پیاده‌روی میلیونی تا کربلا عکس: AFP

وی در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت که از این میزان همچنین پنج میلیون نفر زائر غیر ‌عراقی هستند که از کشورهای مختلف به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران در این مراسم شرکت کرده‌اند. همچنین براساس آخرین اعلام مسوولان ایرانی، حدود سه و نیم میلیون زائر از ایران در مراسم اربعین امسال شرکت کردند که تاکنون بخشی از آنها به کشور بازگشته‌اند. به گزارش «ایرنا» سال گذشته حدود ۱۴ میلیون زائر از جمله دو میلیون زائر ایرانی در مراسم اربعین حسینی شرکت کرده بودند. در همین راستا چهار مرز مهران، شلمچه، چذابه و خسروی این روزها غرق در حال و هوای اربعین بوده و تردد و رفت و آمد زوار در روز اربعین حسینی به اوج خود رسید. به گفته دبیر ستاد مرکزی اربعین، از اول محرم و صفر ۶ میلیون و ۵۱۴ هزار و ۸۴۰ نفر از کشور خارج شده‌اند. به گزارش «ایلنا» احمد محمدی‌فر امروز با اشاره به آمار ورودی و خروجی مرزها در روز ۲۷ مهر ماه ۹۸ گفت: روز گذشته ۹۹ هزار و ۶۲۴ نفر وارد کشور شده و در همین روز ۳ هزار و ۳۳۶ نفر از کشور خارج شده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس، دبیر ستاد مرکزی اربعین همچنین از افزایش بیش از ۵۰ درصدی تعداد زائران اربعین ۹۸ نسبت به سال گذشته خبر داد. در همین حال سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به بازگشت زائران به کشور، از آنها خواست هشدارهای پلیس را جدی بگیرند و گفت: پلیس تا پایان سفر زائران در کنار آنهاست و به ماموریت خود ادامه می‌دهد.

حضور جهانگیری در راهپیمایی اربعین

همزمان اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور روز گذشته مصادف با اربعین حسینی به‌منظور شرکت در راهپیمایی عظیم اربعین، وارد نجف اشرف شد. این سفر یک روزه طی سال‌های اخیر با هدف زیارت، اعلام حمایت و همراهی دولت ایران از زائران کشورمان در عتبات عالیات، بازدید از روند خدمت‌رسانی و ابراز قدردانی دولت جمهوری اسلامی ایران از میزبانی دولت و مردم عراق از زائرین اربعین به خصوص زائرین ایرانی انجام می‌شود. معاون اول رئیس‌جمهور بعد از شرکت در راهپیمایی بزرگ اربعین، به کربلای معلی عزیمت و مضجع شریف و نورانی سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را زیارت کرد. به گزارش «ایسنا» وزیر ورزش و جوانان، وزیر آموزش و پرورش و معاون امور مجلس ریاست‌جمهوری در این سفر معاون اول رئیس‌جمهور را همراهی کردند.به گزارش «ایسنا»‌ اسحاق جهانگیری در جریان سفر به عراق و شرکت در گردهمایی بزرگ اربعین، در جمع خبرنگاران ضمن تسلیت اربعین حسینی، هدف از سفر خود را شرکت در مراسم دینی و مذهبی اربعین،‌ عرض ارادت به ساحت مقدس ائمه اطهار (ع) و اعلام حمایت و همراهی دولت ایران از زائران ایرانی و عاشقان امام حسین(ع) عنوان کرد و افزود: میزبانی شایسته از میلیون‌ها زائر امام حسین (ع) با وجود همه کمبودها کار بزرگی است و باید از این مهمان‌نوازی و تدارک امکانات و امنیت تشکر و قدردانی کرد. جهانگیری با مقایسه تعداد زائران و افرادی که در این تجمع عظیم شرکت می‌کنند، خاطرنشان کرد: ظرف ۱۰ سال اخیر تعداد ایرانیانی که از مرزهای جمهوری اسلامی وارد عراق شده‌اند از ۵۰ هزار نفر به بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است و این روند ادامه خواهد داشت.معاون اول رئیس‌جمهور گفت: راهپیمایی اربعین که هر سال باشکوه‌تر از سال قبل برگزار می‌شود به پدیده و تجربه‌ای نوین و به یکی از نمادهای جهان اسلام در پیگیری آرمان ظلم ستیزی، آزادی، آزادی‌خواهی و آزادگی مبدل شده است.اسحاق جهانگیری همچنین در دیدار با «لؤی الیاسری» استاندار نجف اشرف،‌ ضمن قدردانی از مراجع بزرگ تقلید نجف و مقامات عراقی در میزبانی از زائرین ایرانی ‌اظهار کرد: میزبانی از این تعداد زائر با توجه به برخی کاستی‌ها در زیرساخت‌ها کار دشواری است و دولت و مردم ایران از مهمان‌نوازی دولت و ملت عراق تشکر می‌کنند. استاندار نجف نیز در این دیدار با اشاره به اینکه مردم عراق و شهر نجف افتخار می‌کنند که میزبان زائران امام حسین (ع) به‌ویژه زائران ایرانی و معاون اول رئیس‌جمهور ایران هستند، گفت: اربعین نقش بسزایی در تحکیم روابط دو کشور و دو ملت ایفا کرده و باید برای ارتقای مناسبات فی‌مابین از همه ظرفیت‌ها بهره گرفت.

گفت‌وگو با نخست‌وزیر عراق

معاون اول رئیس‌جمهور روز گذشته در جریان زیارت حرم حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با نخست‌وزیر عراق هم گفت‌وگو کرد.به گزارش «ایلنا» اسحاق جهانگیری در این مکالمه تلفنی ضمن قدردانی از زحمات دولت و ملت عراق در میزبانی از زائران اربعین حسینی تاکید کرد: این مراسم نمایشی از قدرت، استحکام و وحدت دنیای اسلام تبدیل شده است.

آماده‌باش پلیس برای بازگشت زوار

آن‌طور که مقامات کشورمان اعلام کرده‌اند همه تدارکات برای بازگشت زائران به کشور فراهم است. در همین ارتباط سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در گفت‌وگو با «ایسنا» با تاکید بر اینکه پلیس برای بازگشت زائران اربعین در آماده‌باش کامل است، افزود: از مردم نیز می‌خواهیم که با پلیس همکاری داشته و به هشدارها و توصیه‌ها توجه کنند. در روزهای اخیر درصد قابل‌توجهی از تصادفات رخ داده در کشور که مربوط به زائران اربعین بود ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی و عمده این تصادفات نیز منجر به واژگونی شده است، بنابراین لازم است که رانندگان به هیچ عنوان در شرایط خستگی و خواب آلودگی پشت فرمان قرار نگیرند و به ازای هر دو ساعت رانندگی نیز دست‌کم یک ربع در حاشیه امن مسیر یا توقفگاه‌ها، توقف کرده و استراحت کنند.ازسوی دیگر وزیر کشور با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد از زوار با وسیله شخصی به مرزها برای راهپیمایی اربعین مراجعه کرده‌اند، به زوار توصیه کرد به محض رسیدن به خودروهای خود سریعا رانندگی نکرده و در اماکن مشخص چند ساعتی استراحت کنند. به گزارش خبرگزاری فارس، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور تاکید کرد: هیچ مشکلی در حوزه تردد، خدمات و امنیت نداشته‌ایم؛ البته این به آن معنا نیست که کاستی‌ها نباشد که برای رفع آنها اقدام می‌کنیم.محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز اعلام کرد: پیش‌بینی‌های لازم برای اینکه وسیله نقلیه لازم برای آنها فراهم شود، در هر چهار مرز صورت گرفته است. برآورد ما این است که از این ۸۰۰ هزار نفر، با توجه به اینکه تعدادی که با خودروی شخصی مسافرت کردند، حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار نفر بخواهند با اتوبوس برگردند. ۱۱ هزار اتوبوس برای این کار در نظر گرفته شده که و امیدواریم طبق همین برنامه‌ریزی زائران بتوانند با وسایل نقلیه عمومی که برای آنها در نظر گرفته شده بازگشت داشته باشند.

فوت ۷۷ زائر ایرانی

در همین حال روز پنج‌شنبه حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد اربعین با بیان اینکه « ۷۷ نفر از زائران اربعین جان خود را از دست داده‌اند»، گفت: بیش از نیمی از این افراد جان خود را در حوادث رانندگی از دست داده‌اند؛ بنابراین توصیه ما این است کسانی که خودوری شخصی دارند، قبل از استراحت کافی حرکت نکنند.

جمع‌آوری ۵۵ هزار تن زباله در کربلا

در همین حال معاون خدمات شهری شهرداری تهران از جمع‌آوری ۵۵ هزار تن زباله در کربلا طی ١٢ روز گذشته خبر داد.به گزارش «ایسنا» مجتبی یزدانی با اشاره به حضور نیروهای خدمات شهری در شهرهای کوفه، نجف، کربلا و حد فاصل این دو شهر گفت: ٣۵٠ نیرو در کوفه، ٣۵٠ نیرو در نجف و حدود هزار نیرو در کربلا با همراهی نیروهای عراقی مسوولیت نظافت و رفت و روب را برعهده دارند. ‌

پیاده‌روی جا ماندگان اربعین

ازسوی دیگر پیاده‌روی جاماندگان اربعین به روال سال‌های گذشته از مبادی و مسیرهای تعیین شده به مقصد حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(س) صبح روز گذشته در تهران برگزار شد. به گزارش «ایرنا» عاشقان اباعبداالله الحسین(ع) که از حضور در راهپیمایی نجف تا کربلا جا مانده‌اند صبح دیروز به نیابت از زیارت مرقد مطهر امام حسین(ع) و به قصد رجاء از میدان‌های پنجگانه تهران پیاده‌روی خود را به سوی حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(س) آغاز کردند. سال گذشته براساس برآوردهای مسوولان یک و نیم تا ۲ میلیون نفر در این مراسم معنوی شرکت کردند و امسال هم شرکت‌کنندگان در این مراسم از ساعت ۶ صبح در میدان امام حسین(ع) با حضور گسترده گردهم آمدند و از طریق مسیرهای اعلام شده به سمت حرم حضرت عبدالعظیم(ع) حرکت کردند.

 

08-01