حمله به نفتکش ایران اقدام «دولتی» است

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، ظریف افزود: «البته بررسی‌ها درحال انجام است؛ اما تا زمانی که به نتایج متقن در این باره دست نیابیم، دولتی را متهم نخواهیم کرد.» ظریف تاکید کرد که حمله به نفتکش ایرانی اقدامی پیچیده بوده که حامی دولتی داشته و اقدامی دولتی بوده است. این درحالی است که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و بین‌المللی درباره حمله به نفتکش سابیتی تاکید کرد: «درحال بررسی هستیم که چه دولتی در این زمینه دخالت داشته، حتما یک دولتی در این زمینه دخالت داشته است و اقدام تروریستی نیست، کار یک فرد و گروهک نیست، بلکه کار دولت است. اما اینکه این دولت چه کسی است و چگونه بوده، این هنوز زود است و چنانچه به اطلاعات دقیقی رسیدیم به مردم اطلاع می‌دهیم و هر کشوری که این کار را کرده باید منتظر عواقبش باشد.» به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی در پاسخ به سوالی درباره حمله‌ اخیر به نفتکش ایرانی و پاسخ ایران در آینده به این‌گونه تعرضات به نفتکش‌های ایرانی گفت: «روز جمعه صبح، در دریای سرخ شاهد آن بودیم که یک نفتکش ایرانی مورد حمله قرار گرفته و برای ما مشخص شد که این حمله از بیرون بوده است، یعنی ناوچه یا قایقی، چند راکت پرتاب کرده و حداقل دو راکت به این نفتکش اصابت کرده بنابراین تا اینجا روشن است که حمله توسط راکت انجام گرفته است.» روحانی افزود: «این نفتکش دارای دوربین بوده و دوربین‌ها تصاویر را ضبط کرده‌اند؛ از طریق تصاویر این دوربین کاملا مشخص است که از چه جهتی موشک می‌آید و چگونه اصابت می‌کند، قطعات این موشک در داخل این کشتی بررسی و جمع‌آوری شده است، فیلم آن قطعات ارسال شده و قطعات را دیدیم. البته باید کشتی برسد و بررسی دقیق‌تری انجام شود.» رئیس‌جمهور تصریح کرد: «واقعیت این است که همه کشورهای منطقه و همه جهان باید این را بدانند که ناامنی درست کردن در منطقه به معنای فشار به جمهوری اسلامی ایران نیست، به‌عنوان فشار به امنیت کشتیرانی و بر اقتصاد جهان است و این، کار نادرستی است. بنابراین باید کل این مساله به نوعی حل‌وفصل شود و ایران برای امنیت کشتی‌های خود اقداماتی کرده و اقدامات بیشتری هم بعدا انجام می‌گیرد.»

انفجار در نفتکش ایرانی با هدف تحت‌الشعاع قرار دادن سفر عمران‌خان

همزمان حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه «حمله به نفتکش ایرانی اقدام خلاف سیاست ثبات‌ساز جمهوری اسلامی ایران است»، گفت که ایران در جای خودش پاسخ قاطع و پشیمان‌کننده‌ای به این اقدام می‌دهد. وی همچنین افزود که جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که برای رفع تنش آمادگی دارد و حتما هم این کار را می‌کند. فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با «ایسنا» در واکنش به برخی تحلیل‌ها مبنی بر هدف حمله‌کنندگان به نفتکش ایرانی با تحت‌الشعاع قرار دادن سفر عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان به ایران گفت: «این اتفاق خیلی شبیه به زمان سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران است که همزمان دو نفتکش مورد هدف قرار گرفت، به‌نظر می‌رسد یکسری عوامل تلاش می‌کند جریان دیپلماسی شکل نگیرد البته که در ایران حوزه عملیاتی و دیپلماسی هرکدام کار خودشان را در راستای منافع ملی انجام می‌دهند.» این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: «به هر حال با توجه به اتفاقی که برای نفتکش ایرانی رخ داد، جمهوری اسلامی ایران از توان عملیاتی و میدانی به اندازه کافی برخوردار است که بداند چه عامل و عواملی این کار را صورت دادند، ایران اقدام پشیمان‌کننده‌ای را در مقابل آنها انجام می‌دهد. توان میدانی جمهوری‌اسلامی به‌گونه‌ای است که می‌تواند آنها را شناسایی کند و البته که این کار جدا از روند تنش‌زدایی بین ایران و عربستان است.» فلاحت‌پیشه با بیان اینکه «روح حاکم بر نخبگان عربستان تنش‌زدایی با ایران است» گفت: «در شرایطی که ایران سال‌ها است اعلام می‌کند آماده مذاکره با عربستان است، این عربستانی‌ها هستند که نیامدند و در عین حال رفتار و گفتارشان با یکدیگر متفاوت است و دنبال میانجیگری هستند.»

شرارت در آب‌راه‌های بین‌المللی بدون پاسخ نمی‌ماند

حمله به نفتکش ایرانی واکنش‌های صریحی را در داخل کشور به‌دنبال داشت. در این راستا دریابان علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی روز شنبه ۲۰ مهر گفت: «با بررسی تصاویر ویدئویی موجود و شواهد اطلاعاتی جمع‌آوری شده، سرنخ‌های اصلی ماجراجویی خطرناک حمله به نفتکش ایرانی در دریای سرخ به‌دست آمده است.» به گزارش «ایسنا» شمخانی تاکید کرد که راهزنی دریایی و شرارت در آب‌راه‌های بین‌المللی که با هدف ناامن‌سازی رفت و آمد شناورهای تجاری انجام می‌شود، بدون پاسخ نخواهد ماند. وی گفت: «کمیته ویژه بررسی موضوع حمله به شناورسابیتی که در نزدیکی سواحل عربستان سعودی در دریای سرخ هدف دو موشک قرار گرفت تشکیل شده و گزارش آن به‌زودی برای اخذ تصمیم به مراجع مسوول ارائه می‌شود.»

اقدامات تخریبی سابقه‌دار

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی به اقدامات تخریبی دیگری که طی ماه‌های گذشته علیه نفتکش‌های ایرانی «هپینس و هلم» در دریای سرخ صورت پذیرفته اشاره و خاطرنشان کرد: «ناامن‌سازی آب‌راه‌های بین‌المللی، مخاطرات نگران‌کننده‌ای را برای اقتصاد جهانی به‌دنبال خواهد داشت و مسوولیت عواقب آن متوجه برنامه‌ریزان، مجریان و پشتیبانی‌کنندگان از این‌گونه اقدامات تحریک‌آمیز خواهد بود.» همچنین سیدعباس موسوی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی روز جمعه و ساعاتی پس از این حمله گفت: «بررسی جزئیات و عوامل این اقدام خطرناک ادامه دارد و پس از حصول نتیجه اعلام خواهد شد.» وی ادامه داد: «در چند ماه گذشته برخی اقدامات تخریبی دیگر نیز علیه نفتکش‌های ایران در دریای سرخ صورت گرفته که بررسی‌ها درخصوص عوامل دخیل در این اقدامات درحال انجام است.»

تکذیب دست داشتن ریاض در حمله

پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ممکن است ریاض در پاسخ به حمله پهپادی اخیر به تاسیسات نفتی عربستان که سعودی‌ها مدعی‌اند ایران در آن نقش داشته، دست به اقدامی تلافی‌جویانه علیه نفتکش ایرانی زده باشد، عادل الجبیر، وزیر مشاور عربستان در امورخارجه هرگونه دست داشتن سعودی‌ها در حمله به نفتکش ایرانی در دریای سرخ را تکذیب کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزیر مشاور عربستان در امورخارجه روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره احتمال دست داشتن ریاض در حمله اخیر به یک نفتکش ایرانی، این اتهام را رد کرد. الجبیر در پاسخ به سوالی درباره احتمال دست داشتن سعودی‌ها در هدف قرار دادن نفتکش ایرانی در دریای سرخ مدعی شد: «یقینا کار ما نبوده. ما به چنین اقداماتی دست نمی‌زنیم. ما پیش‌تر ایران را متهم کردیم(در حمله به تاسیسات آرامکو) چون پهپادها و موشک‌های به کار رفته در حمله ساخت ایران بود و حملات از سمت شمال انجام شده بود.»

الجبیر درباره حمله به نفتکش ایرانی مدعی شد: «ما دست به چنین کارهایی نمی‌زنیم. در کنار این، سخنان متناقضی در این باره هم گفته می‌شود، شرکت نفت ایران می‌گوید نفتکش هدف قرار نگرفته و شخص دیگری می‌گوید به آن حمله شده و کس دیگری می‌گوید نشت مواد نفتی رخ داده. ما در چنین اقدامی مشارکت نمی‌کنیم. ما هرگز در چنین کاری دخالت نداشته‌ایم. این روش عملیاتی ما نیست و ما پیش از این نیز، این‌گونه عمل نکرده‌ایم.» همچنین در نخستین واکنش به این حمله، گارد ساحلی عربستان روز شنبه با صدور بیانیه‌ای درباره حادثه روی داده برای نفتکش کشورمان در دریای سرخ ادعا کرد که ریاض به حفاظت از امنیت دریانوردی بین‌المللی پایبند است. به گزارش «ایسنا» به نقل از روزنامه الریاض، سخنگوی گارد ساحلی عربستان در این بیانیه آورده است: «ساعت ۱۱:۴۷ روز جمعه یکی از ایستگاه‌های ساحلی ما در جده پیامی حاوی یک ایمیل از کاپیتان نفتکش (Sabiti) با پرچم ایران مخابره کرد که حاکی از آسیب‌دیدگی در قسمت جلویی کشتی بود که باعث نشت نفت از تانکر و مخازن این نفتکش به دریا شده بود.» در این بیانیه آمده است: «بعد از بررسی داده‌ها برای ارائه هرگونه کمک لازم به نفتکش، مشخص شد که این کشتی به مسیر خود ادامه داده و در فاصله ۶۷ مایلی جنوب غربی بندر جده قرار دارد و سیستم‌های ردیاب خود را خاموش کرده است و به تماس‌های ما پاسخی نداد.»

نشتی نفت متوقف شده است

صبح روز جمعه ۱۹ مهرماه خبری مبنی بر دو انفجار جداگانه در نفتکش «سابیتی» در نزدیکی بندر جده عربستان سعودی منتشر شد. به‌دنبال انتشار این خبر، شرکت ملی نفتکش ایران با اعلام اینکه دو نفتکش متعلق به این شرکت بوده، گفت انفجارها بر اثر اصابت موشک در ساعت‌های ۵ و ۲۰: ۵ دقیقه صبح در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان سعودی رخ داده و نفتکش دچار انفجار در بخش بدنه شده است. براساس گزارش‌های منتشرشده در نخستین ساعات این حادثه، ۲ مخزن اصلی نفت در این کشتی آسیب‌دیده و نفت موجود در آن درحال نشت به دریای سرخ بود. این درحالی است که روز دوشنبه ۲۲ مهر ماه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت که کشتی سابیتی تا ٩ روز دیگر وارد کشور می‌شود و تعمیرات آن در بندرعباس آغاز خواهد شد. به گزارش «ایرنا» محمد راستاد درخصوص آخرین وضعیت نفتکش سابیتی گفت: «با اقدامات به موقع توسط دریانوردان حاضر در کشتی موفق به مدیریت حادثه و خسارت شدیم تا جایی که از ادامه نشت نفت از کشتی و ایجاد آلودگی جلوگیری شد.» وی ادامه داد: «کشتی سابیتی با شرایط پایدار مسیر خود به سمت خلیج فارس ادامه می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود که تا ٩ روز آینده به بندرعباس برسد.» راستاد خبر داد که به محض ورود سابیتی به بندرعباس تعمیرات مورد نیاز برای رفع خسارت وارد شده به کشتی آغاز خواهد شد. راستاد میزان محموله نفتکش را ١٤٠ هزار تن نفت خام اعلام کرد و خبر داد که با اقدامات به موقع میزان نشت نفت به صفر رسیده و خسارتی به محموله کشتی وارد نشده است. راستاد علت حادثه را اصابت شیء خارجی(موشک) اعلام کرد و گفت: «مراجع ذی‌صلاح درحال بررسی دلیل ایجاد حفره در بدنه کشتی هستند.»