این نماینده مجلس در رابطه با گام سوم توضیح داد: «به هر حال گام سوم ایران در کاهش تعهدات برجامی توأم با ملاحظات دیپلماتیک بود. البته من به شخصه این انتظار را داشتم که در سایه انتظاراتی که گام اول و دوم ایجاد کرده بود، گام سوم قدری جدی‌تر باشد و یک جهش بلند را در حوزه عملیاتی فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای شکل دهد چرا که به هر حال این اقدام مدنظر دولت در گام سوم (انجام تحقیق و توسعه در حوزه هسته‌ای بدون هیچ‌گونه محدودیت) و نیز بازی‌هایی که در حوزه مناسبات دیپلماتیک درحال پیگیری است در آینده به ضرر ایران خواهد بود. چون گذشت زمان نشان می‌دهد که شرایط به نفع ایران نیست.»

فلاحت‌پیشه ادامه داد: «به موازات آن ایالات‌متحده آمریکا در این مدتی که از خروج این کشور از برجام می‌گذرد سختگیرانه‌ترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها و فشارهای اعمالی را ضدجمهوری اسلامی ایران به کار گرفت. پس به‌طور طبیعی انتظار این بود که دولت محترم از همه ظرفیت‌های موجود در پیمان (N.P.T) استفاده و آن را فعال کند، ضمن اینکه ایران تخطی از قوانین و مقررات بین‌المللی نداشته باشد تا در سایه آن تهران به قابلیت‌های خود در حوزه توان هسته‌ای پیش از برجام دست پیدا کند. واقع امر این است که در سایه گام سوم ایران فرصت طلایی خود در ۶۰ روز آینده را به هدر داد.»

به گفته عضو کمیسیون امنیت ملی، در کنار آن باید به این نکته اذعان داشت که تمام بازیگران حال‌حاضر در برجام، بازیگرانی حاشیه‌ای هستند و اصل مساله به ایالات‌متحده آمریکا باز می‌گردد. یعنی تحولات با محوریت تقابل تهران و واشنگتن پی گرفته می‌شود و در سایه این مساله است که اکنون تمام تلاش‌های دیپلماتیک با چانه‌زنی و گفت‌وگوی توامان با ایران و ایالات‌متحده آمریکا درحال انجام است. به عبارت دیگر زمانی که هر گونه پیشنهاد قبل از اجرایی شدن نیاز به چراغ سبز ایالات‌متحده آمریکا و بررسی و تطبیق آن ساختارها و سیاست‌های مدنظر تحریمی ایالات‌متحده و وزارت خزانه‌داری این کشور دارد و بعد از آن است که این پیشنهاد وارد فاز عملیاتی می‌شود، پس واقعا باید گام سوم ایران در کاهش تعهدات برجامی خیلی جدی‌تر از این دست مسائلی می‌بود که دولت آن را اعلام کرد، به‌ویژه اینکه باید فعالیت‌های جدی‌تری درخصوص نیروگاه اراک و تولید سوخت ۲۰ درصد را در دستور کار قرار می‌دادیم. منتها به واسطه برخی ملاحظات دیپلماتیک، دولت از انجام آن سر باز زد.

فلاحت‌پیشه در رابطه با دلایل محتاطانه و محافظه‌کارانه عمل کردن دولت در برداشتن گام سوم، ضمن آنکه این گام را حاصل تصمیمات جمعی از کارشناسان، صاحب‌نظران و مقامات در شورای‌عالی امنیت ملی دانست، گفت: «فعالیت‌های چند هفته کاخ الیزه سبب شد که دوباره دولت ملاحظات دیپلماتیک را در گام سوم لحاظ کند. غافل از اینکه همین مساله سبب شد که آمریکایی‌ها مواضع عکس را اتخاذ کنند.»

وی در ادامه با تاکید بر این موضوع که باید تمام پیام‌ها و هشدارهای ایران فقط مختص به ایالات‌متحده آمریکا باشد، گفت: «اتفاقا اگر تهدید ایران برای آمریکایی‌ها شکل بگیرد به واسطه آن اروپایی‌ها نیز فعالیت‌های خود را برای انجام تعهداتشان به منظور حفظ برجام بیشتر خواهند کرد. چون قاره سبز بازیگران حاشیه‌ای برجام به شمار می‌روند. خوب ما شاهد بودیم که در سایه تمام تلاش‌های دیپلماتیک قاره سبز و خصوصا تکاپوهای پاریس پیرامون برجام، آمریکا با مخالفت‌های خود تنها تحقیر این کشورها را رقم زد. یعنی اکنون فرانسه بیش از هر چیز شاهد تحقیر شدن خود در جامعه جهانی بود. بنابراین به هر حال باید بپذیریم که فضای کنونی با دوران باراک اوباما متفاوت است. چون او یک رئیس‌جمهور با نگرشی چندجانبه‌گرایانه بود که وزن و نقشی را هم برای دیگر کشورها، به‌خصوص کشورهای اروپایی در تحولات جهانی قائل می‌شد. اما در سه سال اخیر ما می‌بینیم که دونالد ترامپ هیچ‌گونه ارزشی برای هیچ بازیگری در مناسبات جهانی قائل نیست و حتی نگاه تحقیرآمیز و تردید‌آمیزی به فعالیت‌های دیگر بازیگران در مناسبات جهانی، به‌ویژه برجام دارد.»

فلاحت‌پیشه با اشاره به رویکرد اروپایی‌ها نسبت به گام سوم ایران تصریح کرد: «مواضع روز پنج‌شنبه اروپایی‌ها درخصوص گام سوم ایران نشان داد که قاره سبز باز هم عملا در زمین ایالات‌متحده آمریکا بازی کردند. پس نیازی نبود که گام سوم در کاهش تعهدات برجامی تا به این اندازه محتاطانه و محافظه‌کارانه باشد. چون ما نیاز داشتیم در این فرصت حساس، فشارهای خود را بر اروپا و به خصوص ایالات‌متحده آمریکا با یک گام جدی افزایش می‌دادیم. تهران باید نهایتا ظرف دو هفته گام بعدی را بردارد. یعنی اگر اقدام عملی از جانب اروپایی‌ها در انجام تعهدات برجامی‌شان طی دو هفته آتی صورت نگرفت، تهران دوره ۶۰ روزه در کاهش تعهدات برجامی را کنار بگذارد و گام جدی‌تری علاوه بر گام سوم در کاهش تعهدات برجامی بردارد. چون در این شرایط دلیلی ندارد که ایران با یک بازه دو ماهه فرصت‌ها را برای خود بسوزاند. این فرجه‌های زمانی تنها دست و پای ایران را خواهد بست.»

وی در نهایت درخصوص سیاست‌های آمریکا در قبال ایران گفت: «دونالد ترامپ با اقدامات خود در سه سال گذشته فرصت تعامل و مذاکره با ایران را از دست داد. این سخن من به معنای تایید گفت‌وگو با ایالات‌متحده نیست. اما معتقدم که این دست اقدامات ترامپ یقینا در آینده بیشتر به ضرر خود ایالات‌متحده آمریکا خواهد بود. همان گونه که با سقوط پهپاد متجاوز آمریکایی این امر برای مقامات کاخ سفید روشن شد که توان ایران را دست‌کم گرفته‌اند، اکنون هم این دست اقدامات نظیر تعیین جایزه برای ایجاد اخلال در فعالیت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران موجب خواهد شد که تنها خود را با دشواری‌ها و مشکلات بیشتری درگیر کند.»