برای گفت‌وگو با عربستان، پیش شرط نمی‌گذاریم عكس: خانه ملت

این گفت‌وگو یک روز پس از آن انجام شد که محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی نیز در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا تاکید کرد که راه‌حل دیپلماتیک را به گزینه نظامی در برابر ایران ترجیح می‌دهد. بن‌سلمان همچنین به نوعی از گفت‌وگو میان ایران و آمریکا و نشستن طرفین پشت میز مذاکره استقبال کرد. این سخنان مسالمت‌آمیز درشرایطی از سوی ایران و عربستان منتشر شد که روابط دیپلماتیک دو کشور از سال ۱۳۹۴ قطع شده و این روزها با حمله به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان، انگشت اتهام به سوی ایران نشانه گرفته شده است. همزمان با این تحولات و بیان سخنان نرم از سوی مقامات تهران و ریاض خبرها از پیغام‌های محمد بن سلمان به حسن روحانی حکایت می‌کنند. پیش‌تر نخست‌وزیران پاکستان و عراق از تلاش‌ها برای میانجیگری میان ایران و عربستان خبر داده بودند. به دنبال همین خبرها بود که حسن روحانی رئیس‌جمهوری در سفرش به نیویورک برای شرکت در نشست سازمان ملل در یک کنفرانس خبری، ارسال پیام‌ها ازسوی عربستان را تایید کرد و در پاسخ به خبرنگاری که از وی درباره «پیام محمد بن‌سلمان» برای او پرسید، گفت عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، پس از ملاقات با مقام‌های سعودی برخی از نکات مذاکرات با آنها را با وی (روحانی) در میان گذاشته است. پس از آن علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی‌اش با خبرنگاران ضمن تایید دریافت این پیام‌ها گفت: «پیغام‌هایی از سوی برخی سران کشورها از طرف سعودی‌ها به حسن روحانی ارائه شد ولی ایران باید نشانه‌هایی از این موضوع را ببیند. عربستان اگر واقعا به دنبال تغییر رفتار باشد، ایران از آن استقبال می‌کند.» البته به دنبال سخنان ربیعی، عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی پادشاهی سعودی، درسخنانی، مطالب بیان شده از سوی ربیعی را غیردقیق توصیف کرد. با تمام اینها به نظر می‌رسد که دو کشور این روزها سرگرم ارسال پالس‌های مثبتی به یکدیگر هستند.

مذاکره قابل اجراست

در همین راستا روز گذشته متن کامل گفت‌وگوی علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی با شبکه تلویزیونی الجزیره از سوی خبرگزاری‌ها منتشر شد. رئیس مجلس در این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که پاسخ ایران به پیامی که از طرف مقامات سعودی به ایران داده شده، چگونه می‌تواند باشد، گفت: ما بارها گفته‌ایم که مسائل منطقه از جمله مسائل امنیتی و اختلافات سیاسی باید با کمک کشورهای منطقه حل و فصل شود و این موضوع در مورد عربستان هم صدق می‌کند؛ از ابتدا که این مسائل در رابطه با جنگ یمن در عربستان مطرح بود، گفتیم درهای ایران به روی مذاکرات و حل مساله باز است؛ آنها بودند که فحاشی می‌کردند و حتی گاهی برخی مسوولانشان گفتند ما جنگ را به تهران می‌کشیم. ما از اینکه آنها متوجه شدند که مسائل منطقه باید از طریق سیاسی و گفت‌وگو حل شود، استقبال می‌کنیم.

وی افزود: نگاه ما همیشه حل مسائل در منطقه از طریق گفت‌وگو بوده و تشکر می‌کنیم از اینکه سعودی‌ها در مراسم حج نسبت به حجاج ایرانی خیلی خوب عمل کردند و همچنین از اینکه گاهی برای حل مسائل عمره ایرانی‌ها مذاکره می‌کنند. بسیاری از مسائل را می‌توان از این طریق حل کرد و ایران همیشه برای حل و فصل مسائل از طریق گفت‌وگو روی گشاده داشته است.

به گزارش «ایرنا» لاریجانی درپاسخ به این سوال که آیا می‌شود انتظار داشت پاسخ ایران به این پیام بهتر و مناسب‌تر از پیامی باشد که سعودی‌ها به ایران فرستادند نیز گفت: اگر مسوولان کشور سعودی به این امر توجه کردند که به جای تکیه بر آمریکایی‌ها و ایجاد آشفتگی‌ها در منطقه باید از طریق مذاکره مسائل را حل و پیشنهاد و مدلشان را مطرح کنند،  این کار عملی است. ما این کشورها را اسلامی می‌دانیم و دلیلی ندارد که در این زمینه حرف مبهمی بزنیم؛ اگر توجه کردند، پیشنهاد خود را ارائه کنند و مذاکره قابل اجراست.

لاریجانی در ادامه در پاسخ به این پرسش که ولیعهد سعودی تصریح کرد که تمایلی به راه‌حل نظامی ندارند و خواستار راه‌حل سیاسی برای حل مسائل‌شان با ایران هستند، آیا ایران ایده‌ای برای راه‌حل سیاسی دارد و چه راه‌حل سیاسی‌ای ممکن است پیش‌رو باشد، گفت: من هم شنیدم که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان این مطلب را گفته و این‌قدری متفاوت‌تر از حرف‌های گذشته‌شان است؛ ما همیشه در مورد حل و فصل مسائل از طریق مذاکره استقبال می‌کنیم؛ ایشان روشن بگویند چگونه می‌خواهند عمل کنند، ایران فکر می‌کند و پاسخ خواهد داد؛ در این رابطه مشکلی وجود ندارد.

با حضور نظامی مسائل حل نمی‌شود

رئیس مجلس در ادامه گفت‌وگویش با الجزیره افزود: من فکر می‌کنم تمامی کشورهای منطقه قبول دارند که مشکلات منطقه از طریق نظامی حل نمی‌شود، بلکه آتش اختلافات گسترده‌تر می‌شود؛ به‌عنوان مثال مگر مشکل یمن پس از سال‌ها حل شد؟ بنابراین کاملا در منطقه جاافتاده که با حضور نظامی مسائل حل نمی‌شود و این امکانپذیر نیست. وی افزود: اینکه کشورهای منطقه و رهبران آنها متوجه شدند، مسائل منطقه از طریق گفت‌وگوی سیاسی قابل حل است، نشان می‌دهد که یک پله به جلو رفته‌ایم و این درست است.

پیش‌شرط نمی‌گذاریم

لاریجانی با بیان اینکه ما با گذشت ۴۰ سال پس از انقلاب اسلامی سابقه تعرض به هیچ کشوری را نداریم، افزود: هر کدام از کشورهای منطقه و اسلامی بخواهند مسائل و اختلافات را به جای رفتار نظامی از طریق گفت‌وگوی سیاسی حل کنند، درهای جمهوری اسلامی ایران به روی آنها باز است و ما آماده‌ایم. رئیس مجلس درپاسخ به این سوال که وقتی‌ می‌گویید اولویت ما حل مشکلات از طریق سیاسی است، آیا ایران ایده یا طرح مشخصی از این راه‌حل سیاسی و عناصر تشکیل‌دهنده آن دارد، گفت: نمی‌خواهم پیش‌شرط بگذارم اما برای سعودی‌ها در شرایط فعلی خوب است که مساله آتش‌بس انصارالله را بپذیرند. این به نفع آنها و علامت خوبی است که نشان می‌دهد پشت این حرفی که زده می‌شود که مسائل را از راه سیاسی حل کنیم، اراده‌ای وجود دارد.او تاکید کرد: ما پیش‌شرط نمی‌گذاریم، بلکه موافق هر گونه گفت‌وگو در مورد حل و فصل مسائل منطقه هستیم؛ طبعا برخی دخالت‌ها و تحریکات وجود داشته است و باید مسیر غلطی را که رفته‌اند، اصلاح کنند. البته موضوعاتی که وجود دارد اگر در گفت‌وگویی صریح و روشن مطرح شود، قابل حل است و اگر برخی از کارهایی که آنها انجام داده و مشکلات امنیتی را که بر اثر آن اقدامات برای منطقه ایجاد کرده‌اند، حل کنند، حتما مذاکرات را به پیش خواهد برد.لاریجانی درادامه در پاسخ به سوالی درمورد حمایت تسلیحاتی ایران از انصارالله گفت: ممکن است از سلاح ایرانی هم استفاده کنند. آنها از مسیرهای مختلف تهیه می‌کنند.

هیچ وقت احتمال جنگ را صفر نمی‌دانیم

رئیس مجلس دربخش دیگری از این گفت‌وگو با تاکید بر اینکه ما از ایجاد نظام امنیتی جدید در منطقه استقبال می‌کنیم، گفت: هیچ ابتکاری در عرصه سیاست خارجی از آمریکایی‌ها ندیدیم و علت این است که افراطی عمل کردند. وی با بیان اینکه ترامپ هیچ دستاورد و توفیق خارجی نداشته است، اظهار کرد: آمریکایی‌ها باید بپذیرند مسائل منطقه‌ای خصوصیاتی دارد که با توجه به آنها باید عمل کنند. لاریجانی درادامه تصریح کرد: ما هیچ وقت احتمال مساله جنگ را صفر نمی‌دانیم و نیروهای مسلح ما همیشه باید آماده باشند. اما منطق حکم می‌کند که آنها هزینه و فایده ‌کنند. جنگ کردن ممکن است برای ما هزینه‌بر باشد اما برای خودشان هم بسیار پرهزینه است. بنابراین احتمال جنگ را کم می‌بینیم اما برای این احتمال کم هم آمادگی داریم.