سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در راستای گسترش و تحکیم روابط دو ملت دوست، برادر و همسایه ایران و عراق و در پاسخ به اقدام شایسته عراق درخصوص لغو روادید برای اتباع جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های محرم و صفر، سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد اعلام می‌دارد که تمامی اتباع عراقی می‌توانند از ۲۵ ماه صفر تا ۳۰ ربیع‌الثانی سال ۱۴۴۱ هجری قمری، مصادف با ۲۴ اکتبر/  تشرین الاول لغایت ۲۷ دسامبر/  کانون الاول سال ۲۰۱۹ میلادی (دوم آبان تا ششم دی ماه ۱۳۹۸) بدون نیاز به اخذ ویزا از نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در عراق به ایران سفر کنند.»

در این بیانیه آمده است: «امید می‌رود که این‌گونه اقدامات سبب گسترش و تحکیم بیش از پیش روابط دو دولت و ملت دوست و برادر شده و زمینه را برای لغو دائمی روادید بین دو کشور فراهم سازد.» در همین خصوص سیدموسی طباطبایی، کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد، با اعلام تقدیر و تشکر جمهوری اسلامی ایران از میزبانی دولت و ملت عراق از زائران حسینی در ایام اربعین گفت: «امیدواریم این روند مقدمه‌ای برای لغو روادید دائم بین دو کشور باشد.» به گزارش خبرگزاری فارس، در پی امضای تفاهم‌نامه‌ای بین ایران و عراق در تیر ماه سال‌جاری، زوار ایرانی برای سفر به عراق در زمان اربعین نیاز به اخذ روادید ندارند. ۲۰ اسفند ماه ۱۳۹۷ و همزمان با اولین روز حضور حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان در عراق توافقی بین دو طرف صورت گرفت مبنی بر رایگان شدن روادید عراق و ایران برای اتباع دو کشور از نیمه فروردین ماه ۱۳۹۸. گفتنی است امسال به‌رغم برگزاری تظاهرات در برخی از شهرهای عراق در اعتراض به عدم اشتغال و خدمات عمومی و همچنین فساد و سوءاستفاده برخی‌ها از این اعتراضات برای برپایی اغتشاش و تلاش عناصر ثالث برای ایجاد اختلال در مناسبات مردمی ایران و عراق، ولی زوار ایرانی اربعین حسینی تاکنون حضوری پرشورتر از سال‌های قبل در مراسم راهپیمایی اربعین داشته‌اند و روز به روز بر تعداد زوار ایرانی افزوده می‌شود. این اعتراضات بعد از آنکه نخست‌وزیر و دیگر مسوولان عراق نشان دادند که درحال تلاش برای تامین خواسته مردم هستند، فروکش کرد و شهرهایی همچون بغداد که شاهد حضور صدها معترض بود، آرام‌تر شد.

در همین خصوص نیز شبکه سعودی العربیه که اخبار آشوب در عراق در پی اعتراضات اخیر در چند شهر این کشور را با هیجان پوشش می‌داد، سرانجام به بازگشت آرامش در پایتخت عراق اذعان کرد. ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق نیز اخیرا با برهم صالح رئیس‌جمهور عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار مناسبات دوجانبه و راه‌های گسترش روابط و اوضاع سیاسی عراق مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت و سفیر ایران هم در این دیدار بر حمایت ایران از ثبات عراق در برابر چالش‌ها تاکید کرد.