شیفت آمریکا به «فریبکاری حداکثری»

به گزارش خبرگزاری فارس، وزیرخارجه ایران در پیام توییتری دیروز خود نوشت: «مایک پمپئو بعد از ناکامی در (سیاست) «فشار حداکثری» (علیه ایران)، دارد به «فریبکاری حداکثری» روی می‌آورد. ایالات‌متحده و مشتریانش در یمن به خاطر این توهم که برتری تسلیحاتی به پیروزی نظامی منجر می‌شود، گیر افتاده‌اند.» محمدجواد ظریف افزود: «اتهام زدن به ایران باعث پایان فاجعه نخواهد شد [اما] قبول پیشنهاد آوریل ۲۰۱۵ ما برای پایان جنگ و آغاز گفت‌وگو ممکن است منجر به پایان فاجعه شود.»

این پیام توییتری پاسخی به پیام توییتری شنبه‌شب وزیرخارجه آمریکا بود که در آن او بدون ارائه هرگونه سند و مدرکی ایران را به دست داشتن در پاسخ پهپادی موفق یمنی‌ها به متجاوزان سعودی متهم کرد. مایک پمپئو مدعی شده بود: «ایران در بحبوحه تمام درخواست‌هایش برای کاهش‌تنش (در یمن)، اکنون حمله بی‌سابقه‌ای را علیه این تامین‌کننده انرژی جهان (عربستان سعودی) انجام داده است. هیچ مدرکی از اینکه حملات از یمن انجام شده باشند، ‌وجود ندارد.»

اشاره ظریف به «پیشنهاد آوریل ۲۰۱۵» طرح پیشنهادی ایران بود که موارد ذیل را دربر می‌گرفت: ۱- برقراری آتش‌بس و توقف سریع همه حملات نظامی خارجی

۲- ارسال فوری و بدون وقفه کمک‌های انسان‌دوستانه و پزشکی برای مردم یمن

۳- از سرگیری گفت‌وگوی ملی یمنی و تحت هدایت مردم یمن و با مشارکت نمایندگان همه احزاب سیاسی و گروه‌های اجتماعی این کشور ۴- تشکیل دولت فراگیر وحدت ملی یمن.

سیاست «دروغ حداکثری»

همزمان سخنگوی وزارت‌خارجه ایران نیز به اظهارات برخی مقامات آمریکایی درخصوص ادعای نقش ایران در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو، واکنش نشان داد و این ادعاها را کذب خواند. سیدعباس موسوی اظهار کرد: حدود ۵ سال است که ائتلاف سعودی با تجاوزات مکرر به یمن و ارتکاب انواع جنایات جنگی آتش جنگ را در منطقه شعله‌ور نگاه داشته و یمنی‌ها نیز نشان داده‌اند در مقابل جنگ و تجاوز ایستادگی می‌کنند. موسوی با اشاره به سخنان وزیر امورخارجه آمریکا خاطرنشان کرد: چنین اتهام‌زنی‌ها و اظهارنظرهای کور و بی‌حاصل در چارچوب دیپلماتیک غیرقابل درک و بی‌معنی است. در روابط بین‌المللی حتی «خصومت‌ورزی» هم دارای حداقلی از باورپذیری و چارچوب‌های منطقی است که مقامات آمریکا این اصول حداقلی را نیز درنوردیده‌اند. این‌گونه اظهارنظرها و اقدامات بیشتر شبیه برنامه‌ریزی سازمان‌های مخفی و اطلاعاتی برای تخریب وجهه کشوری به منظور زمینه‌سازی برای اقداماتی در آینده است.

او تاکید کرد: آمریکایی‌ها سیاستی به نام «فشار حداکثری» در پیش گرفتند که ظاهرا به دلیل ناکامی‌ها به سمت «دروغ حداکثری» گرایش پیدا کرده اند. سخنگوی وزارت امورخارجه در پایان تنها راه‌حل ایجاد آرامش در منطقه و پایان دادن به بحران بی‌حاصل در یمن را توقف حملات و تجاوزات ائتلاف سعودی، قطع کمک‌های سیاسی و تسلیحاتی کشورهای غربی به متجاوزان و تلاش برای یافتن راه‌حل‌های سیاسی دانست.

ارتش یمن صبح روز شنبه در پاسخ به ادامه تجاوزهای رژیم سعودی به یمن و محاصره این کشور با چند پهپاد دو پالایشگاه بزرگ سعودی را هدف قرار داد. در این حملات دو پالایشگاه نفتی «بقیق» و «خریص» شرکت آرامکو در شرق عربستان هدف قرار گرفتند. خبرگزاری رویترز نوشت که پالایشگاه نفتی بقیق که بزرگ‌ترین پالایشگاه نفتی جهان به‌شمار می‌آید در پی این حمله در شعله‌های آتش می‌سوخت و براساس گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز این دو پالایشگاه ۸ میلیون بشکه نفت را در روز پالایش می‌کردند. ائتلاف سعودی بیش از چهار سال است که در تجاوزی گسترده به خاک یمن، خسارات و تلفات سنگینی به این کشور، زیرساخت‌های آن و شهروندان غیرنظامی وارد آورده است.

توهمات پمپئو درباره حملات آرامکو

پیش‌تر وزیر امورخارجه آمریکا در صفحه توییتر خود این ادعای واهی را مطرح کرد که حملات اخیر به مجموعه پالایشگاهی شرکت آرامکو توسط ایران صورت گرفته است. به گزارش «ایسنا» مایک پمپئو در توییت‌هایی که منتشر کرده، این ادعای بی‌اساس را مطرح کرده است:«درحالی‌که روحانی و ظریف وانمود می‌کنند در دیپلماسی مشارکت دارند، تهران پشت نزدیک به ۱۰۰ حمله علیه عربستان سعودی است.» او در ادامه مدعی شد: ایران اکنون حمله‌ای بی‌سابقه به این تامین‌کننده انرژی جهان داشته است. مدرکی دال بر اینکه این حملات از یمن انجام شده، وجود ندارد! پمپئو در ادامه رویکردهای خصمانه خود علیه ایران، نوشت: ما از همه ملت‌ها می‌خواهیم به‌طور واضح و علنی حملات ایران را محکوم کنند. ایالات‌متحده با شرکا و هم‌پیمانانمان همکاری خواهد کرد تا اطمینان حاصل‌ آید که تقاضای بازارهای انرژی به‌خوبی تامین شود و ایران بابت تعرضش مسوول شناخته شود. پیش از این، جاد دیر، سخنگوی کاخ سفید در صفحه توییتر خود نوشت، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان صحبت کرد و گفت که از عربستان برای دفاع از خود حمایت می‌کند. این سخنگو با اشاره به اینکه آمریکا درحال رصد کردن وضعیت است، تصریح کرد: ایالات‌متحده حمله اخیر به یک زیرساخت حیاتی انرژی را به‌شدت محکوم می‌کند.

باید به پالایشگاه‌های ایران حمله شود

همزمان با پمپئو، یک سناتور تندروی آمریکایی نیز در واکنش به حمله یگان پهپادی ارتش یمن به پالایشگاه‌های نفت سعودی‌، گفت که آمریکا نیز باید حمله به پالایشگاه‌های نفت ایران را روی میز قرار دهد. «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی در پیام‌هایی توییتری مدعی شد حمله حوثی‌‌ها به پالایشگاه‌های نفت سعودی نمونه دیگری از چگونگی ویران کردن خاورمیانه توسط ایران است.

این سناتور تندروی آمریکایی در ادامه ادعاهای خود نوشت ایران هیچ تمایلی به صلح نداشته و آنها به‌دنبال تسلیحات اتمی و سیطره منطقه‌ای هستند. گراهام در ادامه پیام‌های توییتری خود در پیامی گستاخانه نوشت: «هم‌اکنون زمان آن است که اگر ایران اقدامات تحریک آمیز خود را ادامه دهد یا غنی‌سازی اورانیوم را افزایش دهد، آمریکا [نقشه]حمله به پالایشگاه‌های نفت ایران را روی میز بگذارد.»

او اضافه کرد: «ایران تا زمانی که پیامدها واقعی‌تر نشوند همانند حمله به پالایشگاه‌های آنها که کمر رژیم را خواهد شکست، سوءرفتارهای خود را متوقف نخواهد کرد.» گراهام درحالی از حمله به پالایشگاه‌های نفت ایران دم می‌زند که هنوز مدت زیادی از سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی و ناتوانی واشنگتن از نشان دادن هرگونه واکنش نظامی به آن نگذشته است. اظهارات گراهام در شرایطی است که او پیش‌تر در یک مصاحبه درخصوص عربستان اظهار کرده بود که اگر به خاطر آمریکا نبود، آنها در عربستان سعودی ظرف یک هفته مجبور می‌شدند فارسی صحبت کنند.

ادعای پمپئو ساده‌انگارانه است

اظهارات پمپئو و لیندسی گراهام در شرایطی مطرح می‌شود که کریس مورفی دیگر سناتور آمریکایی ادعای پمپئو،‌ وزیر امورخارجه آمریکا مبنی بر حملات اخیر به مجموعه پالایشگاهی شرکت آرامکو توسط ایران را مورد انتقاد قرار داده و نوشت: این یک ساده‌انگاری غیرمسوولانه است و همین‌طور می‌شود که وارد جنگ‌هایی احمقانه می‌شویم. مورفی در ادامه با ادعای اینکه ایران از حوثی‌های یمن حمایت می‌کند نوشت: سعودی‌ها با حوثی‌ها در جنگ هستند. سعودی‌ها به حوثی‌ها حمله کرده و حوثی‌ها نیز در مقابل حمله می‌کنند. ایران از حوثی‌ها حمایت می‌کند و یک عمل مخرب بوده است، اما به این سادگی نیست که ایران را با حوثی‌ها برابر دانست.

ادعای اتحادیه عرب

در ادامه دبیرخانه اتحادیه عرب تحت فشار سعودی‌ها در بیانیه‌ای مدعی دست داشتن جمهوری اسلامی ایران در حملات اخیر انصارالله یمن به پالایشگاه‌های بقیق و خریص عربستان شد. به گزارش «ایسنا» سایت اطلاع‌رسانی اتحادیه عرب اعلام کرد که دبیرخانه عمومی این اتحادیه در بیانیه‌ای حملات جنبش انصارالله یمن به پالایشگاه‌های بقیق و خریص عربستان را به‌شدت محکوم می‌کند و در ادامه اعلام کرد که «این حملات اقدامی خطرناک نه‌تنها از سوی حوثی‌ها بلکه از سوی حامیان آنها به‌شمار می‌رود.» یک منبع مسوول در دبیرخانه عمومی اتحادیه عرب در این باره مدعی شد: برعهده گرفتن این حملات از سوی حوثی‌ها نشان می‌دهد که تصمیم حمله از سوی تهران گرفته شده است و این اقدامات نشان می‌دهد که این گروه‌ها (انصارالله یمن) دستورات خارجی را اجرا می‌کنند و هیچ ارتباطی به یمن و مردم آن ندارد. او با بیان اینکه وزرای خارجه عرب در نشست دو روز پیش خود در اتحادیه عرب حمایت کامل خود از عربستان و کشورهای خلیج‌فارس را اعلام کردند، مدعی دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای عربی شد و گفت: حملات حوثی‌ها نمونه‌ای از این نوع دخالت‌ها به‌شمار می‌رود.

این ادعا از سوی اتحادیه عرب درحالی مطرح شده است که در تمامی مواردی که چنین اتهامات بی‌اساسی را مطرح می‌کند، تاکنون هیچ سندی در این باره ارائه نکرده‌ است. اتحادیه عرب در طول تمام سال‌هایی که مردم یمن زیر بمباران‌های عربستان و امارات قرار داشتند، حتی یک بار هم این حملات را محکوم نکرد.