طرح شینزو آبه هنوز قابلیت اجرا دارد

سخنگوی وزارت‌خارجه درادامه سخنانش با اشاره به طرح شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن درجریان سفرش به ایران تاکید کرد که این طرح هنوز قابلیت اجرا و پیگیری دارد. موسوی طرح آبه را مشابه طرح مکرون به تهران توصیف کرد و گفت: ایشان در قالب حسن نیتی که داشتند طرحی را از طرف خود ارائه دادند که این طرح مشابه طرح آقای مکرون بود البته در قالب روابط دوجانبه ایران و ژاپن به نحوی که آنها بتوانند نفت ما را بخرند و در مقابل اعتباراتی را به ما تخفیف دهند. این طرح به منظور انجام برخی بن‌بست‌شکنی‌ها مطرح شده است. موسوی همچنین در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با رایزنی تلفنی ظریف با نمایندگان کنگره آمریکا و محورهای مطرح‌شده در جریان این رایزنی‌ها گفت: ارتباط با نمایندگان کنگره آمریکا چون دولتی نیستند از قبل وجود داشته است. قبل از تحریم آقای ظریف، در سفرهای پیشین ایشان به نیویورک برخی نمایندگان کنگره به‌صورت حضوری با آقای ظریف دیدار می‌کردند ولی بعد از تحریم ایشان، آنها ملاحظاتی داشتند و تلاش کردند که این رایزنی‌ها را از طریق تلفن نه حضوری انجام دهند. آنها در این رایزنی‌ها مسائل دوجانبه و مسائل منطقه‌ای را مطرح و سعی کردند نظرات ایران را نیز بشنوند.

تایید شرط عیادت ظریف از تخت‌روانچی

سخنگوی وزارت‌خارجه در پاسخ به این سوال که در پی ممانعت آمریکایی‌ها از ملاقات حضوری ظریف با روانچی نماینده ایران در سازمان ملل متحد دولت واشنگتن این دیدار را منوط به این شرط کرده بود که تهران یکی از زندانیان آمریکایی در ایران را آزاد کند و آیا اسم این زندانی مشخص است، اظهار کرد: آمریکایی‌ها انجام یک مساله انسانی را به یک مساله حقوقی، قضایی و امنیتی منوط کرده بودند و این نشان‌دهنده سقوط اخلاقی آمریکایی‌ها است. این شرط مسموع نبود. من اسم خاصی را نشنیده‌ام فقط می‌دانم که آنها خواستار این شده بودند که یکی از محکومان امنیتی آمریکا که در ایران محکوم شده و در حبس است آزاد شود. این درخواست درخواستی غیراخلاقی و غیرعملی بود که ایران آن را نپذیرفت.

پیگیری وضعیت ایرانیان زندانی درآمریکا

موسوی همچنین با اشاره به آزادی نگار قدس کنی، شهروند ایرانی از زندان آمریکا گفت: ما پیگیر وضعیت دیگر اتباع ایرانی هستیم که در این وضعیت به سر می‌برند. وی افزود: ایران اعلام کرده است که در مورد سرنوشت این عزیزان و آزادی آنها حاضر است مذاکرات و گفت‌وگوهایی را داشته باشد تا آنها از این وضعیت خلاص شوند ولی این ابتکار نیز با عدم آمادگی طرف مقابل (آمریکایی‌ها) مواجه شده است.

هماهنگی پیشنهاد روحانی با داخل

سخنگوی وزارت‌خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره سخنان رئیس‌جمهوری در جریان سفر به نیویورک مبنی بر آمادگی برای تغییرات جزئی در برجام و اینکه آیا این پیشنهاد رئیس‌جمهور از پشتوانه داخلی برخوردار است، گفت: حتما برای طرح این موضوع هماهنگی‌هایی صورت گرفته است. رئیس‌جمهور ایران به‌عنوان نماینده عالی کشور صحبت می‌کند فقط هم صحبت‌ها و ابتکارات‌شان با پشتوانه ارکان نظام است و ان‌شاءالله ارکان مختلف نظام از اجرایی شدن ابتکارات ایشان حمایت‌ می‌کنند.

موسوی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان گفت که درحال‌حاضر راه‌حل اروپایی‌ها در ارتباط با موضوع برجام و اختصاص خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری شکست خورده است و آیا غیر از این طرح، طرح‌های دیگری نیز مطرح است خاطرنشان کرد: همیشه ابتکار و پیشنهاد هست. برخی از این ابتکارات را ایران داده است و برخی ابتکارات توسط دیگران مطرح شده است. ولی آنچه برای ما مهم است و اکنون در درجه اول اولویت قرار دارد این است که اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل کنند و بتوانند ایران را قانع کنند که گام بعدی کاهش تعهدات برجامی را بردارند. اما آنها متاسفانه اجرای پیشنهادها و تعهدات خود را به آمریکا و مناسبات ایران و آمریکا گره زده‌اند. وی تاکیدکرد که راه دیپلماسی همچنان باز است. سخنگوی وزارت‌خارجه همچنین در این نشست در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آقای روحانی در سفر به نیویورک اعلام کرد که ایران حاضر است در مورد بخش‌هایی از برجام مذاکراتی داشته باشد و آیا این موضوع در جریان گفت‌وگو با طرف‌های اروپایی مطرح شد و واکنش آنها نسبت به این موضوع چه بود تصریح کرد: در جریان این سفر طرح‌ها و ابتکاراتی ارائه‌شد ولی متاسفانه طرح‌ها و ابتکارات ارائه شده منوط به دیدار با ترامپ شد؛ موضوعی که قطعا در این شرایط قابل تحقق نبود. وی ادامه داد: فکر نمی‌کنم این موضوع مطرح نشده باشد. این موضوع به‌صورت ابتکار قبلا جداگانه مطرح شده بود و دوباره مطرح شد و ما گفتیم ایران آماده است که اگر بن‌بستی وجود دارد آن را بشکند. وی ادامه داد: حرف ما درحال‌حاضر خطاب به اروپایی‌ها و سه کشور عضو برجام است که باید به تعهدات خود در این توافق عمل کنند. موضوع آمریکا موضوعی ثانوی است و اروپایی‌ها تا الان نتوانسته‌اند خودشان را از این دو موضوع جدا کنند و متاسفانه اجرای تعهدات خود را به درخواست آمریکایی‌ها گره زدند که این کار درستی نیست.

از تهدید اروپا بی‌خبرم

موسوی همچنین در مورد گزارش اخیر روزنامه گاردین مبنی بر اینکه کشورهای اروپایی تهدید کرده‌اند که اگر ایران گام چهارم کاهش تعهدات برجامی را بردارد آنها از برجام خارج می‌شوند گفت: از تهدید اتحادیه اروپا برای خروج از برجام خبری ندارم. وی ادامه داد: ما اقدامات جبرانی برای طرف‌های مقابل در برجام پیش‌بینی کرده‌ایم و با توجه به اینکه آنها به تعهدات خود در برجام عمل نکرده‌اند ایران در قالب دو ماده ۲۶ و ۳۶ برجام تصمیم گرفته تعهدات برجامی خود را کاهش دهد. موسوی در ادامه گفت: اگر آنها بخواهند در پاسخ به اقدامات جبرانی ما اقدامات جبرانی انجام دهند اقدام آنها اشتباه است و ما به آنها توصیه می‌کنیم که این اقدام را انجام ندهند.

سفر پربار هیات ایرانی به نیویورک

سخنگوی وزارت‌خارجه در ادامه سخنانش درنشست خبری روز گذشته‌اش سفرهیات ایرانی به نیویورک را پربار و مفید توصیف کرد و گفت: آقای ظریف نیز در این سفر روزهای فشرده کاری داشت و با حدود ۲۲ وزیر امورخارجه و همتای خود دیدار کرد و با هفت نفر از مقامات سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی رایزنی داشتند. هشت مصاحبه با رسانه‌های معتبر بین‌المللی انجام دادند و ۱۰ دیدار نیز با نخبگان سیاست خارجی و کانون‌های اندیشه‌ورزی در آمریکا داشتند.