گام جدید برای احیای 1+5 عكس: President.ir

بر اساس آنچه پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری گزارش داده است، روحانی پیش از ترک تهران برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا، در فرودگاه مهرآباد و در جمع خبرنگاران با اشاره به سفر قبلی خود به نیویورک و با بیان اینکه این سفرعمدتا سیاسی بود و در زمینه مسائل جهانی نیز گفت وگو داشتیم، توضیح داد: «وزرا در سطح گروه ۱+۴ مباحث و جلسه‌ای داشتند و آمادگی‌هایی هم برای نشست ۱+۵ به‌وجود آمده بود که چارچوب‌های آن جلسه مورد توافق همه طرف‌ها قرار گرفته بود. رئیس‌جمهوری توافق ۷ کشور بر سر چارچوب‌های آن نشست را گام مهمی خواند که برداشته شد.» روحانی البته اعلام کرد که در این زمینه، «در جلسه روز چهارشنبه هیأت دولت» بیشتر توضیح خواهد داد. رئیس‌جمهوری همچنین تاکید کرد «این گام می‌تواند به شکل‌های دیگر ادامه پیدا کند و بسیار مهم است که بتوانیم مساله هسته‌ای را در روال قانونی و بین‌المللی خودش قرار دهیم و دیگران را به توبه تشویق کنیم و این زمینه‌اش آماده بود و می‌توان این را در شرایط بهتر آماده کرد.»

باید قدرت رقابت داشته باشیم

حسن روحانی در ادامه اظهارات خود در جمع خبرنگاران پیش از عزیمت به ارمنستان که به دعوت رسمی رئیس‌جمهور ارمنستان صورت گرفت، گفت: پیشرفت و قدرت اقتصاد یک کشور زمانی است که بتواند با اقتصاد جهانی رقابت کند. رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه اگر قدرت رقابت نداشته باشیم، بقیه مسائل صرفا حرف است، گفت: باید توانی پیدا کنیم که قدرت اقتصادی داشته باشیم و این قدرت ما بتواند قابل‌رقابت باشد. به گفته روحانی، پیوستن به این اتحادیه، تمرین این قدرت اقتصادی در منطقه است. اگر در سطح منطقه‌ای تمرین کنیم، برای رقابت بسیار بالاتر و مهم‌تر در سطح اقتصاد جهانی تمرین بسیار مهمی است.

فرصت اتحادیه اوراسیا

رئیس‌جمهوری ادامه داد: ۵ کشور قرقیزستان، قزاقستان، روسیه، بلاروس و ارمنستان اعضای این اتحادیه هستند و چند کشور از جمله ایران، سنگاپور، مولداوی و ویتنام در مسیر الحاق به آن هستند. روحانی افزود: توافق ایران با این اتحادیه ۵ آبان امسال اجرایی و عملیاتی می‌شود و ۵۰۲ قلم کالای ما از شرایط خاص ترجیحی می‌توانند استفاده کنند؛ ‌یعنی با تعرفه تقریبا صفر، ۵۰۲ قلم کالای ما به این کشورها صادر شود و این گام اول بوده و گام‌های بعدی در این زمینه برداشته می‌شود. رئیس‌جمهور پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا را فرصت بسیار خوبی برای تجار و بازرگانان و بخش اقتصاد دولتی برای توسعه رابطه تجاری با این ۵ کشور دانست و گفت: البته اتصال به این ۵ کشور مسیر را برای اتصال به اقتصاد مناطق دیگر هموار می‌کند؛ چون اینها خودشان به اقتصاد مناطق دیگر متصل هستند.

روحانی با یادآوری سابقه ایران برای عضویت در اتحادیه اقتصادی اظهار کرد: پیش از این ما در پیمان اقتصادی اکو حضور داشتیم که البته بعد از انقلاب هم ادامه پیدا کرد که چندان موفق نبود اما در جمهوری اسلامی ایران این نخستین‌بار است که ما وارد یک اتحادیه اقتصادی منطقه‌ای می‌شویم، مخصوصا در این شرایط که تحریم‌های ظالمانه به دنبال فشار و محدود کردن مردم ایران هستند. این کشورها که در این اتحادیه حضور دارند جمعیتی بالغ بر ۱۸۰ میلیون نفر را شامل می‌شوند و کشور ما هم ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد که می‌تواند روابط اقتصادی خوبی را برای ما فراهم کند.

روحانی موقعیت جغرافیایی ایران را یکی از نعمت‌های الهی دانست و تاکید کرد: ما در موقعیت جغرافیایی هستیم که برای ترانزیت از خلیج فارس تا دریای سیاه ودریای مدیترانه دسترسی‌مان فراهم است و درجنوب و شمال نیز بندرگاه‌های خوبی را داشته وتعدادی را هم اخیرا تاسیس کرده‌ایم. رئیس دولت دوازدهم با اشاره به شرایط اقتصادی امروز کشور و موقعیت منطقه‌ای خاورمیانه تاکید کرد: امیدوارم اقدامات اقتصادی مهمی که در جریان حضور ما در این اتحادیه اقتصادی برداشته می‌شود برای زندگی مردم، کسب درآمد کارآفرینان و معاملات تجاری بازرگانان ما خوب باشد.

رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره به برنامه گفت‌وگوهای دوجانبه خود با سران کشورهای مدعو در این نشست این اتحادیه اقتصادی اظهار کرد: گفت وگوی دوجانبه‌ای را با رئیس‌جمهور ارمنستان خواهیم داشت که امشب انجام می‌شود. فردا نیز با نخست‌وزیر این کشور گفت وگو داریم همچنین با سران کشورهای قزاقستان، روسیه وسنگاپور نیز گفت وگو خواهیم داشت، البته با کشورهای دیگر که عضو رسمی این اتحادیه هستند و نیز سه کشور دیگری که در پی حضور در این اتحادیه هستند، گفت‌وگو و مذاکره خواهیم کرد.

دیدار پوتین و روحانی در ایروان

از سوی دیگر، روز گذشته کاخ کرملین اعلام کرد که روسای جمهور ایران و روسیه در ایروان با یکدیگر دیدار خواهند کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری تاس، در این اطلاعیه آمده است: رایزنی‌های پوتین با رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر ارمنستان در چارچوب این نشست خواهد بود.