پیشنهاد روحانی برای پایان دعواها

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری تاکید کرد: اگرحتی در مسائل استراتژیک، سال‌ها بحث کردیم اما به نتیجه نرسیدیم، باید به همه‌پرسی از مردم رجوع کنیم. ما راه دیگری نداریم. نمی‌شود که فقط با یکدیگر دعوا کنیم. ما ۴۰ سال است که با یکدیگر بحث می‌کنیم. راه را باید انتخاب کنیم. رئیس‌جمهوری همچنین با بیان اینکه سرنوشت و آینده کشور را انتخابات تعیین می‌کند، گفت:‌ با وجود همه نقص و اشکالات بهترین راه برای اصلاح جامعه و برای اینکه افکار به حق مردم حاکم شود، صندوق است.رئیس‌جمهوری روز گذشته در مراسم آغاز سال جدید تحصیلی دانشگاه و مراکز علمی و پژوهشی در دانشگاه تهران که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه اظهار کرد: در پایان امسال انتخابات بسیار مهم مجلس شورای اسلامی را در پیش رو داریم و دانشگاه‌ها همیشه در همه انتخابات کشور نقش بسیار ارزشمندی داشته‌اند و همواره فضای دانشگاه‌ها، فضای جامعه را نیز انتخاباتی و گرم کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی با تاکید بر اینکه باید خودمان را برای انتخابات آماده کنیم، اظهار کرد: سرنوشت آینده کشور را انتخابات تعیین و تایید می‌کند و با همه نقص‌ها و اشکالاتی که گفته می‌شود، باز هم بهترین راه برای شکستن افراط‌گرایی، اصلاح جامعه، شایسته‌سالاری و حاکم شدن افکار بحق مردم، صندوق رای است و هیچ راه دیگری نداریم و این را به‌عنوان کسی می‌گویم که عمر خود را در تجربه سیاسی و علمی گذرانده است. روحانی تصریح کرد: راهی جز فضای باشکوه انتخابات وجود ندارد و به‌رغم همه مشکلات تنها راه برای آینده کشور انتخابات است و باید خودمان را برای برگزاری باشکوه انتخابات آماده کنیم.

رئیس‌جمهور افزود: همه باید خودمان را آماده کنیم که هر کسی را که بهتر و شایسته‌تر برای آینده کشور است و آماده فداکاری بوده و از دانش و فکر لازم برخوردار است، برگزینیم و از طرف دیگر هر کسی که خودش را شایسته می‌داند، نامزد شود. در این راستا هیچ اهمیتی ندارد که انتخاب بشود یا نشود یا بگویند صالح است یا صالح نیست.روحانی تصریح کرد: یکی از مسائل مهم سال جاری موضوع انتخابات است و اگر انتخابات باشکوه، پررونق و با حضور اکثریت مردم را در سراسر کشور شاهد باشیم، این حضور قدرت سیاسی کشورمان را در دنیا بالا می‌برد و دشمنان می‌هراسند و متوجه می‌شوند که فشار و تحریم‌های آنان اثرگذار نبوده و مردم همچنان به آینده کشور خود امیدوار هستند.

دونظر درمورد ارتباط با جهان

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یکسری مسائل در کشور وجود دارد که حل و فصل آن زیاد دشوار نیست و در مقابل یکسری مشکلات هم وجود دارد که حل و فصل آن نیازمند زمان و استراتژی است، اظهار کرد: استراتژی حرکت کشور، موضوعی بلندمدت و دشوار است و در این زمینه استادان و دانشگاه‌ها می‌توانند نقش بیشتری ایفا کنند.رئیس‌جمهور با طرح این سوال که پیشرفت و آینده کشور در سایه تعامل یا تقابل با دنیا است، گفت: ممکن است پاسخ به این سوال آسان باشد؛ اما این مساله‌ای راهبردی است که ۴۱ سال است به جواب روشن و قاطع در این زمینه نرسیده‌ایم. یک عده بر تعامل سازنده و عده‌ای نیز بر تقابل مستمر با جهان تاکید دارند.روحانی اضافه کرد: یک عده معتقدند که مشکلات موجود جز با قدرت‌نمایی و شکستن دشمن میسر نیست و یک عده نیز معتقدند می‌توان بسیاری از مشکلات را با گفت‌وگو حل و فصل کرد. بنابراین مساله اصلی این است که استراتژی ما باید تعامل سازنده یا تقابل مستمر باشد و حل و فصل این موضوع با تنش و جر و بحث به نتیجه مطلوب نمی‌رسد و راه آن این است که همه یکدیگر را برای رسیدن به استراتژی مناسب قانع کنیم.رئیس‌جمهور گفت: دانشگاه‌ها وظیفه دارند این‌گونه موضوعات را به جامعه توضیح دهند و رسانه ملی هم وظیفه ویژه‌ای در این خصوص دارد، چنانچه به‌طور مساوی در اختیار همه جناح‌ها و گروه‌ها قرار داشته باشد و بزرگ‌ترین وظیفه رسانه ملی طبق قانون اساسی آزادی است و باید فضای آزاد را در جامعه به‌وجود بیاورد. اگر رسانه ملی و همه رسانه‌ها به این وظیفه عمل کنند، کار بزرگی انجام داده‌اند.

ریشه دعواهای سیاسی درکشور

روحانی با طرح این سوال که ریشه همه دعواهای سیاسی در کشور چیست، اظهار کرد: ممکن است یک عده موضوعی را خوب و عده‌ای آن را بد معرفی کنند یا عده‌ای برجام را موفق و عده‌ای ناموفق توصیف کنند؛ اما دعوا سر برجام نیست، بلکه در مورد موضوع بزرگ‌تری است. رئیس‌جمهور گفت: عده‌ای عنوان می‌کنند که مذاکره با خارجی‌ها وقت تلف کردن است و باید با آنها تقابل کنیم و در این صورت است که روزی در مقابل ما کوتاه خواهند آمد و در مقابل یک عده هم معتقدند که با جنگ و تقابل به جایی نمی‌رسید؛ البته بدیهی است که وقتی تجاوز یا حمله‌ای صورت می‌گیرد، دیگر نمی‌توان از تعامل سازنده سخن گفت و پاسخ آن نیز روشن است؛ اما سوال این است که در شرایط موجود چه راهی باید انتخاب کنید.

روحانی خاطرنشان کرد: یک عده به ما می‌گویند، شما در گفت‌وگو با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وقت تلف کردید، آژانس در اختیار آمریکا و ابرقدرت‌هاست و گفت‌وگو با آن هیچ فایده‌ای ندارد و بیهوده است و یک عده نیز می‌گویند می‌شود سال‌ها مذاکره کرد و به نتیجه رسید، همچنان که با همین آژانس بین‌المللی اتمی، توانستیم PMD را حل کنیم و آژانس اعلام کرد که این پرونده تمام شده است و این موضوع برای بعضی‌ها بسیار سنگین است و مانند بمبی است که بر سر عده‌ای کوبیده می‌شود. رئیس‌جمهور اضافه کرد: وقتی با ۶ قدرت بزرگ جهانی بحث و مذاکره می‌کردیم یک عده می‌گفتند این مذاکرات خاصیت و فایده‌ای ندارد و باید ایستادگی کنیم و یک عده هم بر مذاکره تاکید داشتند و دولت مذاکره کرد و با سختی توانستیم به توافقی برسیم و این توافق برای عده‌ای به مثابه کوهی بود که بر سرشان ریخت.

روحانی خاطر نشان کرد: اینکه با ۶ قدرت بزرگ جهانی مذاکره کنیم و آنها حاضر شوند ۶ قطعنامه فصل هفتی را فسخ کرده و پس بگیرند کار آسانی نیست؛ ضمن اینکه برای هیچ کشور دنیا در قطعنامه سازمان ملل، فعالیت هسته‌ای مورد قبول قرار نگرفته است و این موضوع تنها برای ایران در قطعنامه ۲۲۳۱ گنجانده شده است.رئیس‌جمهور گفت: وقتی توافق برجام انجام شد، یکی از رهبران دنیا از اینکه شرکت‌های بزرگ جهان برای انعقاد قرارداد با ایران صف بستند، دچار حیرت شده بود و هنگامی که این توافق در سال ۹۴ به امضا رسید، در سال ۹۵ رشد اقتصادی کشورمان در دنیا اول شد.روحانی گفت: رژیم صهیونیستی، عربستان و تندروهای آمریکا با فشارهای خود دولت جدید آمریکا را وادار کردند که از برجام خارج شود و کسانی که در کارآمدی برجام تردید دارند، می‌توانند زمانی را که برجام منعقد شد با امروز که صدمه دیده است، مقایسه کنند.رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ایستادن روی پای خود در اقتصاد حرف درستی است، گفت: آیا می‌توان بدون رابطه و تعامل با دیگران به رشد و توسعه رسید؟روحانی خاطرنشان کرد: بدون تعامل و رابطه با دنیا شاید بتوان زندگی را گذراند؛ اما دستیابی به رشد و توسعه چطور؟ رشد و توسعه بدون رابطه و تعامل با دنیا نمی‌شود و اگر صادرات نباشد و بانک‌ها قفل باشند و نتوانیم ارتباط برقرار کنیم، نمی‌توان به رشد و توسعه رسید.رئیس‌جمهور با قدردانی از کشورهای دوست و همسایه و برخی از دیگر کشورها که بی‌اعتنا به تحریم‌های ناعادلانه آمریکا با ایران همکاری و تعامل دارند، افزود: ما امروز مبادلات تجاری و صادرات با دیگر کشورها را داریم و در همین شرایط سخت و جنگ اقتصادی درحال ورود به یک اتحادیه آسیایی هستیم.