حفظ نظام باید در چارچوب احکام شرع باشد عكس: جماران

مردم تهران نیز همزمان با سراسر کشور، علاوه بر روز تاسوعا و عاشورا، در شب‌های تاسوعا و عاشورای حسینی نیز به اقامه عزای اباعبدالله الحسین(ع) پرداختند. سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات در شب عاشورای حسینی در حرم امام خمینی(ره)، تاکید کرد که سیاست ما در حفظ نظام باید حسینی(ع) باشد.

براساس آنچه خبرگزاری‌های تسنیم، ایرنا، ایسنا و همچنین پایگاه خبری جماران از این مراسم گزارش داده است، سیدمحمود علوی با بیان اینکه اگر برای دفاع از نظام از راه معصیت رفتیم، ثواب نمی‌کنیم، گفت: حفظ نظام جمهوری اسلامی با اعمال خلاف شرع، نقض غرض است. او افزود: تهمت و افترا زدن یا بازی با آبروی دیگران حتی به اسم «افشاگری» و فحش دادن، برای دفاع از جمهوری اسلامی خسارت‌بارترین اعمال است. گاهی رفتارهایی می‌بینیم که می‌گوییم چه ربطی به امام حسین(ع) و جمهوری اسلامی دارد؟

وزیر اطلاعات با تاکید بر اینکه دفاع از جمهوری اسلامی باید در چارچوب شرع مقدس اسلام باشد، گفت: در دفاع از نظام فحش به این و آن بدهیم و با نیش زبان آسیب برسانیم مصداق «اخسرین اعمال» است. گاهی بعضی رفتارهایی می‌کنیم که آدم تعجب می‌کند اینها چه ربطی به مکتب امام‌حسین(ع) دارد؟ اینها چه ربطی به نظام دارد؟ چه ربطی به جمهوری اسلامی دارد؟

علوی با بیان اینکه اگر اسلام در خطر باشد، نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم، گفت: کسی که نزدیک‌تر به پیامبر(ص) باشد، بار دفاع از اسلام بر دوش او سنگین‌تر است. لذا امام حسین(ع) می‌فرماید همه باید دین خدا را نصرت کنند و من در خط مقدم نصرت دین خدا قرار دارم.

وی با تاکید بر اینکه باید از اسلام دفاع کرد، افزود: امام راحل زمانی که برای اسلام احساس خطر کردند، سکوت را جایز ندیدند. گاهی خطر متوجه اصل اسلام است و دشمن به دنبال این است که نامی از اسلام نباشد. گاهی خطر به این شکل است که احکام اسلام را تحریف و وارونه می‌کنند. آن وقت اسم اسلام باقی می‌ماند اما در مقام عمل از اسلام چیزی باقی نمی‌ماند. علوی با بیان اینکه امام حسین(ع) شرایط را شرایط دفاع از دین تشخیص داد، افزود: اسلام نردبانی برای رسیدن به حکومت نیست. بنابراین در حکومت اسلامی باید اسلام پیاده شود و نباید در حکومت اسلامی معصیت باشد. برای حفظ حکومت اسلامی هم نباید مرتکب خلاف شرع شد.

او ادامه داد: برای امام حسین(ع) مهم این بود که تکلیفش در دفاع از اسلام را انجام دهد و اگر موفق شد بنی امیه را ساقط کند یا لااقل آبروی بنی امیه را ببرد که مردم رفتار آنها را به نام اسلام ننویسند. امام راحل(ره) همین درس را از مکتب سیدالشهدا(ع) گرفت و فرمود مهم برای ما این است که از اسلام دفاع کنیم و نتیجه دست خدا است.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه سیدالشهدا(ع) برای حفظ اسلام به مسلخ عشق رفت، افزود: در مکتب سیدالشهدا(ع) همه چیز بر اساس شرع است و این برای ما سرمشق است. ما در دفاع از انقلاب و ادامه راه امام راحل و در پرتو رهنمودهای شرع مقدس اسلام توسط مقام معظم رهبری باید این رویه را دنبال کنیم. اساس شرع مقدس اسلام است. چون انقلاب و جمهوری اسلامی برای حفظ و اجرای اسلام است، لذا اگر بخواهیم نظام را حفظ کنیم که اوجب واجبات است، باید در چارچوب احکام شرع باشد.

او تاکید کرد: اگر با خلاف شرع بخواهیم جمهوری اسلامی را حفظ کنیم، نقض غرض است چون جمهوری اسلامی برای شرع است و نمی‌شود با خلاف شرع آن را حفظ کرد. لذا هر حرکت سیاسی ما باید دین‌پایه و شرع‌پایه باشد؛ وگرنه خدای ناکرده به جای اینکه در مسیر یک سیاست الهی حرکت کنیم، یک سیاست غیرالهی و دنیایی می‌شود. اگر سیاست ما دنیاپایه شد، ضرر می‌کنیم و خسارت می‌بینیم و به جای اینکه اسلام را احیا کنیم، به اسلام آسیب می‌رسانیم.

علوی با بیان اینکه سیاست حسینی(ع) آلوده به معصیت نبود، اظهار کرد: سیاست حسینی(ع) سیاست دین‌پایه و در چارچوب شرع مقدس اسلام است. اگر سیاست ما هم در چارچوب شرع باشد، حسینی و الهی است؛ وگرنه، دنیایی است. بنابراین قانون اساسی ما پیش‌بینی می‌کند که قانون مصوب مجلس باید در چارچوب اسلام باشد و شورای نگهبان را پیش‌بینی کرده است که اگر قانون مغایرت با شرع مقدس اسلام داشت، شورای نگهبان اعلام کند و در جمهوری اسلامی به‌صورت قانون در نیاید.

او با تاکید بر اینکه دین ما باید اساس سیاست ما باشد، افزود: سیاست و دنیای ما باید از دین ما تبعیت کند؛ در غیر این صورت ضرر می‌کنیم. باید چارچوب شرع را رعایت کنیم. گاهی آدم نمی‌داند دارد مرتکب معصیت می‌شود و خیال می‌کند دارد کار درستی انجام می‌دهد؛ این خسارت محض است. باید مواظب باشیم به چنین وضعیتی دچار نشویم. تهمت و افترا بزنیم و خیال کنیم از نظام جمهوری اسلامی دفاع می‌کنیم؛ این مصداق «اخسرین اعمال» است. با آبروی افراد بازی کنیم و خیال کنیم از نظام جمهوری اسلامی دفاع می‌کنیم؛ این مصداق اخسرین اعمال است؛ گرچه نام افشاگری بر آن بگذاریم. مگر خود افشاگری حرام نیست؟ مگر رسول اکرم(ص) نفرمودند افشای سرّ برادرت خیانت است؟

علوی گفت: مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند که از کوچک‌ترین حرکت خلاف شرع دفاع نمی‌کنند و آن را نمی‌پذیرند. اینها درس‌هایی است که اگر بگیریم، می‌توانیم از عاشورای اباعبدالله(ع) نتیجه بگیریم؛ والا یا حسین(ع) گفتن و سینه زدن ثواب دارد اما نتیجه لازم را نخواهیم گرفت.

باید مقابل جاهلیت مدرن ایستاد

همچنین سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه نیز که در در مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی در هیات ریحانه‌الحسین سخنرانی می‌کرد، گفت: کسی که عاشورا دارد،‌ ظلم‌ها، ستم‌ها و تبعیض‌ها نباید او را از میدان به در کند. عاشورا به ما آموخت هرگز نباید ناامید شد. به گزارش «ایسنا» رئیسی در بخشی از این مراسم با تاکید بر اینکه حسین بن علی(ع) برای همه ما الگوست، گفت: ابا‌عبدالله(ع) فرمودند من آمدم تا از مردم جهل‌زدایی کنم؛ منتها مراتب جهل‌زدایی نه اینکه کلاس درس بگذارد. می‌خواهد انسان اهل فکر و تعقل شود و راه و راهبر و علائم زندگی سالم و زندگی انسانی را بشناسد. رئیس قوه قضائیه افزود: عزیزان شما با جاهلیت مدرن طرف هستید که هم مسلح به علم و فناوری و هم مسلح به امپراتوری رسانه‌ای و خبری بسیار گسترده با پشتوانه زور است. باید به برکت خون اباعبدالله(ع) در مقابل این جاهلیت مدرن ایستاد. خون ایشان برای مبارزه با جهل بود. کربلا جلوه بدعاقبتی و خوش‌عاقبتی است. بعضی‌ها نیامدند و کارهای خود را بر عاشورا ترجیح دادند. عاشورای حسینی تابلوی همه قضایا است.

دوراهی «عزت» «و ذلت»

همچنین در مراسم عزاداری شب تاسوعای حرم مطهر امام خمینی(ره)، مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه نباید از نقش تبلیغات منفی دشمنان غافل بود، گفت: امام حسین(ع) را قبل از اینکه خنجر شمر به شهادت برساند، نیش زبان مبلغین دین‌فروش بر بالای منبرهای اموی به شهادت رساند. به گزارش «ایسنا» به نقل از جماران، انصاری با اشاره به اینکه ابزار شهادت در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کارآمدی خود را نشان داد، گفت: امروز انقلاب اسلامی در دوراهی «عزت» «و ذلت»ی تاریخی قرار گرفته است. انقلاب و ارزش‌های امام یعنی ایستادن در برابر دشمنان و مبارزه با زورگویی؛ و البته تحمل سختی‌ها و تحریم‌ها. راه دیگر، خدای ناکرده، بازگشت به دوران ذلت و اسارت ملت ایران و حاکمیت زورگویان است. ملت ایران ۴۰ سال به پای نام امام حسین(ع) و پرچم انقلاب ایستاده است و امروز هم به پای انقلاب و شعارهای نهضت و در برابر استکبار ایستاده‌ایم. انصاری با بیان اینکه دشمنان تلاش نکنند بین دولت و ملت ما تفرقه ایجاد کنند، افزود: اختلاف سلیقه هست اما اختلاف عقیده نیست. اختلاف روش هست اما اختلاف در مبانی نیست. ما امروز توانسته‌ایم در برابر زورگویان بایستیم و منطق مقاومت را احیا کنیم و مطمئنا ملت ایران با بهره‌گیری از عبرت‌های عاشورا این مسیر را ادامه خواهد داد.