تحلیل سرلشکر باقری از وضعیت نظام بین‌الملل عكس: ایرنا

براساس گزارش «ایرنا» سرلشکر باقری با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ‌گاه در اندیشه ساخت سلاح هسته‌ای نبوده و اصولا تولید و کاربرد سلاح‌های نامتعارف و کشتار جمعی را بر خلاف ارزش‌های اعتقادی خود می‌داند، به مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ و خروج آمریکا از برجام اشاره و تاکید کرد: در مذاکرات هسته‌ای ۱+۵ هیچ راهی جز بازگشت به یک تعامل منطقی با رعایت حقوق طبیعی مردم ایران وجود ندارد.

توان موشکی ایران

سرلشکر باقری در ادامه توانایی‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران را یک اقدام دفاعی در برابر تهدیدات ادامه‌دار و پیش روی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و گفت: ما با اتکا به ظرفیت‌های بومی و با برآوردی که از تهدیدات موجود در منطقه داشته‌ایم باجدیت و با عزمی ملی و دفاعی به توسعه توان موشکی خود پرداخته و خواهیم پرداخت. او تصریح کرد: به‌طور طبیعی در منطقه‌ای که رژیم صهیونیستی تا بن دندان به انواع سلاح‌ها و حتی سلاح هسته‌ای مسلح بوده و به تهدیدات شبانه‌روزی خود علیه ملت‌های منطقه به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران ادامه می‌دهد، ده‌ها هزار نیروی آمریکایی و غربی با استفاده از بالاترین ظرفیت‌های تسلیحاتی هوایی، دریایی و زمینی در این منطقه رفتاری تهدید‌آمیز و تجاوزکارانه را به نمایش گذاشته‌اند و برخی از رژیم‌های منطقه مانند عربستان و امارات بخش عمده‌ای از ثروت‌های ملی خویش را با صرف سالانه میلیاردها دلار به خرید انواع سلاح‌های پیشرفته می‌پردازند، جمهوری اسلامی ایران ناگزیر است برای تامین امنیت خود و مقابله با شرایط احتمالی توانایی دفاعی خود را در بالاترین سطح آماده نگه داشته و برای وقوع هر احتمالی آماده باشد؛ این یک رویکرد کاملا منطقی و دفاعی است.

سرلشکر باقری در ادامه این سخنرانی به برخی از مختصات و رویکردهای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تحلیل و برآورد مسائل جهانی و منطقه‌ای پرداخت و با بیان اینکه توزیع قدرت در جهان منطقی و متعادل نیست و مرزهای جنگ و صلح به سختی قابل تفکیک است، تاکید کرد: چشم‌انداز راهبردی محیط بین‌الملل دورنمای روشنی از صلح و امنیت ترسیم نمی‌کند و به‌ویژه در برخی مناطق جهان تهدیدات سیاسی، نظامی، امنیتی و فرهنگی در حال فزونی است. عرصه فضای مجازی عرصه‌ای جدید برای مناقشات فرهنگی، تمدنی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی است. چالش‌های اقتصادی در جهان، فقر و غنا، تروریسم و افراطی‌گری صورت‌های دیگر تهدیدات امنیتی در جهان ما است.

آمریکا به دنبال هژمونی نامشروع خود

سرلشکر باقری در ادامه با بیان اینکه آمریکا به‌عنوان ابرقدرت باقی‌مانده از دوران جنگ سرد همچنان تلاش می‌کند هژمونی نامشروع خود را با ابزارهای نظامی، اقتصادی، تهدید، تحریم، اتهام‌زنی و مداخله و تجاوز به جهان تحمیل کند گفت: این کشور هر کشور و ملتی را که بخواهد بر استقلال و حفظ حاکمیت ملی خود پای بفشارد به طرق مختلف مورد هجمه قرار می‌دهد و در این مسیر همه تعهدات و موازین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد. او عبور از این شرایط تلخ و خطرناک و شکننده را نیازمند عزمی جهانی دانست و گفت: دولت‌ها و ملت‌های آزاد و مستقل و فرهیختگان و اندیشمندان باید در یک همگرایی هوشمندانه و خردمندانه به مقابله با این شرایط پرداخته و راهبردهای مناسب را اتخاذ کرده و با مقابله قاطع با زیاده‌طلبی برخی قدرت‌ها و برمحور حقوق و موازین پذیرفته شده و با رعایت حقوق و منافع مسلم ملت‌ها و کشورها آینده‌ای روشن برای صلح و ثبات و امنیت در جهان تصویر کنند.

مداخله را برنمی‌تابیم

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه‌ای و در آسیای غربی را دفاع از رویکرد مشارکت فعال همه کشورهای منطقه برای معماری یک ساختار امنیت دسته جمعی و منطقه‌ای دانست و گفت: ایران در این سیاست هژمونی و مداخله قدرت‌های فرامنطقه‌ای را در مسائل منطقه بر نمی‌تابد. سرلشکر باقری همچنین تاکید کرد که ایران هیچ گاه حضور بیش از ۷۰ هزار نیروی نظامی و بیش از ۴۰ پایگاه نظامی آمریکا را در منطقه نپذیرفته و تایید نمی‌کند.

او با بیان اینکه از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران، خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان باید برای صدور انرژی مورد نیاز جهان امن باشد گفت: البته این امنیت لاجرم باید فقط توسط کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و تنگه هرمز تامین شود. حضور، استقرار و رفت و آمد نیروهای نظامی آمریکا و غرب و طرح‌هایی چون طرح ائتلاف از پیش شکست خورده آمریکا برای تامین امنیت کشتیرانی در خلیج‌فارس، به‌جز توسعه ناامنی نتیجه‌ای نداشته و نخواهد داشت.

او گفت: جمهوری اسلامی ایران با استراتژی مقاومت فعال طی چند سال اخیر بر این دیدگاه خود پافشاری کرده که نمونه آن سقوط هواپیمای RQ۴ آمریکا به‌دلیل نفوذ به فضای آسمانی جمهوری اسلامی ایران در خلیج‌فارس بوده است. سرلشکر باقری اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران قاطعانه و به سهم خود امنیت این منطقه حساس را طی سال‌های طولانی تامین کرده و خواهد کرد اما حضور نظامی قدرت‌های خارجی را چالشی عمده برای امنیت این منطقه می‌داند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در بخش دیگری از این سخنرانی، از تروریسم و افراطی‌گری به‌عنوان تهدیدی فراگیر در جهان و یکی از چالش‌های آسیای غربی نام برد که منطقه را دچار بحران کرده است و افزود: مقابله با آن قبل از هر چیز نیازمند شناخت درست عوامل ایجاد‌کننده و پشتیبان از آن است. سرلشکر باقری گفت: داعش، القاعده، جبهه النصره، احرار الشام و دیگر گروه‌های تروریستی و افراطی بی‌تردید بنا به اعترافات مکرر و علنی رهبران آمریکا محصول سیاست‌ها و اقدامات سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و غرب است. آنها با ایجاد این گروه‌ها برای به‌هم ریختن نظام موجود در منطقه و مهندسی مجدد ساختار خاورمیانه جدید به‌دنبال ارائه تصویری زشت و غیر واقعی از اسلام به‌عنوان دینی متعالی و مبتنی بر فرهنگ خرد و منطق و رحمت و مهربانی بوده‌اند.

او با بیان اینکه این پدیده با حمایت آشکار و پنهان آمریکا در سوریه، عراق، یمن، لیبی و افغانستان ایجاد و تا مرزهای چین و دیگر کشورهای آسیای شرقی توسعه یافته است، گفت: جمهوری اسلامی ایران با حضور فعال و موثر در میادین نبرد با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی و در کنار دولت‌های قانونی این کشورها و با تقدیم شهدای فراوان، نقشی تاریخی و ماندگار در مبارزه‌ای صادقانه و پیروزمندانه با تروریسم و افراطی‌گری بازی کرده است و تنها راه موفقیت در این مسیر را حضور صادقانه و فعال دیگر کشورها و نه حضوری نمایشی و فریبکارانه در مقابله با تروریسم افسارگسیخته می‌داند.

رئیس ستاد‌کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از تروریسم دولتی و اشغال سرزمین به‌عنوان دیگر مسائل و چالش‌های بحران‌ساز و بی‌ثبات‌کننده در جهان نام برد و گفت: این رژیم به هیچ‌یک از اصول انسانی و قوانین بین‌المللی پایبند نیست و تا بن دندان مسلح بوده و همچنان نه‌تنها به تضییع حقوق مردم فلسطین بلکه به تهدیدات و تجاوزات خود به کشورهای همجوار مانند لبنان، سوریه و ایران ادامه می‌دهد و همه کشورها و ملت‌های منطقه را تا آستانه استفاده از سلاح هسته‌ای تهدید می‌کند.

روابط چند هزار ساله ایران و چین

او در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت روابط چین و ایران اشاره کرد و با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین دو کشور و دو ملت بزرگ با تاریخ چندهزار ساله و نماینده دو تمدن بزرگ در جهان هستند، افزود: روابط ایران و چین رابطه‌ای چند هزار ساله بوده و در گذشته‌های دور در ابعاد فرهنگی، اقتصادی و سیاسی برقرار بوده است و در حافظه تاریخی دو ملت نسبت به یکدیگر هیچ نقطه منفی وجود ندارد. سرلشکر باقری همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران در همکاری‌های نظامی نیز چین را شریکی مطمئن برای خود می‌داند و اراده مشترک رهبران دو کشور همچنان بر حفظ و توسعه روز افزون این روابط قرار دارد و سفر اینجانب به پکن و هیات همراهم در عالی‌ترین سطح نشانه‌ای بر عمق و گستره روابط نظامی و دفاعی و راهبردی بین دو کشور است. به گفته رئیس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، نیروهای مسلح دو کشور اینک روابط عمیقی را در ابعاد مختلف دفاعی، علمی - آموزشی، فنی و صنعتی پایه‌ریزی کرده‌اند و در مسیری همگرا و متناسب با اهداف و منافع مشترک گام بر می‌دارند.