طرح شفافیت آرای مجامع تصمیم‌گیر نظام

در خبری دیگر از پارلمان، محمدعلی وکیلی عضو هیات رئیسه مجلس از تدوین طرحی برای شفافیت آرای تمامی مجامع تصمیم‌گیر نظام خبر داد و گفت که این طرح به امضای حدود ۲۰۰ نماینده مجلس شورای اسلامی رسیده است. وکیلی در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: ما طرحی را با هدف تعمیم شفافیت آرا تدوین کردیم که براساس ماده واحده آن تمامی شوراها، مجامع و نهادهای موثر در فرآیند قانون‌گذاری و نهادهای تصمیم‌گیرنده که صلاحیت سیاست‌گذاری یا وضع قانون و مقررات دارند از جمله مجلس شورای اسلامی، هیات وزیران، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی، شوراهای شهر، روستا، خبرگان رهبری و شورای نگهبان موظف به علنی‌سازی رای اعضا و انتشار آن و همچنین علنی‌سازی مذاکرات در درگاه اینترنتی خود هستند. به گفته او طبق تبصره ماده واحده این طرح در مورد مصوبات شورای عالی امنیت ملی این اقدام پس از رفع مراحل طبقه‌بندی قابل اجراست.

مخالفت مجلس با حذف تعطیلی هشتم ربیع‌الاول

خبر دیگر از جلسه علنی دیروز آنکه نمایندگان با طرح یک فوریتی حذف تعطیلی هشتم ربیع‌الاول مخالفت کردند. علی مطهری دیروز در دفاع از طرح حذف بند (ح) ماده ۳۷ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور گفت: تعطیلی روز هشتم ربیع‌الاول مصادف با شهادت امام حسن عسگری (ع) و آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) است. تعطیل شدن این روز در پایان مجلس نهم به شکل خاصی آغاز و نهایتا در ابتدای مجلس دهم تصویب شد. این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: در ابتدای مجلس دهم این موضوع مطرح و درحالی که به مخالفان اجازه صحبت ندادند، تعطیلی این روز تصویب شد و شورای نگهبان را نیز قانع کردند، زیرا به کسی قول داده شده بود که این تعطیلی تصویب شود.به گفته مطهری، مشخص نیست که این روز عزاداری است یا جشن، زیرا مصادف با شهادت امام حسن عسکری (ع) و آغاز امامت امام زمان(عج) است. فلسفه تعطیلی یک روز بزرگداشت آن روز است، اگر بخواهیم یک روز را بزرگ بداریم، بهتر است آن روز تعطیل نباشد تا روزنامه‌ها، مجلس، وزارتخانه‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها دایر باشند و بتوانند علت بزرگداشت آن روز را تشریح کنند.در این طرح پیشنهاد حذف مصوبه مجلس در قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه درخصوص تعطیلی هشتم ربیع‌الاول به مناسبت شهادت امام حسن عسکری (ع) و آغاز امامت امام زمان (عج) مطرح شده بود که پس از اعلام نظرات مخالفان و موافقان، نمایندگان با ۱۱۷ رای مخالف، ۶۲ رای موافق و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۲۸ نماینده حاضر در جلسه با آن مخالفت کردند.

دریافت تابعیت به شرط تایید اطلاعات سپاه

مجلسی‌ها همچنین در جلسه دیروز لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را برای تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند. بر اساس این اصلاح، افراد فاقد تابعیتی که خود و حداقل یکی از والدینشان در ایران متولد شده باشند می‌توانند پس از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام شمسی تابعیت ایرانی را تقاضا کنند که در صورت نداشتن سوءپیشینه کیفری و نیز نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه) به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند. در مصوبه پیشین مجلس تایید وزارت اطلاعات به این منظور پیش‌بینی شده بود که نمایندگان برای تامین نظر شورای نگهبان اطلاعات سپاه را نیز به آن اضافه کردند.

ارجاع طرح استانی شدن انتخابات مجلس به کمیسیون

خبر دیگر از مجلس آنکه نمایندگان دیروز طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس را که در آن استانی شدن انتخابات پیش‌بینی شده بود، مجددا به کمیسیون شوراها ارجاع کردند.

اعلام وصول سوال از وزیر راه

همچنین هیات رئیسه مجلس دیروز طرح سوال حمیده زرآبادی نماینده قزوین را از وزیر راه و شهرسازی درباره انفعال و عدم برنامه‌ریزی مناسب برای کنترل قیمت در بازار مسکن اعلام وصول کرد. سوال ملی حسن کامران نماینده اصفهان از وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره زمان اخذ و تایید مدرک دکترا و فوق لیسانس وزیر از سوی وزارت علوم و سوال ملی موسوی‌لارگانی نماینده فلاورجان از وزیر بهداشت درباره عدم ایجاد رونق تولید و عدم مقابله با رانت در صنعت دارو نیز اعلام وصول شد.