بر اساس گزارش نورنیوز، نخست‌وزیر پاکستان در جریان سفر به ایران ضمن گفت‌وگو با مقامات عالی جمهوری اسلامی، ابتکارات خود را در این خصوص مطرح خواهد کرد. رسانه‌های پاکستان نیز دیروز چهارشنبه اعلام کردند که «عمران خان» نخست‌وزیر این کشور قرار است به زودی به جمهوری اسلامی ایران و عربستان سفر کند. بر اساس گزارش شبکه پاکستانی‌ ای.‌آر.وای، عمران خان پس از بازگشت از چین به کشورش درباره دیدارهای آتی در ایران و عربستان با مقامات کشورش رایزنی خواهد کرد و پس از این رایزنی‌ها، تاریخ این سفرها اعلام خواهد شد.

نخست‌وزیر پاکستان ماه گذشته در جده با ولیعهد سعودی دیدار کرد. او چند روز بعد در حالی‌که در مجمع عمومی سازمان ملل به‌سر می‌برد به خبرنگاران گفت که بن‌سلمان از او خواسته است، با مقامات ایران صحبت کند. یک مقام ارشد پاکستانی که خواست نامش فاش نشود، در این باره گفت: محمد بن‌سلمان به عمران خان گفت که می‌خواهد از جنگ پرهیز کند. وی از نخست‌وزیر ما خواست تا در این زمینه همکاری کند. پیش‌تر نیویورک‌تایمز در گزارشی با اشاره به گام‌های اخیر عربستان و ایران برای رفع اختلافات نوشت که مقامات سعودی از پاکستان و عراق برای میانجیگری میان تهران و ریاض درخواست کمک کرده‌اند.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارش ۱۴ مهر خود به نقل از مقامات سعودی نوشت: عربستان سعودی و ایران پس از سال‌ها اختلاف و رقابت به تازگی گام‌هایی را برای آغاز گفت‌وگوی غیرمستقیم با یکدیگر در تلاش برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه برداشته‌اند. مقامات عراقی و پاکستانی در هفته‌های اخیر پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان گفته‌اند که محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان از سران این دو کشور خواسته است تا با همتایان ایرانی خود درباره تنش‌زدایی گفت‌وگو کنند.

ایران نیز از این تلاش‌ها استقبال کرده و هم در محافل خصوصی و هم به‌طور علنی تاکید کرده که آماده مذاکره با عربستان سعودی است. دولت عربستان همچنین روز جمعه هفته گذشته طی بیانیه‌ای خطاب به نیویورک تایمز تایید کرده است که عراق و پاکستان هر دو پیشنهاد میانجیگری برای گفت‌وگو میان تهران و ریاض را مطرح کرده‌اند. در این بیانیه آمده است: تلاش‌ها برای تنش‌زدایی در منطقه باید از سوی طرفی باشد که تنش را آغاز کرده و دست به حمله زده است، نه پادشاهی عربستان.

محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی هفته گذشته در مصاحبه‌ با برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه «سی‌بی‌اس» گفت راه‌حل سیاسی را بر اقدام نظامی ترجیح می‌دهد. در واکنش به این اظهارات، علی لاریجانی رئیس مجلس ایران در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تاکید کرد: جمهوری اسلامی آماده مذاکره با عربستان و سایر کشورهای منطقه است. مذاکرات ایرانی- سعودی می‌تواند به حل بسیاری از مشکلات امنیتی و سیاسی منطقه کمک کند.