خبر گاردین درحالی منتشر می‌شود که خبرگزاری فرانسه به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه مدعی شد که به‌کارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته در تاسیسات هسته‌ای ایران، نقض تعهدات ایران ذیل برجام محسوب می‌شود.  تروئیکای اروپایی چند روز پیش درباره ایران یک بیانیه مشترک منتشر کردند. در این بیانیه سه کشور اروپایی مدعی شدند که همچنان از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ حمایت می‌کنند و از ایران خواستند تا به اجرای کامل تعهدات برجامی خود بازگردد. برلین، پاریس و لندن در این بیانیه اضافه کردند: «زمان آن فرا رسیده که ایران چارچوب مذاکرات طولانی‌مدت درباره برنامه هسته‌ای و موضوعات امنیت منطقه‌ای را که شامل برنامه‌های موشکی‌اش می‌شود، بپذیرد.» این درحالی است که محمدجواد ظریف وزیرخارجه ایران روز گذشته تاکید کرد که ما از قبل یک توافق داریم و برای هرگونه اقدام بعدی، بازگشت آمریکا به برجام، لغو همه تحریم‌ها و انجام همه تعهدات طرف‌های مقابل به ویژه کشورهای اروپایی مورد نیاز است.

فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نشست فوق‌العاده وزرای خارجه کشورهای ۱+۴ و ایران در نیویورک روز چهارشنبه گفت طرفین تمایل به حفظ برجام دارند؛ هرچند من انکار نمی‌کنم که حفظ آن بسیار دشوار است. ایران قرار است گام بعدی کاهش تعهدات را هفتم نوامبر (۱۶ آبان) عملی کند.

گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام از روز چهارشنبه ۱۳ شهریور با اعلام رئیس‌جمهوری رسما کلید خورد و سه روز پس از آن «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران در یک نشست خبری جزئیات گام سوم کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران را تشریح و اعلام کرد گازدهی به سانتریفیوژهای زنجیر ۲۰ تایی IR-۴ و IR-۶ از روز جمعه ۱۵ شهریور شروع شده است. ایران پیش از این در پاسخ به بدعهدی طرف‌های اروپایی برجام در عمل به تعهداتشان طی دو مرحله اقدام به کاهش تعهدات هسته‌ای خود کرده بود.

واکنش مسکو

همزمان نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت احتمال دارد طی چند ماه آینده به راهکاری درخصوص توافق هسته‌ای ایران برسند. به گزارش خبرگزاری فارس، «میخائیل اولیانوف» نماینده دولت روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز جمعه هشدار داد در صورت پیدا نشدن راهکاری برای اختلافات برجام، وضعیت وخیم‌تر می‌شود. اولیانوف در نشست خبری گفت یا یک راهکار مثبت برای توافق هسته‌ای ایران یافت ‌می‌شود یا وخیم شدن اوضاع ادامه پیدا خواهد کرد. به نوشته خبرگزاری «تاس» وی در این باره توضیح داد: «احتمال دارد طی چند ماه پیش‌رو، به راهکار مثبتی بر سر [برجام] برسیم، احتمال هم دارد وضعیت بدتر شود.» پیش‌تر هم «سرگئی ریابکوف» معاون وزیرخارجه روسیه گفته بود آمریکا نباید فقط به فکر گرفتن امتیاز باشد، بلکه برای توافق با ایران باید امتیاز بدهد.