محمدرضا باهنر روز گذشته در همایش نفت و انرژی، با تاکید بر اینکه دولت می‌تواند به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بسیاری از شرکت‌های خود را عرضه کند، گفت: ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار میلیارد تومان بنگاه آماده فروش است و خریدار هم برای آن وجود دارد اما هر دو طرف می‌ترسند چرا که در حال حاضر هم رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی، هم خریداران و هم فروشندگان در زندان هستند و این نتیجه نبود رگولاتوری در اقتصاد است بنابراین بخش خصوصی و فروشندگان بر این باورند سری را که درد نمی‌کند چرا دستمال ببندند. به گزارش خبرآنلاین، وی تاکید کرد: البته در این فضا فساد هم زیاد شده است و نمی‌توان از فسادهایی که صورت گرفته چشم‌پوشی کرد. باهنر گفت: به آقای رئیسی گفتم همان طور که آنهایی که می‌خورند و می‌برند را می‌گیرید، بنگاه یا قرارگاهی برای سرمایه‌ و سرمایه‌گذاران پاک ایجاد کنید.

وی با تاکید بر اینکه البته باید بپذیریم در اقتصاد ایران امضای طلایی هم وجود داشته است، گفت: باید چند مساله در اقتصاد ایران پذیرفته شود که مهم‌ترین آن رقابت در کیفیت، قیمت و سرعت کار است.

۷۰ درصد تولید نفت می‌سوزد

مشاور رئیس مجلس در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه سهم نفت در اقتصاد کشور باید بسیار متفاوت‌تر از آنچه امروز است باشد، گفت: نهایتا نمایندگان مجلس زور خود را می‌زنند که نفت را چقدر و با چه قیمتی بفروشند اما موضوع مهم این است که ۷۰ درصد تولید نفت می‌سوزد و همه می‌گویند این موضوع ارتباطی به آنها ندارد، دولت و مجلس آن را گردن نمی‌گیرند و قوه قضائیه هم می‌گوید کار هر کدامتان که باشد دستگیرتان می‌کنیم.

این نماینده ادوار مجلس با اشاره به کوچک بودن سهم نفت از اقتصاد گفت:‌ ما در نفت فقط خام‌فروشی می‌کنیم و برای نهایتا فروش ۵/ ۲ تا ۳ میلیون بشکه نفت هر کاری انجام می‌دهیم. باهنر با تاکید بر اینکه شبانه‌روز ۵/ ۵میلیون بشکه نفت و گاز آتش می‌زنیم، گفت: چطور مسوولان از این شرایط دلواپس نمی‌شوند و از غصه خوابشان نمی‌برد، کاش این ۵/ ۵میلیون بشکه که آتش زده می‌شود تبدیل به رفاه، توسعه و تولید کالاهای مورد نیاز می‌شد. مشاور رئیس مجلس با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید نفت گفت: زمانی که چاه‌های نفتی‌مان جوان بودند برای تولید هر بشکه نفت به دلار خرج می‌شد امروز با بالا رفتن سن چاه‌های نفت این رقم به ۸دلار در هر بشکه رسیده و پیش‌بینی می‌کنیم با برداشت هیدروکربنی متداول هزینه هر بشکه به ۲۰ دلار برسد و ناچاریم برای تولید هر بشکه ۱۲ دلار بیشتر خرج کنیم. باهنر با بیان اینکه ذخایر نفتی امروز به ۷۵۰ میلیارد بشکه می‌رسد، گفت: اگر استحصال یک درصد از این میزان ذخایر نفتی را افزایش دهیم به ۵/ ۷میلیارد بشکه نفت بیشتر دسترسی پیدا می‌کنیم و این اقدام می‌تواند اقتصاد ایران را متحول کند.

وی با اشاره به حجم نقدینگی بسیار بالا در کشور گفت: یک زمانی که برخی از موسسات پولی و بانکی از شرایط موجود سوء استفاده کردند یا بلد نبودند کار انجام دهند ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه خرد آزاد شد. در همان زمان شورای پول و اعتبار دنگش گرفت که باید سود سپرده‌ها را به ۱۸ درصد برسانیم بنابراین کسانی که به دریافت سود بالا در این موسسات عادت کرده بودند پول‌های خود را به سمت کالاهایی که نقدشوندگی بالاتری داشتند هدایت کردند نتیجه این شد که در سه سال گذشته قیمت مسکن و ارز ۲۰۰ درصد افزایش یافت.