در این گزارش که الف منتشر کرده آمده است:

۱- سه‌شنبه شب هفته گذشته، امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه، سر زده به هتل «میلانیوم هیلتون» محل اقامت رئیس‌جمهوری ایران در نیویورک رفت تا در یک برنامه پیش‌بینی‌نشده، تلاش کند حسن روحانی، دست‌کم به یک تماس تلفنی با دونالد ترامپ رضایت دهد. ترامپ آن طرف خط کاشته شد، مکرون پشت در اتاق روحانی منتظر ماند و رئیس‌جمهوری ایران حتی حاضر نشد از اتاقش بیرون بیاید!

۲- برای ایرانی‌ها، اما، این رخداد تاکیدی بود بر آنچه از نظر آنها اشتیاق ترامپ و استیصال وی است تا بتواند یک صحنه نمایشی دیگر شبیه دیدار با رهبر کره‌شمالی شکل دهد. در نگاه ایرانی‌ها، رخداد سه‌شنبه شب گذشته، تاییدی بود بر کارآیی راهبرد آنان در «تشدید تنش‌ها» در واکنش به کارزار «فشار حداکثری» و تحریم‌های دونالد ترامپ.

۳- علاقه ترامپ به دیدار یا دست‌کم گفت‌وگوی تلفنی با روحانی در مجمع عمومی، بازتاب چیزی است که برخی تحلیلگران آن را کلافگی و استیصال فراگیرتر رئیس‌جمهوری آمریکا در برابر مشکلات بین‌المللی می‌دانند که روی هم انباشته می‌شود. اکنون هم که فرآیند استیضاح کنگره، قوز بالا قوز این مشکلات شده است.

۴- کلیف کوپچان، رئیس گروه یوروآسیا، که یک شرکت مشاوره ریسک‌ها در واشنگتن است می‌گوید: «ترامپ واقعا نیازمند یک دستاورد سیاست خارجی است و نمی تواند آن را بیابد. او فکر می‌کند که گفت‌وگو با ایران، ممکن است بهترین تیر در ترکش‌اش باشد. او می‌خواست در مجمع عمومی، با دیداری دراماتیک با روحانی، چرخه خبری را از اوکراین و بایدن منحرف کند.»

۵. نه کاخ سفید، نه فرانسه و نه ایران حاضر نشده‌اند درباره گزارش این رخداد که نخستین بار توسط روزنامه نیویورکر منتشر شد، اظهار نظر کنند. ریچارد نفیو، معاون پیشین هماهنگ‌کننده تحریم‌های آمریکا علیه ایران و استاد کنونی دانشگاه کلمبیا، می‌گوید ایرانی‌ها به دو دلیل درباره این رخداد سکوت می‌کنند. یکی اینکه نمی‌خواهند موجب شرمساری مکرون در سطح بین‌المللی بشوند و کانالی را که ممکن است در آینده نیاز باشد، ببندند و دوم اینکه روحانی شاید نگران واکنش مخالفانش در تهران هم باشد هرچند به آمریکا پاسخ «نه» داده است.

۶- ظاهرا این تنها ناکامی مکرون برای دیدار ترامپ با مقام‌های ایرانی نبود چراکه گزارش شده در جریان نشست گروه هفت در بیاریتز هم ترامپ ناگهان تلاش کرده بود تا وزیرخارجه ایران را ببیند. هنگامی که مکرون به ترامپ گفته بود که می‌خواهد به دیدار ظریف برود، ترامپ هیجان‌زده اصرار کرده بود که همراه مکرون برود اما رئیس‌جمهوری فرانسه به او گفته که به ایرانیان قول داده چنین تماس‌هایی در کار نباشد.