به گزارش «ایسنا» به نقل از خانه ملت، لاریجانی با بیان اینکه شرایط منطقه آشفته است و باید بدانیم چه کسی شرایط را این‌گونه کرده است، افزود: «داعش را چه کسی به‌وجود آورد؟ خانم کلینتون گفتند؛ ما درست کردیم.» لاریجانی با بیان اینکه عامل موثر آشفتگی در منطقه، آمریکا است، افزود: «به واقع در منطقه نگرانی وجود دارد و این مشکل در لیبی هم وجود دارد البته در مساله یمن و سوریه از ابتدا گفتیم باید مذاکره سیاسی شود اما برخی از کشورها قبول نکردند.» وی بیان کرد: «آنها می‌خواستند از ابزار داعش برای خود استفاده کنند اما نمی‌دانستند گریبان خودشان را هم خواهد گرفت.»

سوءتفاهم‌های میان ایران و عربستان باید رفع شود

این در حالی است که شاه محمود قریشی، وزیر امورخارجه پاکستان در گفت‌وگویی بر ادامه تلاش اسلام‌آباد برای کاهش تنش در روابط ایران و عربستان تاکید کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از  پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی آج‌نیوز، وزیر امورخارجه پاکستان گفت که سفر اخیر عمران‌خان، نخست‌وزیر این کشور به ایران و مذاکرات میان سران این دو کشور در فضایی خوشایند انجام گرفت. وی در پاسخ به سوالی درباره روابط عربستان سعودی و ایران گفت که سوءتفاهم‌های میان این دو کشور باید رفع شود. رئیس دستگاه دیپلماسی پاکستان در ادامه اظهار کرد که برخی عوامل نمی‌خواهند امت اسلامی را در منطقه به شکلی متحد و در صلح ببینند. وی علاوه بر این تاکید کرد که پاکستان به تلاش در راستای صلح و ثبات در منطقه ادامه خواهد داد.

انتقاد لاریجانی از عدم کارآیی اروپا در برجام

از سوی دیگر رئیس مجلس روز دوشنبه ۲۳ مهر در حاشیه برگزاری یکصد و چهل و یکمین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی (IPU) و در دیدار با  آنا برنابیچ، نخست‌وزیر صربستان با انتقاد از عدم کارآیی اروپا در برجام گفت: اروپا گامی اساسی در رابطه با مساله توافق هسته‌ای برنداشته است. به گزارش تسنیم  لاریجانی افزود: آمریکا در مسائل مختلف زورگویی می‌کند و ایران واکنش نشان می‌دهد. این درحالی است که اتحادیه اروپا گامی اساسی در رابطه با مساله توافق هسته‌ای برنداشته است.

خروج آمریکا از برجام غیرقابل قبول است

همچنین رئیس شورای فدراسیون روسیه در دیدار با «علی لاریجانی» گفت: واشنگتن دلیلی برای خارج شدن از توافق هسته‌ای با ایران نداشت و مسکو مخالف تحریم‌های یکجانبه‌ای است که آمریکا علیه جمهوری اسلامی اعمال کرده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، «والنتینا ماتوینکو» رئیس شورای فدراسیون (سنای) روسیه تاکید کرد که این کشور خواستار حفظ توافق هسته‌ای با ایران است و شکست این توافق‌نامه مهم بین‌المللی منجر به ادامه تنش در منطقه خواهد شد.