وقتی از ترامپ پرسیده شد که آیا ایران در حمله روز یکشنبه که موجب خسارت وارد کردن به میزان زیادی از بازده نفتی عربستان سعودی شد، دست داشته است یا نه، گفت که «این‌طور به نظر می‌رسد». وی چند لحظه توقف کرد بدون تایید قطعی افزود: فعلا درحال بررسی است. رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داد که آمریکا توان نظامی هولناکی دارد و در صورت نیاز، آماده جنگ است و در این باره گفت: با وجود تمام چیزهایی که گفته شد، ما بدون شک مایلیم که از جنگ دوری کنیم. او همچنین ادعای تمایل ایران برای رسیدن به توافقی جدید را دوباره مطرح کرده و گفت: من می‌دانم که آنها می‌خواهند توافقی را انجام بدهند. زمانی می‌رسد که این کارساز شود.

این ادعاهای رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران درحالی مطرح می‌شود که بنابر اعلام سخنگوی نیروهای مسلح یمن وابسته به انصارالله یمن، یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور صبح شنبه برابر با ۱۴ سپتامبر با ۱۰ پهپاد دو پالایشگاه نفت بقیق و خریص در شرقی‌ترین نقطه عربستان را هدف گرفت.

مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا در پی این حمله در توییت‌هایی بی‌اساس نوشت: درحالی‌که روحانی و ظریف وانمود می‌کنند که در دیپلماسی مشارکت دارند، تهران پشت نزدیک به ۱۰۰ حمله علیه عربستان سعودی است! سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت‌خارجه ایران در پاسخ به این اتهامات گفت: پالایشگاه نفتی عربستان سعودی را یمنی‌ها زده‌اند این موضوع چه ربطی به ایران دارد. حرفی که در این زمینه مطرح شده است حرفی بی‌ربط و نادرست است. همزمان با این تحولات آنگلا مرکل صدراعظم آلمان تاکید کرد که بازگشت به توافق هسته‌ای تنها راه کاهش تنش‌ها در خاورمیانه است.

ترامپ مجوز اعلام جنگ علیه ایران را ندارد

همزمان نماینده ارشد پیشین آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ۲۰۱۵ در توییتی تصریح کرد رئیس‌جمهوری آمریکا اختیار اعلام جنگ علیه جمهوری اسلامی ایران را ندارد. وندی شرمن، روز دوشنبه در توییتی نوشت: سنا در حال بررسی متنی مشابه متن تصویب شده در مجلس نمایندگان آمریکاست که نشان می‌دهد مطابق آن دونالد ترامپ اختیار اعلان جنگ علیه ایران را با استفاده از قانون «اجازه استفاده از نیروی نظامی علیه تروریست‌ها» ندارد. حال زمان مناسبی است تا سنا و کنگره دست به کار شوند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفت: تهدیدات ترامپ برای حمله به ایران هرگز جدی نشد و در ماجرای هدف قراردادن پهپاد آمریکایی هم او از «اقدام متقابل» سخن گفته بود که چنین چیزی رخ نداد. اکنون نیز همه فهمیدند که ترامپ هزینه امنیت متحدانش را دیگر نمی‌دهد.