البته علی ربیعی سخنگوی دولت، هنگامی که دوشنبه این هفته برای اولین‌بار خبر اقدام دولت به حذف خانوارهای پردرآمد را در جمع خبرنگاران مطرح کرد، گفت که حذف سه دهک بالای درآمدی بر اساس آنچه قانون بودجه به دولت تکلیف کرده، شامل «حدود ۲۸ تا ۳۰ میلیون نفر» می‌شود که اجرای این تصمیم با توجه به شرایط اقتصادی کشور دشوار است و به‌صورت مرحله‌ای اجرا می‌شود. او همچنین گفت که «در مرحله اول یعنی در مهرماه، چند صدک حذف می‌شوند که هفتصد تا هشتصد هزار نفر را دربرمی‌گیرد.»

ربیعی دیروز هم در حاشیه جلسه هیات‌دولت، یک‌بار دیگر تاکید کرد که «تصمیم اتخاذ شده در حد صدک است و بیش از ۷۰۰ هزار نفر را شامل می‌شود.» سخنگوی دولت همچنین توضیح داد: این مرحله از حذف شامل «افرادی که درآمد آنها در سال بالای میلیارد بوده است» می‌شود. بر اساس اظهارات ربیعی، «درآمد افراد» بر اساس «مجموع هزینه‌های آنها به اضافه شاخص خودرو، شاخص مسکن و سایر شاخص‌ها» مورد بررسی قرار گرفته که البته «یک بعدی نبوده و هزینه خانوار هم در نظر گرفته شده است». سخنگوی دولت همچنین اطمینان داد که «این موضوع با طمانینه و آرام انجام می‌شود و قطعا طبقات متوسط و پایین را شامل نخواهد شد.»

ربیعی با تاکید بر اینکه عدد ۳۰ میلیون نفر حذف شده، عدد درستی نیست، گفت: اجرای تصمیم مجلس زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی می‌خواهد که ما آن را مهیا نمی‌بینیم اما ثروتمندان شناسایی می‌شوند و در ماه بعد هم این موضوع ادامه خواهد داشت. سخنگوی دولت گفت: روند حذف یارانه ثروتمندان شروع شده و از اول مهر این اقدام صورت می‌گیرد اما طبقات متوسط ما مطمئن باشند تصمیم غلطی نخواهیم گرفت که تاثیری در درآمد آنها داشته باشد. او گفت که پایگاه اطلاعات ایرانیان خوشبختانه بسیار دقیق شده و همین که این تصمیمات روی صدک رفته و آرام آرام ادامه پیدا می‌کند، نشان از دقت کار است.

نحوه اطلاع‌رسانی قطع یارانه

بر اساس آنچه دفتر سخنگوی دولت اعلام کرد، سرپرستان خانوارهایی که یارانه‌شان حذف شده است می‌توانند درخواست رسیدگی مجدد به منظور برقراری یارانه‌شان را انجام دهند. همچنین پیش‌بینی شده که قطع یارانه ابتدا از طریق پیامک به افراد اعلام شود. این پیامک با سربرگ یارانه ارسال می‌شود و پیامک‌های ارسالی با شماره اعتباری نخواهد داشت. افراد بعد از دریافت پیامک می‌توانند به پیشخوان خدمات الکترونیک دولت مراجعه کنند. پیش‌بینی شده است تاریخ مراجعه در پیامک درج شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد در کشور حدود ۶ هزار دفتر پیشخوان وجود دارد و افراد می‌توانند به هر یک از این دفاتر پیشخوان مراجعه کنند.

بر اساس بودجه ۹۸، معادل ۴۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی در نظر گرفته شده است و در سال‌جاری امکان پرداخت یارانه به ۷۵ میلیون و ۲۷۴ هزار نفر وجود دارد. باتوجه به سخنان سخنگوی دولت مبنی بر حذف چند «صدک» از «دهک»‌های بالای جامعه (حذف حدود ۸۰۰ هزار نفر یارانه‌بگیر) ماهانه ۳۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در هزینه‌های دولت در سال‌جاری صرفه‌جویی خواهد شد. همچنین با درنظر گرفتن ۶ ماه باقیمانده تا پایان سال اگر دولت روندحذف یارانه‌بگیران را براساس آنچه خود معین کرده ادامه دهد، رقمی معادل ۴/ ۲۱۸ میلیارد تومان صرفه‌جویی می‌شود. ادامه این روند نیز طی یک سال سبب می‌شود دولت در هزینه‌هایش رقمی معادل ۸/ ۴۳۶ میلیارد تومان صرفه‌جویی کند.

ساعات کاری شناور

با این همه سخنگوی دولت در حاشیه جلسه دیروز هیات‌دولت در جمع خبرنگاران علاوه بر موضوع یارانه‌ها، به موضوعات دیگری نیز اشاره کرد و از شناور شدن ساعات کار ادارات مختلف در دو هفته اول مهر خبر داد. ربیعی گفت: به استانداری‌ها و وزارت کشور اختیار داده شد که برای سهولت کار والدین تا تثبیت نقل و انتقال دانش‌آموزان به مدارس، ساعات کاری را شناور کنند.

ربیعی با اشاره به گزارشی که هیات‌وزیران ارائه کرد، گفت: در سه ماهه اول رشد سرمایه و تولید اقتصادی بدون نفت مثبت شده است، بخش کشاورزی رشد ۵/ ۶درصدی داشته است و این بسیار خوب است زیرا در سه ماهه آخر سال گذشته سه واحد منفی بوده و الان با رشد ۵/ ۶درصدی به ۵/ ۹درصد رسیده است. صنعت و معدن هم از رشد منفی خارج شده و اکنون در حالت صفر است و اینکه از رشد منفی ۹ واحدی در این حوزه، اکنون به صفر رسیده که این علامت بسیار خوبی در رشد اقتصادی بدون نفت است.

ربیعی همچنین شایعات مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر احتمال جابه‌جایی سه وزیر در کابینه دولت را نیز تکذیب کرد.