درخواست گسترش گفت‌وگو با ایران به موضوعات امنیتی

پیش از این نیز در اواخر مهر ماه شبکه المیادین به نقل از منابعی در وزارت خارجه فرانسه، مفادی از محتوای طرح این کشور درخصوص کاهش تنش میان ایران و آمریکا را فاش کرده بودند که براساس آن پاریس علاوه بر موضوع برجام، خواستار تغییراتی در نقش ایران در خاورمیانه شده و یک بار دیگر بحث توان موشکی ایران را نیز مطرح کرده بود. هرچند جزئیات این طرح به‌صورت رسمی از جانب ایران و فرانسه تایید نشد، اما ایران تاکنون بارها اعلام کرده است که در مورد توان موشکی خود با هیچ کشوری مذاکره نخواهد کرد و آن را جزو امنیت ملی خود می‌داند.

با این حال وزیر خارجه فرانسه روز دوشنبه طی سخنرانی در ابوظبی بار دیگر خواستار بسط مذاکرات با ایران به مسائل فراتر از مسائل هسته‌ای از جمله موضوعات امنیتی و منطقه‌ای شد. به گزارش فارس، به نوشته روزنامه انگلیسی‌زبان «نشنال» چاپ امارات، «ژان ایو لودریان» در این سخنرانی که در مراسمی در دانشگاه سوربون «ابوظبی» انجام شد، همچنین به امارات اطمینان داد که حفظ امنیت منطقه برای فرانسه در اولویت است. او گفت: ما به همراه مقامات اماراتی می‌خواهیم دیپلماسی را در اولویت قرار دهیم.

همچنین به گزارش «ایسنا» به نقل از فرانس ۲۴، ژان ایو لودریان گفت: امیدواریم که یک گفت‌وگوی عمیق با ایران در راستای کاهش تنش در خلیج‌فارس انجام شود زیرا تنش‌ها بعد از هدف قرار گرفتن پالایشگاه‌های سعودی افزایش یافته است. وی گفت: امارات و فرانسه هر دو خواهان کاهش تنش و بازگرداندن اولویت دیپلماسی در پرونده ایران هستند. این مقام فرانسوی همچنین تاکید کرد که تنش‌های کنونی منجر به تشدید بحران‌های دیگر به خصوص در یمن می‌شود.

لودریان در مصاحبه‌ای که حدود دو هفته پیش با روزنامه «فیگارو» داشت برخی مطالبات فراتر از «برجام»، مانند مذاکرات منطقه‌ای با ایران و آینده توافق هسته‌ای بعد از سال ۲۰۲۵ را هدف طرح ابتکاری رئیس‌جمهور کشورش برای نجات برجام توصیف کرد.

وی در آن مصاحبه در پاسخ به این سوال که آیا طرح «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه با ایران «مرده است» گفت: «در بیاریتز و بعدا در نیویورک، رئیس‌جمهور فرانسه ابتکاراتی برای تنش‌زدایی و تعیین ملاک‌های توافق میان دونالد ترامپ و حسن روحانی انجام داد.»

او در ادامه درباره طرح فرانسه گفت: «هدف از آن، متقاعد کردن ایران به پایبندی دوباره به تعهدات خود در توافق هسته‌ای وین، آغاز مذاکراتی برای رایزنی درباره بحران‌های منطقه و بحث درباره آینده توافق بعد از سال ۲۰۲۵ است.»

اشاره وزیرخارجه فرانسه به ابتکارات چند ماه گذشته امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه برای کاهش مناقشه میان ایران و آمریکا پس از خروج یک طرفه دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای است. رئیس‌جمهوری فرانسه در همین ارتباط طی چندماه گذشته بارها با حسن روحانی رئیس‌جمهوری به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرده است. پیشنهاد افتتاح خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای تجارت با ایران تا پایان سال جاری یکی از طرح‌های مکرون است که در یکی از همین گفت‌وگو‌های تلفنی با روحانی ارائه شد. طرحی که البته هنوز اجرایی نشده است. براساس گزارش‌ها این میزان اعتبار می‌تواند در سال آینده تجارت دوجانبه ایران و اروپا را بهبود بخشد، اما لازمه آن معافیت‌های نفتی آمریکا است.

آخرین این تلاش‌ها در سفر اخیرحسن روحانی رئیس‌جمهوری به نیویورک برای شرکت در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد صورت گرفت. براساس گزارشی که مشروح آن در نشریه «نیویورکر» چاپ شده، رئیس‌جمهوری فرانسه مقدمات برقراری یک تماس تلفنی سه‌جانبه بین روسای‌جمهوری آمریکا، ایران و فرانسه را فراهم کرده بود. این تماس قرار بوده از محل اقامت روحانی در هتل هیلتون برقرار شود اما به دنبال مخالفت روحانی عملی نشد. نیویورکر نوشته است وقتی مکرون وارد محل اقامت روحانی شد، او پیش‌تر به اتاق خوابش رفته بود. به این ترتیب روحانی از برقراری این تماس سر باز می‌زد. روزنامه «نیویورکر» علت مخالفت روحانی با برقراری تماس تلفنی با دونالد ترامپ را سخنرانی رئیس‌جمهوری آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در رابطه با ایران توصیف کرده است.

مقامات ایران نیز تاکنون از تلاش‌های فرانسه برای حل بحران موجود میان ایران و آمریکا و رفع هرگونه احتمال آغاز درگیری در منطقه استقبال کرده‌اند. در همین راستا حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز ۱۰ مهر ماه در جلسه هیات دولت، با بیان اینکه کلیت طرح فرانسه می‌توانست قابل قبول باشد، اظهارکرد: براساس این طرح، ایران نباید دنبال سلاح هسته‌ای باشد که همیشه این را گفته‌ایم، به صلح منطقه و آبراه‌ها کمک کند که همیشه کمک کرده‌ایم و اینکه آمریکا همه تحریم‌ها را کنار بگذارد. او همچنین از رئیس‌جمهوری فرانسه به‌خاطر تلاش‌هایش قدردانی کرد.

افزایش فشار آمریکا بر ایران

اما در حالی که فرانسه طی چندماه اخیر با ارائه طرح‌های مختلف سعی درکاهش تنش میان تهران و واشنگتن داشته است، روز گذشته وزیر خزانه‌داری آمریکا دراقدامی دیگر علیه ایران اعلام کرد که کشورش فشار اقتصادی بر جمهوری اسلامی ایران را بیشتر خواهد کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، استیون منوچین، این سخنان را در جریان سفر خود به سرزمین‌های اشغالی بیان کرد و مدعی شد که فشارها را به دلیل برنامه هسته‌ای ایران بیشتر خواهد کرد.

منوچین روز دوشنبه، در یک کنفرانس خبری با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: ما به بالا بردن بیشتر و بیشتر فشار ادامه خواهیم داد. نخست‌وزیر اسرائیل نیز از منوچین به‌خاطر افزایش فشار بر ایران تشکر کرد. سفر منوچین به سرزمین‌های اشغالی اولین بخش از تور خاورمیانه و هند او برای بحث درباره روابط اقتصادی و ابتکار عمل‌های مبارزه با تروریسم است. او در سفر خاورمیانه‌ای خود دیداری با مقامات عربستان هم خواهد داشت. برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران و جرد کوشنر داماد و مشاور ارشد ترامپ هم در این سفر به خاورمیانه، منوچین را همراهی می‌کنند.

نگرانی نتانیاهو از موشک‌های ایران

ازسوی دیگر نتانیاهو روز دوشنبه در جمع اعضای «آژانس یهود» با ابراز نگرانی از پیشرفت‌های کشورمان در صنعت موشکی گفت: ایران خواهان توسعه موشک‌های دقیقی است که قادرند هر هدفی در اسرائیل را با خطای ۵ تا ۱۰ متر نشانه بگیرند و آنها اکنون در حال این کار هستند. همچنین به گزارش فارس، وی اضافه کرد:  آنها دارند این سلاح‌ها را داخل ایران می‌سازند. می‌‌خواهند آنها را در عراق و سوریه مستقر کنند و زرادخانه موجود در لبنان با ۱۳۰ هزار راکت را به زرادخانه‌ای با سلاح‌های نقطه‌زن تبدیل کنند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ادامه داد: این یک خطر بسیار بزرگ است. در برخورد با این خطر ما باید دو کار را انجام دهیم. ما در اسرائیل باید متحد و قوی باشیم، متحد در روحیه و متحد در راه تامین آینده و امنیت اسرائیل و «ملت» یهود.