به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری آریانا‌نیوز، اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر پس از سفر به مسکو عازم تهران شدند تا با مقامات ایران پیرامون مذاکرات صلح افغانستان به گفت‌وگو بنشینند. اعضای دفتر سیاسی طالبان در ایران با برخی مقامات وزارت امورخارجه و همچنین مقامات سیاسی این کشور دیدار و گفت‌وگو کردند. این دومین سفر خارجی اعضای دفتر سیاسی طالبان پس از لغو مذاکرات این گروه با آمریکا توسط دونالد ترامپ است. روند صلح، مذاکرات بین‌الافغانی و توقف مذاکرات صلح میان طالبان و آمریکا از جمله موضوعات مورد بحث میان اعضای دفتر سیاسی طالبان و مقامات جمهوری اسلامی ایران بوده است. سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در توییتر نوشته است که هیات این گروه به رهبری عبدالسلام حنفی به ایران سفر کرده است. او گفت که تحولات اخیر در روند صلح و پیشرفت در پروژه‌های اقتصادی ایران در افغانستان محور گفت‌وگوها در این سفر بوده است.

پیش‌تر بهرام قاسمی، سخنگوی سابق وزارت امورخارجه و سفیر کنونی ایران در پاریس، در یک نشست خبری تایید کرد که هیات طالبان یکشنبه ۹ دی / ۳۰ دسامبر در تهران با عباس عراقچی معاون وزارت خارجه گفت‌وگوی مفصلی داشته است. او گفت مقام‌های کابل از قبل اطلاع داشتند که ایران تمایل به کمک در آوردن صلح به افغانستان دارد و در این زمینه با طالبان وارد گفت‌وگو خواهد شد.

مذاکرات طالبان و آمریکا درحالی‌که به توافق نهایی نزدیک شده بود توسط دونالد ترامپ و به‌بهانه کشته شدن یک سرباز آمریکایی توسط طالبان لغو شد. گروه طالبان تصمیم گرفته است پس از لغو مذاکراتش با طرف آمریکایی به دیپلماسی خود جهت رسیدن به صلح در افغانستان ادامه دهد. اما شیرمحمد عباس استانکزی، رئیس هیات مذاکره‌کننده طالبان در کشور قطر از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا خواسته که گفت‌وگوهای صلح را دوباره از سرگیرد. او در یک مصاحبه به بی‌بی‌سی گفت که پس از امضای توافق‌نامه صلح با آمریکا، این گروه آماده برقراری آتش‌بس با آمریکا است.

تایید سفر از سوی ایران

همزمان سخنگوی وزارت امورخارجه سفر هیاتی از گروه طالبان افغانستان به ایران را تایید کرد. به گزارش «ایسنا» سیدعباس موسوی، درخصوص سفر هیاتی از گروه طالبان افغانستان به ایران، ضمن تایید این خبر اظهار کرد: اخیرا و در چارچوب رایزنی‌های فراگیر جمهوری اسلامی ایران با همه طرف‌ها در افغانستان هیاتی سیاسی از گروه طالبان با سفر به کشورمان درخصوص آخرین تحولات جاری در افغانستان با مقامات ذی‌ربط ایرانی گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.