نشانه‌های فروپاشی باند «بی»

تزلزل موقعیت نتانیاهو

براساس نظرسنجی که بعد از شوی تبلیغاتی-هسته‌ای نتانیاهو در مورد ایران انجام شد برای اولین بار حزب لیکود به رهبری نتانیاهو مقام اول را تحویل حزب ژنرال‌های بازنشسته این رژیم «کاحول لاوان» یا همان آبی‌و‌سفید داد و خود به رده دوم تنزل پیدا کرد تا ائتلاف پیش‌بینی‌شده‌اش هم اکثریت را در کنست بعدی از دست بدهد. در آخرین نظرسنجی‌های انتخابات اسرائیل حزب لیکود با اختلاف یک کرسی از رقیبش حزب آبی‌و‌سفید  عقب بود.

به اعتقاد کارشناسان، ائتلاف نتانیاهو با توجه به صف‌بندی‌های حاکم بر احزاب و جریان‌های سیاسی اسرائیل حداکثر ۵۸ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان را به دست خواهد آورد در حالی‌که حزب آبی‌وسفید تحت رهبری بنی گانتز ۴۳ کرسی را کسب می‌کند تا شرایط در اسرائیل بیش از هر زمان دیگری برای تشکیل کابینه (۶۱ کرسی) پیچیده‌تر شود. اما در آخرین نظرسنجی‌ها نتانیاهو موفق شده که سبد رای آرای افراطی را به دست بیاورد و ممکن است ورق به نفع او برگردد.

از سوی دیگر تصمیم بنیامین نتانیاهو در روز دوشنبه ۱۸ شهریور به «افشاگری» در مورد سایت «تولید و توسعه سلاح هسته‌ای» در شهرستان آباده در ایران، با وجود بازتاب گسترده در جهان، با انتقادهای گسترده‌ سیاستمداران رقیب‌ در صحنه سیاست رژیم صهیونیستی روبه‌رو شد. از آنجا که نتانیاهو، رهبر حزب حاکم لیکود و یکی از دو نامزد اصلی پست نخست‌وزیری، تنها هشت روز مانده به انتخابات پارلمانی، این «افشاگری» را انجام داد، رقیبان داخلی‌‌ او را به «سوءاستفاده از اطلاعات محرمانه اسرائیل به‌حساب تقویت جایگاهش در انتخابات» متهم کردند.

از بامداد دوشنبه که خبرنگاران اسرائیلی در توییترهای خود نوشتند که نتانیاهو در حال بررسی این امر است که «یک افشاگری مهم» در مورد ایران داشته باشد، به‌ویژه چهار شخصیت اصلی در حزب رقیب آبی-سفید با حضوری فعال در رسانه‌ها گفتند، نتانیاهو برای جبران شکست‌های سیاسی داخلی، می‌خواهد «جبران مافات» کند.

سه تن از چهار مهره اصلی در حزب آبی-سفید، روسای ستاد ارتش اسرائیل بوده‌اند؛ ژنرال‌ها موشه یعلون، گابی اشکنازی و بنی گانتز. آنها همراه یائیر لاپید مهره اصلی دیگر این حزب ابراز «اطمینان» کردند که نتانیاهو به‌خاطر شکستش در بامداد دوشنبه در تصویب لایحه نصب دوربین در پای صندوق‌های رای در انتخابات، افشاگری از اسناد اتمی ایران را از «کلاه شعبده‌بازی‌اش بیرون کشید.»

در شرایطی که دونالد ترامپ در دوره اخیر پی در پی تاکید دارد که آماده دیدار با حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران است و نظر به اینکه نتانیاهو آشکارا گفت در جایگاهی نیست که به رئیس‌جمهوری آمریکا بگوید با روحانی دیدار کند یا نه، این احتمال مطرح است که «افشاگری» تازه او در مورد ایران، تلاشی در وهله نخست، با هدف دور کردن آمریکا از هر نوع نرمش در قبال ایران باشد.

از طرف سوم وعده اخیر انتخاباتی بنیامین نتانیاهو مبنی بر ضمیمه کردن بخشی از کرانه غربی رود اردن، واکنش‌های برخی از کشورهای عربی و مسلمان و همچنین سازمان ملل متحد را برانگیخته است. عربستان سعودی، روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای، خواستار نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در سطح وزرای خارجه در این زمینه شد. ریاض ضمن محکوم کردن این وعده انتخاباتی نتانیاهو، آن را «به منزله تنشی بسیار خطرناک در حق فلسطینی‌ها و نقض آشکار منشور سازمان ملل و اصول قوانین بین‌المللی و عرف جهانی» دانست. ریاض همچنین از دیگر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی خواسته که این وعده انتخاباتی نتانیاهو را محکوم کنند. به‌نظر می‌رسد این مساله علاوه بر تزلزل در موقعیت نتانیاهو می‌تواند منجر به گسست در روابط درحال تلطیف اسرائیل با عربستان سعودی باشد.

عقب‌نشینی بن‌زاید

یکی دیگر از اعضای مهم «تیم بی» محمد بن‌زاید است. ولیعهد امارات‌عربی‌متحده و حاکم ابوظبی که نقش مهمی را در هماهنگی با بولتون، نتانیاهو و بن‌سلمان در فشار بر ایران داشته است. همچنین بن‌زاید در کنار ولیعهد سعودی جنگ خانمان‌سوزی را علیه مردم یمن به راه انداخته‌اند که در مقطع کنونی منجر به فعال شدن جدایی‌طلبان جنوب و طرح تجزیه یمن جنوبی وشمالی شده است. بن‌زاید همچنین نقش مخربی در شمال آفریقا داشته و از دیکتاتورهای مصر، لیبی و سودان حمایت کرده و عملا در مقابل جریان مردمی در این کشورها قرار گرفته است. بن‌زاید در کنار دیگر اعضای «تیم بی» تلاش گسترده‌ای را به‌عمل آوردند تا ترامپ را وارد کارزار جنگ با ایران کنند که عملا دستاوردی از این رهگذر نصیبشان نشد و حتی کار به جایی رسید که با اتفاقاتی که در خلیج‌فارس همچون انفجار نفتکش‌ها و سقوط پهپاد آمریکایی روی داد، عملا بن‌زاید را به دلیل مخالفت‌های داخلی از جمله انتقادات شیخ محمد بن‌راشد حاکم دبی، به سمت عقب نشینی و تعدیل رویکرد در برابر ایران کشاند. تا جایی که امارات با اعزام گارد دریایی خود به تهران تمایل خود را به برگزاری یک مانور مشترک دریایی برای تامین امنیت خلیج‌فارس و تنگه هرمز نشان داد.

این عقب‌نشینی حتی خود را در بازگشایی برخی کانال‌های مالی امارات با ایران بیشتر جلوه‌گر ساخت. این وضعیت کار را به‌جایی رساند که آمریکا به امارات درخصوص هرگونه دادوستد مالی با ایران هشدار داد. در همین خصوص سیگال مندلکر، معاون مالی و امور تروریسم وزارت خزانه‌داری آمریکا روزهای یکشنبه و دوشنبه (۸ و ۹ سپتامبر) با مدیران هفت بانک امارات‌متحده‌عربی دیدار کرده است. بنا به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، مندلکر روز یکشنبه به خبرنگاران در ابوظبی گفت: «ما سرگرم مذاکره پیرامون راهکارهای مشترک برای مقابله با تروریسم و نقش ایران در بی‌ثباتی منطقه و جهان هستیم.»

انفعال  بن‌سلمان

عضو دیگر تیم بی که به‌طور مستقیم ایران را همواره تهدید می‌کند، محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی است. او که از سال ۲۰۱۵ و بعد از مرگ ملک عبدالله و روی کار آمدن پدرش ملک‌سلمان عملا به قدرت اصلی در عربستان تبدیل شده است، نقش مهمی در پروژه فشار حداکثری ترامپ ایفا کرده است. اگرچه از زمانی که محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران اصطلاح تیم بی را برای نامیدن این ۴ نفر در ۲۸ آوریل ۲۰۱۹ در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز به کار برد، تاکنون محمد بن‌سلمان عملا موضع‌گیری‌ای درباره ایران نداشته و سکوت پیشه کرده است. به اعتقاد کارشناسان این انفعال ناشی از مشکلات سیاست‌ورزی او در عرصه‌های داخلی و منطقه‌ای به‌خصوص قتل خاشقجی و جنگ یمن است که باعث شده تا ترمز بن‌سلمان عملا کشیده شود. برگزاری مراسم حج، تمایل برای بازگشایی دفتر حافظ منافع ایران و استفاده از نقش تهران برای مدیریت حوثی‌ها در یمن و ترغیب آنها به مذاکره از جمله نشانگانی است که بن‌سلمان برای تلطیف روابط با ایران بروز داده است که نشانه‌ای دیگر از فروپاشی تیم بی است.

 

سه سکانس از جدایی بولتون

حرکت دلار به سوی مرز حمایتی

واکنش بازارها به برکناری بولتون

موج هیجان در سهام خودرویی

دیپلماسی ظریف و اخراج آقای سیبیل!