توضیحات ربیعی درباره پرونده برادر رئیس‌جمهور

علی ربیعی درادامه نشست خبری هفتگی‌اش با خبرنگاران درباره وضعیت خبرنگار روسی بازداشت شده در تهران نیز گفت: پرونده این خبرنگار خانم مربوط به معاونت ضد جاسوسی نبوده بلکه مربوط به تخلفات پیرامون ویزای ایشان بوده و به سرعت هم رسیدگی می‌شود. ربیعی همچنین هرگونه استفاده از سرنگ آلوده در ماجرای روستای چنار محمودی لردگان را تکذیب کرد. سخنگوی دولت درمورد حوادث اخیر عراق، ضمن ابراز تاسف از آن اعلام کرد: تبلیغات مسموم و جعلی ملت ایران و عراق را از هم جدا نمی‌کند.

پرونده برادر رئیس‌جمهور

 سخنگوی دولت روز گذشته دریک نشست خبری به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد. به گزارش «ایسنا» وی در پاسخ به پرسشی درباره مدرک تحصیلی حسین فریدون گفت: ادعای چند نماینده در این خصوص را دنبال کردم، دو نفرشان صحه گذاشتند بر سلامت روند طی شده؛ من خودم به دقت با آقای دکتر غلامی و مدیران دانشگاه صحبت کردم.  ایشان به‌عنوان دانشجوی دکتری در یکی از دانشگاه‌های گیلان در دولت قبل پذیرفته می‌شوند. انتقال پیدا می‌کنند به دانشگاه شهید بهشتی؛ رئیس قبلی این دانشگاه که الان رئیس دانشگاه آزاد است بسیار سخت گیر است و جبهه‌گیری سیاسی ندارد.

وی ادامه داد: حسین فریدون قبل انقلاب دستگیر می‌شود، زندان می‌رود، بعد انقلاب اسیر می‌شود، ۳۰ درصد هم جانبازی دارد. انتقالش کاملا قانونی است.ربیعی گفت: دکتر روحانی بارها گفته‌اند هیچ خط قرمزی برای رسیدگی به این امور ندارند. هیچ کمکی هم از سوی دولت صورت نگرفته است. برادر دکتر روحانی بودن هیچ امتیازی نداشته، اجازه بدهید در مورد برعکسش اظهار نظر نکنم ایشان مثل همه شهروندان باید رسیدگی‌های قانونی را طی کنند.

تکذیب استفاده از سرنگ آلوده در لردگان

سخنگوی دولت در بخش دیگری از این نشست به بحران ایجاد شده در روستای چنارمحمودی اشاره کرد و گفت: با دو مدیر کل اطلاعات و مسوولان سیاسی منطقه صحبت کردم. اطلاعاتم دقیق و جامع است. اولا هرگونه استفاده از سرنگ آلوده را تکذیب می‌کنم. فردی مراجعه می‌کند به پزشک، پزشک اعلام می‌کند ایمنی بدنش پایین آمده. وزارت بهداشت بلافاصله با دیدن این علائم شیوع شناسی می‌کند. این بهورز برای شیوع‌شناسی می‌رود و کار خود را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: ماجرا از وقتی به انحراف رفت که این بهورز توسط مقام قضایی بازداشت شد. بیماری‌هایی هستند که پایه ۱۰ سال و ۸ ساله دارند. این بیماری در یک ماه ایجاد نمی‌شود. اصلا جای نگرانی نیست. منطقه، منطقه فرهنگی و متدین است. به اعتقاد من ناامنی روانی بیشتر تاثیر گذاشته است. من وظیفه خود می‌دانم که از این بهیار تشکر کنم که مسوولانه عمل کرد. ربیعی تاکید کرد: من اطمینان می‌دهم وزارت بهداشت به خوبی موضوع را پیگیری می‌کند.همچنین به گزارش «ایرنا» وی گفت: اکنون ۱۶ تیم در چنار محمودی مستقر هستند و مردم منطقه مطمئن باشند از هیچ سرنگ آلوده‌ای استفاده نشده است، البته در آن منطقه تعدادی -حدود ۲۶ نفر- معتاد هستند که ممکن است از سرنگ آلوده استفاده کرده باشند، که در تمام دنیا هم این اتفاق دیده می‌شود.

واکنش به حوادث عراق

ربیعی در ادامه نشست خبری‌اش در پاسخ به سوالی درمورد حوادث اخیر عراق گفت: از هرگونه تنش در کشورهای همسایه متاثر می‌شویم. رخدادهای چند روز گذشته عراق مایه تاسف است. در روزهایی که دولت ایران و عراق خود را برای بزرگ‌ترین رویداد مذهبی دنیا آماده می‌کردند، شاهد حوادث تلخی بودیم. دولت عراق اطمینان داده است که دخالتی نداشته در این امر و حضور بدخواهان در این میان بوده است. دولت و ملت عراق از بلوغ و آگاهی کافی برخوردار هستند. راه درست وحدت عراق حول مرجعیت شیعه است. جمهوری اسلامی همکاری خود را برای همراهی برادران عراقی اعلام می‌کند و هیچ شکلی از بدخواهی این رابطه را از بین نخواهد برد.

بودجه بدون نفت

وی در ادامه به حذف درآمدهای نفتی از لایحه بودجه اشاره کرد و گفت: در جلسه قبل توضیح دادم، بخش جاری را از نفت جدا خواهیم کرد. تلاشمان بر این است بودجه جاری را از مالیات و سایر منابع مالی دولت تهیه کنیم. الان در قالب یک برنامه بودجه است. تحریم بد است اما اتفاقات خوبی هم برای ما داشته و آن تقویت بودجه بدون نفت بوده است. ربیعی همچنین افزود: هنوز هیچ تصمیمی به لحاظ متغیرهای متعدد اتخاذ نشده است اما در مرحله نهایی است و قطعا هرگونه تصمیمی که در مورد یارانه‌های پنهان به‌ویژه سوخت گرفته شود دهک‌های پایین و طبقه متوسط در آن در نظر گرفته می‌شود. ربیعی گفت: مراقبت از این دهک‌ها قطعا محفوظ است.

افزایش اشتغال در تابستان

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه آمار‌ها نشان می‌دهد افزایش اشتغال در تابستان صورت گرفته است، گفت: در بخش‌های صنعتی کاهش داشتیم، اما در بخش‌های تولید مولد رویش داشته‌ایم. شواهد تامین اجتماعی هم آمار را تایید می‌کند، در یک سال گذشته خالص اشتغال ایجاد شده ۸۴۴ هزار نفر اعلام شده، این رقم در روستاها هم افزایش داشته و نرخ مشارکت افزایش پیدا کرده است.

همسرم کجا بود؟

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره ادعای مطرح شده از سوی قاضی صلواتی مبنی بر ارتباط همسرش با یک متهم و نقل و انتقال ۲ میلیارد تومان اظهار کرد: من همسر ندارم. اسم کوچک را نیاوردند؟ حتما فرد دیگری را منظورشان بوده است. شباهت‌های اسمی گاهی اوقات دردسر ایجاد می‌کند. من از قاضی صلواتی درخواست می‌کنم توضیحاتی درباره فرد مدنظرشان بدهند. از طرفی، شوکه هم شدم و با خود گفتم همسرم کجا بود؟