وزیرخارجه فرانسه درباره محتوای مذاکرات با طرف ایرانی نیز اعلام کرد که مذاکرات جاری با ایران درباره ایجاد یک خط اعتباری است که با درآمدهای نفتی ایران تضمین می‌شود و همچنان ادامه دارد. وی همچنین تاکید کرد که در نهایت این خط اعتباری منوط به اعطای معافیت از سوی آمریکا است. لودریان اضافه کرد: «این خط اعتباری، در ازای بازگشت به برجام، امنیت در خلیج‌فارس و شروع مذاکراتی درباره امنیت منطقه‌ای بعد از سال ۲۰۲۵ (پایان برخی بندهای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵) است.» وی افزود: «همه اینها با فرض این است که دونالد ترامپ معافیت‌های تحریمی صادر کند.» خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه در تایید اخباری که پیش از این هم منتشر شده بود، نوشته است که پیشنهاد فرانسه به ایران برای حفظ توافق هسته‌ای، اعطای یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری تا پایان سال‌جاری میلادی در ازای بازگشت ایران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای است.

این خبرگزاری به نقل از یک فرد مطلع، نوشته است: «سوال این است که آیا می‌توانیم به این سطح ۱۵ میلیارد دلاری برسیم؟ ثانیا اینکه چه کسی آن را تامین مالی می‌کند و سوم اینکه ما دست‌کم یک تایید ضمنی از ایالات‌متحده نیاز داریم. هنوز موضع ایالات‌متحده را نمی‌دانیم.» رویترز در ادامه به نقل از یک منبع مطلع نوشته است که مذاکرات ایران و فرانسه هنوز به مرحله بحث در مورد نحوه بازپرداخت این خط اعتباری نرسیده است؛ اما انتظار می‌رود که فروش نفت ایران به مرور از سر گرفته شود. تاکنون چند کشور برای پیوستن به این سازو کار با فرانسه رایزنی کرده‌اند. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه اعطای این خط اعتباری را به بازگشت ایران به انطباق کامل با برجام منوط کرده است. یک دیپلمات فرانسوی در این رابطه گفته است: «این موضوعی فوق‌العاده حساس است و نمی‌خواهیم مخالفان این ایده آن را به شکست بکشانند. اوضاع به‌شدت ناپایدار است.»

رایزنی با واشنگتن

این درحالی است که منابع فرانسوی می‌گویند برونو لومیر، وزیر دارایی این کشور به واشنگتن سفر کرده تا با مقامات این کشور بر سر ایجاد یک خط اعتباری به ارزش ۱۵ میلیارد دلار تا پایان سال‌جاری برای ایران رایزنی کند. به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، برخی منابع غربی اطلاع داده‌اند که فرانسه برای پایبند ماندن ایران به تعهدات برجامی خود، می‌خواهد موضع آمریکا را نسبت به طرح ایجاد یک خط اعتباری به ارزش ۱۵ میلیلارد دلار تا پایان سال‌جاری به تهران را بررسی کند. منابع مطلع خبر داده‌اند: «فرانسه پیشنهاد ایجاد خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری مطرح کرده اما ایران همچنان درحال مذاکره بر سر این مساله است. اینکه ایران بتواند آزادانه هر زمان که بخواهد به این مقدار پول دسترسی پیدا کند، باید تضمین شود و جمهوری اسلامی همچنین باید بتواند نفت خود را بفروشد و به پول حاصل از فروش نفت، به راحتی دست یابد.» یک منبع ایرانی دیگر گفت: «با اینکه اروپایی‌ها خصوصا فرانسه عزم خود را به خوبی جزم کرده‌اند، باید آمریکا را وادار به همکاری کنند. اگر این اتفاق نیفتد، ایران در کاهش تعهدات برجامی خود تعلل نخواهد کرد. اگر برجام برای ایران سودی نداشته باشد، پایبندی به آن منطقی نخواهد بود.»

مذاکرات فشرده ایران و فرانسه در سطح کارشناسان ارشد دو کشور روز دوشنبه در پاریس به سرپرستی سید عباس عراقچی و با حضور معاونان بانک مرکزی و وزارت نفت و سفیر ایران برگزار شد. سفارت جمهوری اسلامی در فرانسه در حساب توییتری خود اعلام کرد که این مذاکرات ۱۰ ساعت به طول انجامید. به گزارش «ایسنا» در این مذاکرات جزئیات سناریوهای محتمل برای پیشبرد ابتکار مطرح شده بین روسای جمهور ایران و فرانسه به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت. نحوه تامین مطالبات و منافع ایران در برجام محور اصلی این مذاکرات بود و مقرر شد طرفین ضمن تداوم کار فشرده روی این سناریوها، رایزنی‌های خود با سایر طرف‌های ذی‌ربط را نیز افزایش داده و به گفت‌وگو‌های مستمر با یکدیگر در سطوح مختلف ادامه دهند. عباس عراقچی برای ادامه رایزنی‌های سیاسی خود در اروپا روز گذشته به اسلوونی رفت. چند ماه است که مذاکرات و تماس‌ها بین ایران و فرانسه در سطوح مختلف و به‌صورت فشرده ادامه دارد.  امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در ماه‌های اخیر برای کاستن از تنش‌ها بین ایران و آمریکا تلاش‌هایی دیپلماتیک داشته و چند بار تلفنی با حسن روحانی، همتای ایرانی‌اش، گفت‌وگو کرده است.  بعد از انجام مذاکرات در پاریس، سفارت ایران در فرانسه در صفحه توییتر خود نوشت: «دیپلماسی حسابگر و هوشمندانه ایران بر همه سنگ‌اندازی‌های معاندین مردم ایران پیروز خواهد شد.» به گزارش «ایسنا» سفارت کشورمان در پاریس با اشاره به مذاکرات عراقچی معاون سیاسی وزیرخارجه در فرانسه نوشت: «بعد از چند ماه، همچنان مذاکرات و تماس‌ها بین ایران و فرانسه در سطوح مختلف و به‌صورت فشرده ادامه دارد.»

در این توییت به مذاکرات ۱۰ ساعته روز دوشنبه هیات‌های ایران و فرانسه نیز اشاره شده است. همچنین در توییت سفارت ایران در پاریس آمده است: «با «گام‌هایی به جلو» و «درک هر چه بیشتر متقابل» دیپلماسی حسابگر و هوشمندانه ایران نهایتا بر همه سنگ‌اندازی‌های معاندین مردم بزرگ ایران پیروز خواهد شد.»

تنها درباره اجرای برجام مذاکره می‌کنیم

از سوی دیگر محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه راشاتودی با اشاره به مذاکرات اخیر هیات‌های دیپلماتیک ایران و فرانسه گفت هدف از این مذاکرات این بوده است که آنها ببینند چطور می‌توانند به تعهدات خودشان عمل کنند و مذاکره دوباره‌ای بر سر توافق برجام و تجدید نظر در آن مطرح نیست بلکه موضوع فقط اجرای آن است. به گزارش «ایسنا» وی ادامه داد: «متاسفانه کشورهای اروپایی نتوانسته‌اند پولشان را در جایی هزینه‌کنند که حرف آن را می‌زنند. آنها حمایتشان از برجام را اعلام کرده‌اند اما آماده ریسک کردن و سرمایه‌گذاری برای حفظ یک دستاورد مهم دیپلماسی نبودند.» ظریف به تلاش موفقیت‌آمیز ایران در احیای اقتصاد و ارزش پول خود نیز اشاره کرد و گفت: «ما باور داریم که برجام دستاورد مهمی است که نباید از بین برود اما از بین رفتن آن، ضربه‌ای به دیپلماسی خواهد بود، نه ضربه به ایران. ما می‌خواهیم شاهد نجات یافتن این دستاورد باشیم اما اگر اروپایی‌ها نتوانند سهم خودشان[از توافق] را انجام بدهند، همه ما از جمله آمریکا زیان خواهیم کرد.»