پیشنهاد  چند میلیون دلاری به ناخدای آدریان دریا

روزنامه فایننشال تایمز روز گذشته گزارش داد که دولت آمریکا به کاپیتان آدریان دریا پیشنهاد رشوه چندین میلیون دلاری داده است تا او با دولت آمریکا همکاری کند و کشتی را تحویل دهد. بنابر این گزارش، برایان هوک نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران یک ایمیل به آخیلش کومار کاپیتان این ابرنفتکش فرستاده و از او خواسته است تا در ازای دریافت چند میلیون دلار این کشتی را به جایی ببرد تا آمریکا بتواند آن را توقیف کند. در این نامه همچنین یک شماره تماس وزارت امورخارجه آمریکا برای کاپیتان درج شده بود تا به او اطمینان داده شود که این پیشنهاد ساختگی نیست و صحت دارد. ابر نفتکش آدریان دریا که پیش‌تر گریس- ۱ نام داشت روز چهارم ژوئیه در جبل‌الطارق توسط نیروهای انگلیسی با این ادعا که مقصد آن سوریه بوده است، توقیف شد، اما شش هفته بعد دادگاه عالی جبل‌الطارق حکم به رفع توقیف آن داد. یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با «واشنگتن‌فری‌بیکن» این خبر را تایید کرده و گفته که این پیشنهاد برای ایجاد اخلال در فعالیت‌های نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داده شده است. این سخنگو همچنین به واشنگتن‌فری‌بیکن گفت: «نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محموله‌های نفت خام ایران را که هر کدام ده‌ها میلیون دلار ارزش دارند به سوریه و نقاط دیگر ارسال می‌کند.

روزنامه فایننشال تایمز نوشته است، ایمیلی که برای کاپیتان آدریان دریای یک ارسال شده، نخستین ایمیل از این دست نیست و در ماه‌های اخیر بسیاری از کاپیتان‌هایی که کشتی‌های ایرانی را کنترل می‌کنند، ایمیل‌ها و تکست‌هایی از برایان هوک دریافت کرده‌اند. برایان هوک، در کنار مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا و جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید از چهره‌های اصلی کمپین موسوم به «فشار حداکثری» بر تهران هستند. در چارچوب این کمپین، واشنگتن از برجام خارج شده و تحریم‌های سختگیرانه و فزاینده‌ای علیه ایران وضع کرده است. این نفتکش که نامش قبلا «گریس-‌۱» بود بعد از آزادی توسط دولت محلی جبل‌الطارق به «آدریان‌دریا» تغییر نام داد. تفنگداران دریایی انگلیس دو ماه پیش این نفتکش را توقیف کردند. دولت محلی جبل‌الطارق حدود سه هفته پیش آن را آزاد کرد. در ادامه تلاش‌های آمریکا برای توقیف این نفتکش، روز ۲۰ اوت دادگاهی در آمریکا رای به توقیف مجدد آدریان دریا و ضبط محموله نفتی آن داد، اما دولت منطقه‌ای جبل‌الطارق با آن مخالفت کرد. آمریکا که نتوانست آدریان دریا را مجددا توقیف کند، هفته گذشته نام این نفتکش را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

تخلیه محموله نفت در بندر سوریه

همزمان و به گزارش خبرگزاری تسنیم، پایگاه خبری میدل ایست‌ای به نقل از منابع غیررسمی اعلام کرد نفتکش آدریان دریا که چندی پیش توسط نیروهای انگلیسی در جبل‌الطارق توقیف شده بود محموله نفت خود را در یکی از بنادر سوریه تخلیه کرده است.

واکنش ایران

وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در پیام توییتری در واکنش به باج‌خواهی آمریکا از ناخدای هندی کشتی «آدریان دریا- ۱» و سپس تحریم او، عنوان کرد این عمل مثل تحریم وی به دلیل رد دعوت به کاخ سفید بوده و این مساله در حال تبدیل شدن به یک الگو است. به گزارش خبرآنلاین، ظریف در توییترش نوشت: «پس از ناکامی در دزدی دریایی، ایالات متحده به باج‌گیری عریان متوسل شده است (و به کاپیتان نفتکش ایرانی گفته) نفت ایران را به ما تحویل بده و چند میلیون دلار بگیر، وگر نه تحریم خواهی شد. این کار بسیار شبیه دعوتی است که من چند هفته پیش (برای حضور در دفتر رئیس‌جمهور آمریکا) دریافت کردم. این در حال تبدیل شدن  به یک الگو است.» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز به پیشنهاد رشوه آمریکا به کاپیتان آدریان دریا- ۱ واکنش نشان داد و آن را از روی یاس و استیصال عنوان کرد. به گزارش  خبرگزاری فارس، سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: تشدید اظهارنظرهای خصمانه و اقدامات ناامیدانه و مضحک‌تر از همه تعیین جایزه برای خیانت و جاسوسی، اعمالی از روی یاس و استیصال برای اثرگذاری بر ملت ایران است که چون همیشه ره به‌جایی نخواهد برد. او با بیان اینکه این اظهارات برگ‌هایی سیاه بر کارنامه پرننگ و نیرنگ آنان در برخورد با ایرانیان خواهد افزود، تاکید کرد: قطعا آنها روزی باید پاسخگوی اقدامات خود باشند.

برنامه‌ای برای توقیف نفتکش ایران نداریم

همزمان با این تحولات، «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا  دیروز ادعا کرد که طرحی روی میزش برای توقیف نفتکش ایران، «آدریان‌‌دریا» قرار ندارد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، وزیر دفاع آمریکا در جمع خبرنگاران در لندن در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا آمریکا برنامه‌ای برای توقیف این نفتکش دارد، گفت: «ما درباره برنامه‌هایمان صحبت نمی‌کنیم، ولی در حال حاضر هیچ برنامه‌ای روی میز من برای انجام چنین اقدامی وجود ندارد.» واشنگتن به دولت‌های تمامی کشورها درباره کمک‌رسانی به این کشتی هشدار داده بود. خزانه‌داری آمریکا بامداد جمعه اعلام کرد ارائه هرگونه خدمات به این کشتی از جمله سوخت‌رسانی به این کشتی طرف ارائه‌کننده خدمات را در معرض تحریم آمریکا قرار می‌دهد. مقام‌های آمریکایی به رویترز گفته‌اند دولت این کشور انجام اقدامات نظامی علیه این کشتی مانند ورود به آن را بررسی نمی‌کند، زیرا چنین اقدامی تنش‌ها را افزایش می‌دهد. مارک اسپر گفت که از پیشنهادهای فرانسه و سایر کشورها برای گفت‌وگو با ایران حمایت می‌کند. او گفت: «نظر شخصی من این است که اگر فرانسه و سایرین بتوانند ایران را برای گفت‌وگو پای میز مذاکره بیاورند، اقدام خوبی خواهد بود، منتهی متولی این ماجرا من نیستم و وزارت خارجه است.»

پاداش ۱۵ میلیون دلاری

در تحولی دیگر و در ادامه کارشکنی‌های آمریکا، وزارت خارجه ایالات متحده برای برهم زدن عملیات مالی سپاه پاداش ۱۵ میلیون دلاری تعیین کرد. به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که این کشور برای اطلاعاتی که منجر به شکست سازوکارهای مالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، از جمله اطلاعات مربوط به فروش نفت و نفتکش‌ها شود، پاداشی بالغ بر ۱۵ میلیون دلار در نظر گرفته است. برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در جمع خبرنگاران مدعی شد: مقامات آمریکا به دنبال تشدید اعمال فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران هستند. ما برای هر کسی که بتواند به ما در تضعیف عملیات مالی نیروهای سپاه و نیروهای قدس کمک کند، پاداش ۱۵ میلیون دلاری در نظر می‌گیریم. او ادعا کرد: که این امر به «پاسخگویی به تروریست‌ها و جلوگیری از حملات تروریستی در سراسر جهان» کمک می‌کند. پیش از این دولت آمریکا، سپاه پاسداران را در لیست «سازمان‌های تروریستی خارجی» قرار داده بود. در پاسخ، شورای عالی امنیت ملی ایران نیز ستاد فرماندهی نیروهای آمریکایی مستقر در خاورمیانه و شرق آفریقا موسوم به «سنتکام» و نیز کلیه نیروهای وابسته به آن را تروریستی اعلام کرد.