محمود صادقی با بیان اینکه ظلم بزرگی به جامعه علمی شده که در ۳۰ سال آینده گریبانگیر جامعه خواهد بود، گفت: وزیر علوم در این باره اختیار ندارد و موضوع بورسیه‌ها میراث دولت قبلی است. نماینده تهران در تشریح سوال خود با بیان اینکه ۱۰۰ آقازاده و آقا با رانت از بورس تحصیلی برخوردار شده‌اند، گفت: رئیس قوه‌قضائیه با فسادعلمی در دانشگاه‌ها برخورد کند که زمینه‌ساز فسادهای دیگر است. صادقی یادآوری کرد: متاسفانه در دولت گذشته در سال ۸۵ روال قانونی اعزام به هم خورد، مطابق تصمیم شورای مرکزی بورس تصمیم به عدم برگزاری آزمون گرفته شد و داوطلبان را خودشان انتخاب می‌کردند. روال این بود که از بین دانشجویان نمونه در رشته‌های خاص افراد انتخاب شوند. او گفت: بنده لیست ۱۰۰ نفره‌ای از آقازاده‌ها و آقاها را دارم که با رانت بورسیه گرفتند این لیست شامل نماینده مجلس و فرزندان نمایندگان مجلس، امام جمعه، فرمانده انتظامی و وزیر است. کمیته منتخب رسیدگی به پرونده بورسیه‌ها در وزارت علوم با این افراد چطور رفتار کرده است. کسی که می‌خواهد از این طریق استاد دانشگاه شود مگر صلاحیت علمی دارد که دانشجو را پرورش دهد؟ این افراد روال غیر شفاف و تبعیض‌آمیز داشته و می‌خواهند در ادامه در محیط علمی فعالیت کنند؛ بعضا ملاک انتخاب این افراد برای دادن بورسیه داشتن انگیزه انقلابی و اعتقاد به نظام و ارزش‌ها بوده است. صادقی با انتقاد از انفعال وزارت علوم گفت: فرجی دانا ایستادگی کرد اما همان نمایندگانی که در مجلس قبلی از رانت و بورسیه استفاده کرده بودند او را استیضاح کرده و دولت را با چالش مواجه کردند. ما میراث‌دار آن روال غیر قانونی هستیم؛ انتظارمان این بود که آقای غلامی با قاطعیت بیشتری از حقوق دانشگاه‌ها و اعضای هیات علمی و روسای دانشگاه‌ها استفاده کنند که این اتفاق رخ نداد.

منصور غلامی وزیر علوم، در پاسخ به سوال صادقی با اشاره به بورس تحصیلی بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ نفراز سال‌های ۸۵ تا ۹۲ گفت که از این تعداد بیش از ۸۰۰ نفر فاقد شرایط لازم برای بورسیه بودند. وزیر علوم با بیان اینکه موارد تخلف در بورسیه‌ها از سوی سازمان بازرسی نیز اعلام شده، ادامه داد: در بین سال‌های ۸۵ تا ۷۱۰،۹۲ نفر بورس خارج، هزار و ۸۷۴ تبدیل بورس خارج به داخل، ۱۶۰ نفر استفاده از بخشنامه ایثارگران و ۸۹۰ نفر از سهمیه مربیان دانشگاه استفاده کردند که جمع کل آنها ۳ هزار و ۶۴۴ نفر بوده است.

وی با اشاره به تشکیل کمیته‌ای در وزارت علوم در این باره یادآور شد: بر اساس بررسی‌ها بیش از ۸۰۰ نفر فاقد شرایط لازم برای دریافت بورسیه بودند. ۳۴۵ نفر ملزم شدند با هزینه شخصی تحصیل کنند زیرا حداقل شرایط تحصیل برای دکترا را داشتند ولی شرایط بورس را نداشتند. ۲۱ نفر هیچ شرایطی را نداشتند و به دلیل تصمیم آموزش دانشگاه لغو تحصیل شدند و ۱۷ نفر هم به دلیل عدم توانایی ادامه تحصیل اخراج شدند. غلامی همچنین در پاسخ به سوال دوم درباره اقدامات انجام شده از سوی وزارت علوم برای ارتقای سطح کیفی رفاهی دانشجویان اعلام کرد که تمام تلاش خود را برای حمایت از دانشجویان انجام می‌دهیم.