تلاش‌هایی که با همت دیپلماسی فرانسه از ۱۰ روز پیش، در بیاریتز (محل نشست سران گروه ۷) آغاز شد، با مخالفت‌های جدی روبه‌رو شده است؛ ایالات‌متحده آمریکا و به همان اندازه اسرائیل با این روند مخالفت کردند. ایران به این مخالفت‌ها با صدای بلند پاسخ داد؛ تهدید به خروج از توافق هسته‌ای. تنش‌ها همچنان بالاست. حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران نیز به تازگی دستور تعلیق همه محدودیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را صادر کرده است.

تا پیش از این تنش‌ها، نشست گروه ۷ در بیاریتز با حضور غافلگیرکننده ظریف به خوبی پیش رفته بود و حتی اظهارات محتاطانه ترامپ درها را به روی ملاقات میان دو رئیس‌جمهور ایران و آمریکا نبسته بود. دیپلمات‌ها سخت کوشیدند تا بتوانند به لحظه نادر سازش میان دو طرف نزدیک شوند. اما مخالفان هم بیکار ننشستند و همه تلاششان را کردند که طرح فرانسه به بن‌بست بخورد.

در ایالات‌متحده آمریکا و اسرائیل، مخالفان برای فشار حداکثری بر ایران و بستن درب امیدی که در بیاریتز باز شده بود، همه تلاششان را کردند. مخالفان به‌طور مشخص، طرح فرانسه در ایجاد یک خط اعتباری به ارزش ۱۵ میلیارد دلار در ازای فروش نفت ایران را هدف گرفتند؛ طرحی که در ازای چشم‌پوشی ایران از شروع فعالیت‌های هسته‌ای این کشور را منتفع می‌کرد.

در ایالات‌متحده آمریکا، برایان هوک، مشاور ترامپ در امور ایران، حمایت آمریکا از طرح فرانسه را به‌طور کامل رد و حتی اعلام کرد که آمریکا تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران وضع خواهد کرد و در نهایت ترامپ در یک تماس تلفنی با مکرون اظهارات هوک را تایید کرد. این درحالی است که ترامپ در بیاریتز اعلام کرده بود به‌دنبال تغییر رژیم در ایران نیست. ولی بدون شک افرادی در اطراف رئیس‌جمهور آمریکا هستند که قطعا سقوط حکومت ایران را نشانه گرفته‌اند؛ از جمله جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ.

مشاورانی که آرزو می‌کنند تحریم‌های نفتی علیه ایران گلوی ایران را بفشارد و در نهایت این کشور را خفه کند و البته شواهد گویای آن است که تحریم‌ها تاثیراتی بر زندگی روزمره ایرانی‌ها داشته است. «بازها» در دولت ترامپ بر این اعتقادند که به جای مذاکره به شیوه اوباما یا پذیرش طرح فرانسه، این فشارها باز هم باید بیشتر و بیشتر شود. این همان منطق بنیامین نتانیاهو است که اخیرا در تماسی تلفنی با مکرون به صراحت بر این مساله تاکید کرده که هم اکنون زمان رها کردن فشارها نیست. بنیامین نتانیاهو با همین هدف به لندن رفت تا بوریس جانسون را متقاعد کند که شرکای اروپایی‌اش یعنی فرانسه و آلمان را رها کند. همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، به موازات دور شدن از اهداف نشست بیاریتز، ایران هم لحنش را تندتر کرد. حسن روحانی اعلام کرد که ایران تعهدات خود در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را کاهش می‌دهد. متعاقب مخالفت آمریکایی‌ها، او هم قطعا در مقام برخورد، تلافی و تخطی از توافق هسته‌ای قرار خواهد گرفت. اما دیپلمات‌های فرانسوی هنوز ناامید نشده‌اند و تلاش می‌کنند بتوانند میانجیگری خود را به سرانجام برسانند؛ البته مذاکره با ترامپ به این آسانی‌ها نیست. در بیاریتز، امانوئل مکرون روبه‌روی ترامپ قرار گرفت و با او ناهار خورد و ترامپ در مقابل استدلال‌های مکرون حساسیت زیادی نشان نداد و اجازه داد تا وزیر خارجه ایران به بیاریتز بیاید. اما به محض بازگشت به واشنگتن، ترامپ به ناگاه تحت‌تاثیر مشاوران تندرو قرار گرفت و آنها توانستند دست برتر را در مقابل ترامپ بگیرند. روزنه‌ای که در بیاریتز درخشیده بود درحال بسته شدن است و انتظار می‌رود که جایش را به افزایش تنش بدهد.