در این میان برخی از اصلاح‌طلبان بر این باورند که فهرست انتخابات آتی (مجلس یازدهم) به سرلیستی محمدرضا عارف بسته نخواهد شد. این یکی از محورهای مورد اختلاف میان گروه‌های مختلف اصلاح‌طلب است که هنوز درباره آن و همچنین درباره ارائه فهرست واحد و اینکه با جریان اصولگرا نظیر طیف علی لاریجانی ائتلاف کنند یا نه، به نتیجه روشنی دست نیافته‌اند.دیروز علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت از احتمال اینکه محمدرضا عارف سرلیست اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس نشود، سخن گفت. بر اساس آنچه خبرگزاری فارس از نشست خبری دبیرکل حزب اتحاد ملت خبر داد، شکوری‌راد در پاسخ به سوالی درخصوص سرلیست اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس سال جاری و احتمال سرلیستی محمدرضا عارف گفت: من مستقیما از آقای عارف چنین چیزی را نشنیده‌ام اما شنیده‌هایی وجود دارد و احتمالا آقای عبدالله ناصری بر اساس شنیده‌ها این را گفتند چون از کارهای عارف بی اطلاع نیستند. او افزود: برداشت من هم همین است که عارف سرلیست اصلاح‌طلبان نمی‌شود.

شکوری‌راد البته تاکید کرد که ما هنوز لیستی را تعیین نکرده‌ایم که به دنبال سرلیست بگردیم و نمی‌دانیم کدام یک از گزینه‌های ما باقی می‌ماند. اگر ببینیم شرایط مناسب است حتما در بینشان چند نفر خواهند بود که سرلیست اصلاح‌طلبان باشند. البته غلامحسین کرباسچی نیز در گفت‌وگوی خود با روزنامه اعتماد که در شماره دیروز منتشر شد، به انتقادات صریح از عارف پرداخت و گفت: «آقای عارف که روزی در مقام ریاست دانشگاه تهران مانع سخنرانی آقای عبدالکریم سروش شد یا آقای سیدجواد طباطبایی را از معاونت پژوهشی برداشت یا روزی دیگر برخوردهایی با انجمن اسلامی داشته، چطور امروز به شخصیت محوری اصلاحات تبدیل شده و از او برای هر منصب و مقامی صحبت می‌شود؟»

واکنش نزدیکان عارف به کناره‌گیری او از انتخابات

البته در میان انتقادها به عملکرد عارف در مجلس دهم و احتمالاتی که درباره سرلیست نبودن او مطرح است، برخی نیز کناره‌گیری عارف از انتخابات مجلس یازدهم را محتمل دانسته و درباره آن گمانه‌زنی کرده‌اند. از جمله عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات که گفته بود عارف برای آنکه راحت‌تر بتواند برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تلاش کند، نامزد انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نمی‌شود.

البته دیروز علی رضا خامسیان، مسوول روابط عمومی بنیاد امید ایرانیان در واکنش به خبر کناره‌گیری رئیس فراکسیون امید از انتخابات مجلس، به «ایرنا» گفت: آقای عبدالله ناصری و دیگر شخصیت‌های سیاسی قابل احترام هستند، اما نه شخص من و نه هیچ بزرگوار دیگری نیابتا نباید و نمی‌توانیم درباره کنش سیاسی شخصی چون عارف به ویژه درباره حضور یا عدم حضور در انتخابات مجلس سخن بگوییم. به همین دلیل شخص آقای عارف باید در این خصوص موضع‌گیری کند.او همچنین گفت: با شناختی که از آقای عارف دارم وی چه در عرصه انتخابات به‌عنوان نامزد حضور داشته باشد و چه داوطلب انتخابات مجلس شورای اسلامی نشود در بطن تحولات انتخاباتی حضوری فعال و نقش آفرین خواهد داشت.

عارف: اسامی اعلامی گمانه‌زنی است

یکی دیگر از موضوعاتی که اصلاح‌طلبان هنوز بر سر آن به تفاهم نرسیده‌اند، انتخاب اعضای ستاد مرکزی انتخابات شورای عالی جبهه اصلاح‌طلبان است؛ موضوعی که محمدرضا عارف نیز دیروز به آن اشاره و به اعضا اعلام کرد که هنوز درخصوص اعضای ستاد مرکزی انتخابات این شورا جمع‌بندی نهایی صورت نگرفته است و اسامی‌ای که بعضا در رسانه‌ها مطرح می‌شود گمانه زنی است و قطعیت ندارد.

اصلاح‌طلبان لیست واحد می‌دهند

از سوی دیگر، گرچه هنوز مساله ارائه لیست واحد اصلاح‌طلبان به‌صورت رسمی از سوی شورای عالی اصلاح‌طلبان نهایی و اعلام نشده اما دیروز علی صوفی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «ایسنا» اعلام کرد که در انتخابات پیش‌رو، همه احزاب اصلاح‌طلب یک لیست واحد ارائه می‌کنند. صوفی درباره آخرین فعالیت‌های انتخاباتی حزب «پیشروی اصلاحات» اظهار کرد: ما برنامه‌ جدایی برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی نداریم و از آنجا که عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هستیم و پذیرفتیم که جزو احزابی باشیم که با شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان نیز هماهنگی و همکاری کند، از اقدام تکی برای انتخابات پیش‌رو پرهیز می‌کنیم.او تاکید کرد: اصلاح‌طلبان از تکثر کاندیداها همچون اتفاقی که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ افتاد یا وزن‌کشی که احزاب در شورای شهر دوم تهران انجام دادند درس گرفتند که به‌صورت اجماعی حرکت کنند و از دادن لیست‌های متعدد پرهیز ‌کنند. صوفی همچنین گفت که حرکت اصلاح‌طلبان در قالب شورای هماهنگی و جبهه‌ای است و همه احزاب یک لیست واحد ارائه می‌کنند.