استقبال کویت از رویکرد صلح‌آمیز ایران و عربستان

بن‌سلمان روز دوشنبه در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا گفت که راه‌حل سیاسی را به راه‌حل نظامی ترجیح می‌دهد چراکه «وقوع هرگونه جنگ بین تهران و ریاض اقتصاد جهانی را به ورطه سقوط می‌کشاند.» به نوشته روزنامه کویتی«القبس»، الجارالله درباره مشارکت کویت در ائتلاف دریایی تحت رهبری آمریکا نیز گفت که کویت درحال بررسی جزئیات آن است و هنوز موضع رسمی خود را اعلام نکرده است. این مقام کویتی درباره میزبانی گفت‌وگوهای یمنی نیز گفت: «ما آماده میزبانی هرگونه گفت‌وگویی برای دستیابی به توافق درباره یمن درحال‌حاضر یا آینده هستیم.»

ادعای عادل الجبیر درباره محتوای پیام عربستان به ایران

همزمان با این تحول، وزیر مشاور دولت سعودی در امورخارجه بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) در یک رشته توییت در صفحه رسمی خود در توییتر ادعاهای تازه‌ای درباره محتوای پیام عربستان سعودی به ایران منتشر کرد. «عادل الجبیر» ابتدا مدعی شد سخنان سخنگوی دولت ایران درباره پیام عربستان سعودی به ایران «غیردقیق» بوده است. او نوشته آنچه اتفاق افتاد این بوده که «برخی کشورهای برادر» خواستار تنش‌زدایی با ایران شده‌اند و عربستان سعودی به آنها اطلاع داده که موضع ریاض، همیشه تلاش برای حصول امنیت و ثبات بوده است.  او در پیامی دیگر نوشته است: «ما همچنین به آنها اطلاع دادیم صلح باید از جانب طرفی حاصل شود که با اقدامات خصمانه خود در حال دامن زدن به تنش‌ها و گسترش هرج‌ومرج است. ما موضع خودمان درباره ایران را همواره در تمامی مجامع اعلام می‌داریم و آخرین مورد آن در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود به آنها هم انتقال دادیم.»

عادل الجبیر که کشورش در میان رسانه‌های غربی به‌عنوان «مدرسه تروریسم» شناخته شده و مورد انتقاد است، در پیام دیگری ایران را به حمایت از تروریسم و دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر متهم کرده است. وزیر مشاور سعودی نوشته است: «موضع عربستان سعودی را در اینجا تکرار می‌کنم تا بشنوند: حمایت از تروریسم، سیاست تخریب و هرج‌ومرج، دخالت در امور داخلی کشورهای عربی، توسعه سلاح‌های کشتار جمعی و برنامه موشک‌های بالستیک را متوقف کنید.»  عادل الجبیر در پیامی دیگر نوشته است: «درباره آنچه سخنگوی دولت ایران درباره صلح در یمن گفت، پادشاهی سعودی درباره یمن با رژیم ایران صحبت نکرده و نخواهد کرد. مساله یمن، کاملا به یمنی‌ها مربوط است و ریشه بحران یمن، نقش‌ بی‌ثبات‌کننده ایران است.»

«علی ربیعی» سخنگوی دولت ایران روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت: «پیام‌هایی از سوی عربستان به ما رسیده است، اما ما باید پیام علنی آن را بدانیم و یکی از پیام‌های آن می‌تواند پایان حمله به یمن باشد. اگر عربستان واقعا به‌دنبال تغییر رفتارش باشد ما استقبال می‌کنیم و در طرح هرمز هم کار با همسایگان است و هیچ‌کس بیرون از این طرح نخواهد بود.»

واکنش مثبت قطر به ابتکار صلح هرمز

از سوی دیگر اما سخنگوی وزارت امورخارجه قطر با استقبال از طرح رئیس‌جمهور ایران موسوم به ابتکار صلح هرمز گفت که این، نشان‌دهنده تمایل طرف ایرانی برای تعامل معنادار است. به گزارش «ایسنا» لولوه الخاطر، سخنگوی وزارت امورخارجه قطر در بخشی از گفت‌وگوی خود با پایگاه خبری المانیتور در پاسخ به سوالی درباره ابتکار صلح هرمز که از سوی رئیس‌جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شد، خاطر نشان کرد که این طرح را مطالعه کرده اما هنوز برای صحبت درباره یک ابتکار جامع در مرحله ابتدایی قرار داریم.

او گفت: درباره ابتکار صلح باید بگویم که ما نیز مانند شما آن را مطالعه کرده‌ایم. هنوز برای صحبت کردن درباره یک ابتکار جامع در مرحله ابتدایی قرار داریم اما برداشت ما از این طرح این است که طرف (ایرانی) مایل به مشارکت در یک گفت‌وگوی معنادار و سودمند است. الخاطر افزود: خوب است که در اینجا درباره آمریکا نیز صحبت کنیم، چراکه این کشور به‌‌رغم تمام اتفاقاتی که افتاده است، به تعامل رغبت دارد. سخنگوی وزارت امورخارجه قطر همچنین تصریح کرد: نه‌تنها برای قطر، بلکه برای سایر کشورها در منطقه که خواهان درگیری نظامی نیستند باید بگویم که ما همچنان برای تسهیل هر روندی (برای مذاکره) آماده هستیم، به‌شرط آنکه طرف‌ها مایل به مشارکت در چنین روندی با هدف کاهش تنش در منطقه باشند.

حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران پیش از سفر به نیویورک و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد که در سخنرانی خود طرحی را موسوم به «ابتکار صلح هرمز» برای صلح و ثبات منطقه اعلام خواهد کرد. روحانی در معرفی طرح ابتکار صلح موسوم به امید در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار کرد: هدف این طرح ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و رفاه کلیه ساکنان حوزه تنگه هرمز، تفاهم متقابل، روابط صلح‌آمیز و دوستانه میان ایشان است. این ابتکار حوزه‌های مختلف همکاری مانند تامین همگانی امنیت انرژی، آزادی کشتیرانی و انتقال آزادانه نفت و سایر منابع از کشورهای حوزه تنگه هرمز و فراتر از آن را دربر می‌گیرد.

روحانی در سخنان خود در سازمان ملل متحد گفته بود: تشکیل هرگونه ائتلاف امنیتی تحت هر عنوان در منطقه با محوریت فرماندهی نیروهای خارجی، مصداق بارز مداخله در امور منطقه است و به پیچیده‌تر شدن شرایط و افزایش تنش منجر می‌شود. او تاکید کرد: صلح، امنیت و استقلال همسایگان ما، صلح، امنیت و استقلال ما است. آمریکا همسایه ما نبوده و این ایران است که همسایه شما است. در روز واقعه ما و شما تنها می‌مانیم.