دفاعیه جدید جهانگیری از تصمیمات اقتصادی 97 عكس: fvpresident.ir

ولی وقتی یک جنگ نابرابر اقتصادی این‌گونه شروع می‌شود، حتما جنبه امنیتی اصلی‌ترین مساله آن است، شما هم مدام فکر می‌کنید در این جنگ آنها کجا را هدف قرار داده‌اند؛ خصوصا اینکه اگر اطلاعات دقیقی از طریق دستگاه‌های اطلاعاتی به ما برسد که کدام کشور منطقه با چه میزان پول و در کجا می‌خواهند فشار وارد کنند و توانمندی ما برای مقابله چگونه است؛ همه اینها کمک می‌کند که سیاست‌گذار بتواند تصمیم به موقع بگیرد و بتواند سیاست طرف مقابل را به شکست بکشاند. جهانگیری همچنین تاکید کرد: کسی هم نمی‌آید بگوید این تصمیم من صرفا یک تصمیم اقتصادی است که براساس سیاست‌های اقتصادی و علم اقتصاد اتخاذ شده است.

هدف آمریکا، فروپاشی اقتصاد ایران

به گزارش «ایرنا» معاون اول ریاست جمهوری همچنین گفت: بعد از انتخابات سال ۹۲ به دنبال این بودیم که اولویت‌های مهمی را که پیش روی کشور است، شناسایی و براساس آن اولویت‌ها مسائل کشور را حل و فصل کنیم. یکی از مهم‌ترین‌ موضوعات، بحث‌های بین‌المللی بود که اقدامات زیادی انجام گرفت، توافقاتی شد و با کشورهای مهمی در دنیا گفت وگو انجام گرفت تا اینکه در آمریکا رئیس‌جمهور جدید انتخاب و در اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شد.

وی یادآورشد: اینکه آمریکایی‌ها با صراحت، قاطعیت و هیچ پرده‌پوشی‌ای می‌گویند «ما راهبرد فشار حداکثری را بر ایران به‌عنوان دستور کار اصلی قرار دادیم»؛ هدف‌شان در اوایل فروپاشی جمهوری اسلامی و حتی فروپاشی ایران بود و اهداف حداقلی‌شان‌ که هم‌اکنون نیز مطرح می‌کنند، فروپاشی اقتصاد ایران است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول ریاست جمهوری، جهانگیری اضافه کرد: آمریکا روز به روز از اهداف خود در مقابل ایران مایوس‌تر می‌شود آنها پس از آنکه نتوانستند فروپاشی نظام و فروپاشی اقتصادی ایران را محقق سازند، حالا می‌گویند که به دنبال تغییر نظام در ایران نیستند بلکه می‌خواهند از طریق این فشارها جمهوری اسلامی ایران را پای میز مذاکره بیاورند.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: در این راستا برخی کشورهای دوست و قدرت‌های بزرگ که باور نمی‌کردیم تسلیم فشارهای آمریکا شوند نیز در زمینه خرید نفت از ایران همراهی قابل قبولی انجام نداده‌اند و این مسائل باعث شد که فشار زیادی به منابع درآمدی کشور وارد شود چرا که پیش‌بینی شده است یک‌سوم بودجه سال ۹۸ از طریق فروش نفت تامین شود و هرچه میزان فروش نفت کم شود با کمبود بودجه مواجه خواهیم شد.

وی تصریح کرد: در برابر راهبرد فشار حداکثری آمریکا برای فروپاشی اقتصاد ایران، راهبرد اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری مقاومت فعال برای به شکست کشاندن سیاست‌های آمریکا است که دولت نیز با تمام توان به دنبال اجرای منویات ایشان در این زمینه است. جهانگیری با بیان اینکه امروز پس از گذشت یک سال از اعمال فشارهای جدید آمریکا،‌ روند شاخص‌های اقتصادی رو به بهبود است؛ البته اینکه چقدر این موضوع در زندگی مردم قابل لمس باشد مساله دیگری است.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: بسیاری از افراد مکرر می‌گفتند که اقتصاد ایران مانند اقتصاد ونزوئلا خواهد شد و تورم چند صد درصدی و اعداد نجومی برای نرخ ارز پیش‌بینی می‌کردند اما خوشبختانه به فضل الهی امروز اقتصاد کشور با ثبات نسبی مواجه شده که بخش زیادی از این ثبات مرهون تحمل و مقاومت مردم است چرا که مردم ایران در این برهه حساس یک بار دیگر یکپارچگی و ملت بودن خود را به نمایش گذاشتند.

به گزارش «ایرنا» معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: آمریکایی‌ها که با تمام رادارهای خود نفتکش‌های ایرانی را رصد می‌کنند که به کجا می‌رود؛ آنها به رغم اینکه در انزوا قرار گرفته‌اند برخی کشورها را به نقطه‌ای می‌رسانند تا نفتکش ایرانی را در آب‌های بین‌المللی متوقف کنند. جهانگیری افزود: برای بحث‌هایی که این روزها راجع به شفافیت در اقتصاد مطرح می‌شود، در یک فرصت نه چندان دور حتما صحبت خواهم کرد که شفافیت چیست و چه باید کرد؟ دولت و دیگران چه کارهایی باید انجام دهند، مبارزه با فساد و مفسد چگونه است؟ خیلی از صداهایی که بلند می‌شود بیشتر برای راه گم کردن است و باید دقت کنیم.

لزوم پاسخ به مطالبات نوجوانان

معاون اول رئیس‌جمهوری دربخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه با «نه گفتن» به مطالبات کودکان و نوجوانان مشکلات آنها حل نمی‌شود، گفت: باید راه‌ها و روش‌هایی را پیدا کنیم که اصول حاکم بر جمهوری اسلامی رعایت شود، اما به مطالبات و درخواست‌های آنها نیز پاسخ داده شود. وی تاکید کرد: از هر رنجی که هر دختر و پسر ایرانی می‌برد باید آزار ببینیم و نباید احساس آرامش کنیم و باید تلاش کنیم زمینه رنج کودکان و نوجوانان خود را از بین ببریم.

جهانگیری در مراسم تکریم و معارفه وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: آموزش و پرورش مهم‌ترین مسوولیت در توسعه علمی و اجتماعی کشور را عهده‌دار است، به همین دلیل باید در حوزه تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری کرد. وی تصریح کرد: در مدرسه باید تمام مهارت‌های زندگی آموزش داده شود و آموزش و پرورش باید کانون آموزش و گفت وگو باشد. وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش درباره کودکان، نوجوانان و دانش‌آموزان گفت: رویکردهای نظام و البته آموزش و پرورش کشور نسبت به پدیده‌های جهان را باید با حساسیت دنبال کنیم که یکی از آنها به رسمیت شناختن کودکی و نوجوانی است، البته شاید این موضوع در برنامه‌ها نیامده باشد، اما باید در رویکردها دیده شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه «کودک حق دارد بازی کند و نباید تصور شود کار عجیبی است» افزود: کودکان حق دارند ورزش کنند و از نشاط و شادی برخوردار باشند و حق دارند که با مهر و محبت با آنها رفتار شود و باید در رویکردهای همه مسوولان، حاکم باشد. جهانگیری بابیان اینکه در ۴ سال و نیم از زمان ریاست جمهوری آقای روحانی ما تحریم بودیم، گفت: تا قبل از اجرای برجام هم که نفت ١٠٠ دلاری فروش می‌رفت ما حداکثر آن سقفی که تعیین شده بود یعنی یک میلیون بشکه نفت را صادرات می‌کردیم، بشکه‌ای اضافه صادر نمی‌شد. معاون اول رئیس‌جمهوری بیان کرد: از سال گذشته هم که با تحریم قاطع نفت مواجه شدیم و آمریکایی‌ها هدف‌گذاری کردند تا فروش نفت ما را به صفر برسانند که البته موفق نشدند ولی فشار بسیار سنگین است و با همه این محدودیت‌ها فکر می‌کنم دولت در تخصیص سهم بودجه به آموزش و پرورش تلاش زیادی کرد که این سهم نسبت به همه دستگاه‌ها بالاتر باشد.

واکنش به استعفای بطحایی

وی در بخش دیگری از سخنانش با قدردانی از سیدمحمد بطحایی وزیر پیشین آموزش و پرورش گفت: آقای بطحایی و همکاران وی دوران مسوولیت در این وزارتخانه را که یکی از دوره‌های سخت و مشکل بود با تلاش و جدیت به خوبی پشت سر گذاشتند و نهایتا تصمیم گرفتند استعفا کنند و از آموزش و پرورش و این مسیر فاصله بگیرند.

به گزارش «ایرنا» جهانگیری افزود: وی خودش استعفا کرد، ‌قبل از آن نیز صحبتی نکرده بود و مطلبی نیز نگفته بود، من وقتی خبردار شدم که با استعفای او موافقت شده بود؛ این استعفا در ایام تعطیلات عید فطر بود و من این موضوع را در تلفن همراه خود دیدم و تعجب کردم که چرا وی هوس مجلس به سرش زده است.

معاون اول رئیس‌جمهوری ضمن قدردانی از زحمات سیدجوادحسینی سرپرست آموزش و پرورش گفت که حاجی میرزایی وزیر جدید آموزش و پرورش مورد اعتماد رئیس‌جمهوری و اکثریت قاطع مجلس است. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که وزیر جدید آموزش و پرورش با حمایتی که از طرف همه اجزای دولت خواهد شد؛ بتواند همه برنامه‌های خود را با قدرت و به نحو مطلوب پیش ببرد.

جزئیات آیین‌نامه اجرایی به‌کارگیری مربیان

به گزارش «ایسنا» سیدمحمد بطحایی نیز در مراسم تودیع‌ خود از وزارت آموزش و پرورش گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته بیش از ۸۰ درصد وعده‌ها و برنامه‌هایی که داده بودیم طی ۲۲ ماه مسوولیتم یا به انجام رسید یا آغاز شده و در دست اجراست.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما‌، محسن حاجی‌میرزایی هم روز گذشته در مراسم معارفه‌اش به‌عنوان وزیر آموزش و پرورش گفت: این وزارتخانه نیازمند یک بازنگری جدی است و امروز همه دانش‌آموزان از یک کیفیت آموزشی برخوردار نیستند و ناعدالتی آموزشی بسیار است و ما باید در این زمینه گام‌های بزرگی برداریم.

به گزارش «ایسنا» وی درباره جزئیات آیین‌نامه اجرایی به‌کارگیری مربیان پیش دبستانی، نهضتی و حق‌التدریسی نیز گفت: کسانی که از سال ۷۹ تا ۹۱ به‌عنوان مربی پیش‌دبستانی، معلم حق‌التدریس یا آموزشیار نهضت سوادآموزی به اشکال مختلفی با آموزش و پرورش همکاری کرده‌اند طی تشریفاتی که شامل برگزاری آزمون و شرکت در دوره آموزشی یک ساله است، به میزان سهمیه‌ای که سازمان امور استخدامی اختصاص خواهد داد، به استخدام آموزش و پرورش در می‌آیند.