌دنبال جلوگیری از ایجاد کانال دیپلماتیک بین تهران و واشنگتن است. مکرون معتقد است که توافق هسته‌ای باید نجات پیدا کند. به همین خاطر او درحال‌حاضر روی ترامپ تمرکز کرده است و توجهی به اسرائیل نمی‌کند. اسرائیلی‌ها تصور می‌کردند که فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور سابق فرانسه بیش از حد طرف فلسطینی‌ها را می‌گرفت، اگرچه این موضوع به هیچ‌وجه واقعیت ندارد. اولاند هیچ‌وقت درهای کاخ الیزه را به روی اسرائیلی‌ها نبسته بود. اما به‌نظر می‌رسد که روابط بین فرانسه و اسرائیل در دوره مکرون حتی پیچیده‌تر شده است. پاریس در سال‌های گذشته اقدامات دولت نتانیاهو در ادامه شهرک‌سازی در منطقه نوار غربی رود اردن را محکوم می‌کرد. اما ژان ایو لودریان، وزیرخارجه فرانسه در شرایط کنونی کمتر در مورد مناقشه بین اسرائیل و فلسطینی‌ها صحبت می‌کند. به‌نظر می‌رسد که پاریس موضع ملایم‌تری را در قبال مساله فلسطین اتخاذ کرده اما اختلافات آنها با دولت نتانیاهو در مورد قضیه هسته‌ای ایران افزایش پیدا کرده است.