واکنش ایران به ادعای مضحک نتانیاهو

به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر امورخارجه ایران روز دوشنبه در واکنش به نمایش تازه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران، در توییتر نوشت تل‌آویو به‌دنبال ایجاد جنگ در منطقه است، اما باید بداند که در آن صورت خود از این درگیری مصون نخواهد بود. وی با انتشار ویدئویی از نتانیاهو که در سال ۲۰۰۲ در جلسه‌ای در کنگره آمریکا می‌گوید تضمین می‌دهد که حمله به عراق برای منطقه نتایج مثبتی به همراه دارد، نوشته است: «دارنده بمب‌های واقعی اتمی، چوپان دروغگو شده و بر سر یک سایت ادعایی «تخریب‌شده» سروصدا به راه انداخته است. او و تیم ب، فقط جنگ می‌خواهند، برایشان هم مهم نیست که بی‌گناهانی کشته می‌شوند و ۷ تریلیون دلار دیگر از دست می‌رود.» ظریف افزود: ««تضمین» سال ۲۰۰۲ او درباره «طنین مثبت» [حمله به عراق] را به یاد دارید؟ این بار، قطعا او در حاشیه نظاره‌گر نخواهد بود [و در امان نخواهد ماند].»

همچنین ظریف در توییتر، ویدئویی از اظهارات نتانیاهو در کنگره آمریکا در سال ۲۰۰۲ منتشر کرده که وی در آن می‌گوید سال‌هاست که از استفاده از نیروی نظامی علیه دیگر کشورها حمایت می‌کند. به گزارش خبرگزاری فارس، او نوشته است: «دونالد ترامپ، می‌دانستی که نتانیاهو در کشیدن ایالات متحده به باتلاق افغانستان هم نقشی اساسی داشته است؟ همان باتلاقی که حالا نمی‌توانی از آن خارج شوی؟» وی افزود: «شعار او از سال ۱۹۸۶: جنگ تا پای جان آخرین سرباز آمریکایی.»

از سوی دیگر سیدحسین موسویان، دیپلمات پیشین ایران با اشاره به ادعای نتانیاهو درباره وجود یک سایت مخفی هسته‌ای در ایران گفت: «زمان آن رسیده که او دروغ گفتن را متوقف کند.» به گزارش «ایسنا» موسویان در صفحه توییتر خود نوشت: «نتانیاهو باز مدعی شد که ایران یک سایت مخفی برای ساخت بمب هسته‌ای داشته است. او در کتاب «مبارزه با تروریسم» در سال ۱۹۹۵ مدعی شد که ایران ظرف ۳ تا ۵ سال به بمب هسته‌ای دست خواهد یافت. او همچنین در سال ۲۰۰۲ به کنگره آمریکا گفت: «عراق سانتریفیوژهای فعال با سایز یک ماشین لباسشویی دارد.» زمان آن رسیده که دروغ را متوقف کند.»

فضاسازی تکراری نتانیاهو

پیش‌تر نتانیاهو در اقدامی که از سوی احزاب سیاسی رژیم صهیونیستی هم مورد استهزا و انتقاد قرار گرفت، در یک نمایش تبلیغاتی تازه و با انتشار تصاویر ماهواره‌ای از یک ساختمان تخریب‌شده، بار دیگر ایران را به تلاش برای ساخت تسلیحات هسته‌ای متهم کرد. نتانیاهو در ادامه تلاش‌های اخیر خود برای اثرگذاری بر روابط ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همزمان با گام‌های تهران برای کاهش تعهد به توافق هسته‌ای، در قدس اشغالی نشستی خبری برگزار کرده بود که مجددا تهران را به تلاش برای ساخت تسلیحات هسته‌ای متهم کرد. نتانیاهو گفت: «تنها راه متوقف کردن حرکت ایران به سوی بمب و ستیزه‌جویی این کشور در منطقه، فشار، فشار و فشار بیشتر است.»

گزارش آژانس

اقدامات تازه تل‌آویو در راستای فضاسازی دوباره حول برنامه هسته‌ای ایران درحالی صورت می‌گیرد که تهران در پاسخ به خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام و عدم تحقق وعده‌های کشورهای باقی‌مانده در این توافق، به مرور درحال کاستن از تعهد خود به برجام است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در گزارشی تایید کرد که تهران به سوی نصب نسل‌های پیشرفته‌تر سانتریفیوژ حرکت کرده است. به گزارش خبرگزاری فارس، خبرگزاری فرانسه نوشته است در بخشی از گزارشی که کورنل فروتا، سرپرست موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام ارائه داده، عنوان شده است که این نهاد تایید می‌کند که «این سانتریفیوژها یا نصب شده‌اند یا درحال نصب هستند: ۲۲ سانتریفیوژ IR-۴، یک سانتریفیوژ IR-۵، سی سانتریفیوژ IR-۶ و سه سانتریفیوژ IR-۶s.» کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز گفت که گزارش روز دوشنبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاکی از نصب سانتریفیوژهای جدید در نطنز است. ایران اردیبهشت ماه امسال در نخستین سالگرد خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، اعلام کرد در پاسخ به بازگشت تحریم‌های آمریکا و عدم تحقق وعده‌های کشورهای باقیمانده در توافق هسته‌ای برای جبران آثار منفی این تحریم‌ها، به مرور تعهد خود را به توافق هسته‌ای کاهش می‌دهد.

دیدار فروتا با ظریف و صالحی

جمعه ۱۵ شهریورماه سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سفر «کورنل فروتا» مدیرکل موقت این نهاد به تهران خبر داد و اعلام کرد که این سفر بخشی از تعاملات مداوم بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. این دیپلمات رومانیایی که سوم مرداد ماه از سوی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و پس از مرگ «یوکیا آمانو»، مدیرکل سابق این سازمان عهده‌دار این سمت به‌صورت موقت شد، از جمله گزینه‌های تصدی مدیرکلی آژانس است. مدیرکل موقت آژانس در سفر به تهران با وزیرخارجه و رئیس‌سازمان انرژی اتمی دیدار کرد. کرنل فروتا ظهر روز یکشنبه در دیدار با محمدجواد ظریف با اشاره به همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که منجر به گزارش‌های متعدد آژانس در تایید اجرای برجام توسط ایران شده، بر استمرار این همکاری‌ها در مقطع فعلی و ضرورت رعایت اصول حرفه‌ای، حفظ محرمانگی و انجام وظایف آژانس به‌صورت بی‌طرفانه تاکید کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، ظریف همچنین اقدامات ایران در کاهش تعهدات خود در قبال عدم انجام تعهدات از سوی طرف‌های اروپایی را در چارچوب پاراگراف ۳۶ برجام توصیف کرد. فروتا نیز در این دیدار با اشاره به تلاش آژانس برای اعتماد‌سازی، بر انجام فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس به‌صورت حرفه‌ای و بی‌طرفانه تاکید کرد. همچنین علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در نشست خبری مشترک با مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید دارد که برجام دیگر جاده یک‌طرفه نیست.

تمجید فروتا از ایران

همچنین پس از این دیدارها مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از رویکرد مناسب ایران در گفت‌وگو با این نهاد تمجید کرد و گفت در سفرش به تهران، بحث‌های پرمحتوایی میان طرفین صورت گرفته است.