برگزاری نشست شبیه‌سازی سازمان اکو در مشهد

دکتر حسین کشیری، مشاور بین‌الملل شهرداری مشهد در ابتدای جلسه ضمن خیر مقدم به میهمانان و شرکت‌کنندگان در برنامه گفت: در عرصه همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه و عضویت در سازمان‌های بین‌المللی استان خراسان رضوی و به ویژه شهر مقدس مشهد جزو پیشتازترین‌ها در کشور است و توانسته است نقش خود را به معنای واقعی در این حوزه به‌عنوان یک کلان‌شهر بزرگ ایفا کند. وی ابراز امیدواری کرد که مشهد در سال ۲۰۲۰ میزبانی اجلاس جوانان جهان را نیز بر عهده بگیرد. دکتر مهدی ذاکریان، دبیر علمی اجلاس، در مراسم افتتاحیه ضمن تشکر از میزبانی خوب شهرداری مشهد مقدس گفت: آغاز یک حرکت علمی بزرگ در حوزه روابط بین‌الملل و علوم سیاسی کشور در جوار علی بن موسی‌الرضا، نشان از با برکت بودن این برنامه برای فضای علمی کشور دارد. او در ادامه افزود: امروز در دنیا با دیپلماسی رسمی مواجه نیستیم بلکه نظام بین‌الملل به سمت دیپلماسی عمومی، دیپلماسی خط دو و دیپلماسی شهری در حرکت است.

حسن دانایی‌فر، مدیر مرکز توسعه همکاری‌های ایران و عراق، در اولین پنل تخصصی برنامه گفت: امروز روابط کشورهای منطقه فراتر از روابط در چارچوب دیپلماسی است. وی ضمن اشاره به نقش اقتصادی در روابط بین کشورهای منطقه، بر افزایش فعالیت اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در این کشورها تاکید کرد. در ادامه باقر اسدی، سفیر سابق ایران در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد و عضو هیات تحریریه مجله مطالعات بین‌الملل ضمن نقد کارکردهای ضعیف سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو گفت: هنوز ما در مجموعه اکو نتوانسته‌ایم بالقوه‌های عظیم این ۱۰ کشور، ۱۰ دولت را در حوزه‌های مختلف تا میزان مطلوب محقق کنیم.

شهناز رمارم، عضو شورای اسلامی شهر مشهد، سخنران پایانی اولین پنل برنامه گفت: تحولات دنیای امروز مدیریت شهری را هم دچار تحول و تغییر کرده است. توسعه شهرها امروزه صرفا توسعه کالبدی و فیزیکی نیست. شهرهای پیشرفته دنیا ٧٠ درصد مدیریت شهری‌شان به توسعه اجتماعی و فرهنگی فکر می‌کنند و ٣٠ درصد به‌دنبال توسعه کالبدی و فیزیکی هستند. اجلاس بین‌المللی و شبیه‌سازی سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو در روز نخست با برگزاری سه پنل تخصصی پایان یافت و در روز دوم با اجلاس شبیه‌سازی سازمان اکو همراه بود. در این نشست که به ریاست باقر اسدی برگزار شد، دانشجویان در نقش وزرای خارجه کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری اقتصادی اکو، ازمواضع این کشورها در حوزه‌های ترانزیتی و گردشگری دفاع کردند و ضمن یادگیری مهارت سخنرانی، چانه‌زنی، مذاکره و نگارش متون بین‌المللی و مشارکت در نگارش یک بیانیه، به یک بیانیه نهایی رسیدند.