به گزارش خبرگزاری صداو سیما‌، حسین ذوالفقاری در برنامه «گفت‌و‌گوی ویژه خبری» درباره مسائل داخلی عراق و تاثیر آن بر زائران هم گفت: از یک طرف حساسیت داریم تا برای زائرانی که به عراق سفر می‌کنند مشکلی پیش نیاید و از طرف دیگر نمی‌خواهیم در حرکت زائران، خللی وارد شود. وی ادامه داد: تاکنون مسوولان عراقی نگفته‌اند که ممکن است برای زائران مشکلی پیش بیاید و از ما درخواستی مبنی بر اعزام نکردن زائر نداشتند. ذوالفقاری افزود: بر اساس آخرین گزارش‌ها،‌ وضعیت عراق از پنج‌شنبه رو به ثبات و آرامش است اما ما با این حال حساس هستیم و هر ساعت با مسوولان عراقی در ارتباطیم و اگر آنها اعلام کنند مشکلی پیش آمده اطلاع‌رسانی می‌کنیم. او تاکید کرد: تا این لحظه دولت عراق و سفارت ما در این کشور به ما اعلام نگرانی نکرده‌اند و فقط در مرز خسروی اعلام نگرانی کردند البته نه به دلیل این مرز بلکه به‌خاطر عبور از شهر بغداد.

توصیه وزارت خارجه

در همین حال وزارت امور خارجه با انتشار اطلاعیه‌ای درخصوص برخی ناآرامی‌های پراکنده در عراق توصیه‌هایی به زائران اربعین حسینی ارائه کرد و از آنان خواست که سفر خود را به عراق به تاخیر بیندازند.

مرز خسروی تا اطلاع ثانوی بسته است

با این همه دبیر ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد که بنا به تقاضای طرف عراقی مرز خسروی تا اطلاع ثانوی بسته است. به گزارش «ایسنا» احمد محمدی‌فر گفت براساس مسائلی که ایجاد شده طرف عراقی فعلا تقاضا کرده از مرز خسروی تردد انجام نگیرد تا بتوانند شرایط و آمادگی لازم را احراز کنند. او تاکید کرد: به محض این‌که وضعیت به شرایط عادی برگشت حتما اطلاع‌رسانی می‌کنیم. محمدی‌فر در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، گفت که سه مرز چزابه و دو مرز مهران و شلمچه باز است و زائران در حال تردد هستند. او درباره آخرین آمار زائران خارج شده از مرز‌ها برای شرکت در مراسم اربعین گفت: بر اساس آخرین اطلاعات تاکنون ۴۹ هزار نفر از مرز مهران خارج شده و حدود ۲۶ تا ۲۷ هزار نفر هم از دو مرز دیگر کشور برای شرکت در مراسم اربعین به عراق رفته‌اند.دبیرکل ستاد مرکزی اربعین حسینی در ادامه بیان کرد: صدور برگ تردد موقت نیز برای زائرانی که گذرنامه ندارند و این فرآیند شاید زمان‌بر باشد شروع شده است.از سوی دیگر، رئیس پلیس کشور گفت: از ابتدای محرم تا روز سوم ماه صفر، یک میلیون و ۱۰۰ هزار درخواست صدور گذرنامه داشته‌ایم که این رقم نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. سردار حسین اشتری در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان، مهم‌ترین موضوعات مدنظر نیروی انتظامی را امنیت زائران، تسهیل در تردد و مسیرهای منتهی به مرزها دانست و گفت: سال گذشته در ایام ماه صفر روزی ۱۲ هزار گذرنامه صادر می‌شد که امسال با کار شبانه‌روزی و ظرفیت‌سازی به ۷۰ هزار گذرنامه در روز رسیده است.