به گزارش «ایرنا»، نماز میت مرحوم طالقانی نیز توسط احمد منتظری قرائت شد. وی در جوار مزار پدرش، آیت‌الله سیدمحمود طالقانی در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد. اعظم طالقانی، فعال سیاسی و نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی از بامداد پنج‌شنبه (دوم آبان) به علت عارضه مغزی در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان پارس بستری و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار داشت. وی شامگاه چهارشنبه ۸ آبان در ۷۶ سالگی دارفانی را وداع گفت.

اعظم طالقانی از پیشگامان زن مبارزه با رژیم پهلوی و دختر آیت‌الله محمود طالقانی نخستین امام جمعه تهران بود. اعظم طالقانی در سال ۱۳۲۲ از همسر دوم آیت‌الله محمود طالقانی، روحانی برجسته دوران انقلاب اسلامی، زاده شد. پدرش فعال سیاسی و از پایه‌گذاران نهضت آزادی ایران بود؛ بارها بازداشت شد و مدت زمانی را هم در تبعید به سر برد. اعظم طالقانی در نوجوانی با مرتضی اقتصاد ازدواج کرد. همسر وی، شامگاه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ در ۸۳ سالگی درگذشت.به گزارش «ایرنا» اعظم طالقانی تا سال ۱۳۵۶ در زندان‌های اوین و قصر زندانی بود؛ یعنی درست در همان زمانی که پدرش نیز در زندان به سر می‌برد. به گفته مجتبی طالقانی، اعظم را دستگیر، محکوم و تهدید به اعدام کردند تا به آقا فشار بیاورند اما فشارها موثر نبود. اعظم طالقانی پس از انقلاب ۱۳۵۷ جامعه زنان مسلمان را به خواست پدرش و با هدف آموزش زنان و حل مشکلات آنها تاسیس کرد. سپس نماینده مجلس اول شورای اسلامی شد و پس از آن دوباره به تدریس پرداخت و همچنین امتیاز انتشار مجله اصلاح‌طلب «پیام هاجر» را گرفت. این نشریه توقیف شده به حقوق زنان در ایران اختصاص داشت. پس از آن اعظم طالقانی اقدام به انتشار نشریه‌ای با عنوان پیام ابراهیم کرد که این مجله همچنان منتشر می‌شود.اعظم طالقانی همچنین دبیر کل جامعه زنان انقلاب اسلامی بود. از او می‌توان به‌عنوان نخستین زنی یاد کرد که خود را نامزد ریاست جمهوری در ایران کرد. او به رغم بیماری‌اش، در سال ۱۳۷۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران شد. او معتقد بود رجل سیاسی به این معنی که یک زن نتواند نامزد انتخابات شود نیست. با این حال شورای نگهبان کاندیداتوری او را رد کرد. پس از آن او در سال‌های ۸۸ و۹۶ نیز خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری کرد. آخرین بار او در سال ۱۳۹۶ با اینکه به سختی راه می‌رفت وارد ساختمان وزارت کشور شد تا در انتخابات ثبت‌نام کند.

پیام‌های تسیلت

به دنبال درگذشت اعظم طالقانی  شخصیت‌های دولتی، مقامات و نهادها و احزاب در پیام‌هایی درگذشت او را تسلیت گفتند. درهمین ارتباط حسن روحانی رئیس‌جمهور روز پنج‌شنبه در پیامی با تسلیت درگذشت مرحومه خانم اعظم طالقانی بانوی پرتلاش و انقلابی و دبیر کل جامعه زنان انقلاب اسلامی، از درگاه احدیت برای ایشان رضوان الهی و همجواری با صالحان و برای بازماندگان صبر و سلامتی مسالت کرد. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، حسینعلی امیری، معاون امور مجلس رئیس‌جمهور و محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری نیز در پیام‌هایی جداگانه با تسلیت درگذشت دبیرکل جامعه زنان انقلاب اسلامی، از درگاه خداوند متعال برای وی رحمت واسعه و همجواری با پدر بزرگوارش و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسالت کردند.

همچنین علی ربیعی سخنگوی دولت در رشته توییتی به درگذشت فرزند آیت‌الله طالقانی واکنش نشان داد و این ضایعه را به خانواده و دوستداران آیت‌الله طالقانی و فرزندش تسلیت گفت. به گزارش «ایرنا»  همچنین سیدحسن خمینی در پیامی درگذشت مرحومه اعظم طالقانی را تسلیت گفت و افزود: اعظم طالقانی رحمت‌الله علیها علاوه بر شرافت انتساب به مرحوم آیت‌الله سیدمحمود طالقانی طاب‌ثراه خود از زمره مبارزان و ایثارگران بودند.ائتلاف احزاب زنان اصلاح‌طلب هم در پیامی ضمن تسلیت درگذشت اعظم طالقانی از مبارزان و زندانیان سیاسی پیش از انقلاب، وی را بانویی قدرتمند و آگاه معرفی کرد که عمل را با نظر آمیخته و دین را با اخلاق معنا بخشیده بود.

از افراد حاضر در مراسم تشییع وی می‌توان به علی ربیعی سخنگوی دولت، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری، مصطفی کواکبیان و پروانه سلحشوری نمایندگان مجلس شورای اسلامی، علی شکوری‌راد دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران و محمود دعایی مدیر مسوول روزنامه اطلاعات اشاره کرد. به گزارش «ایرنا» قاسم میرزایی‌نیکو، محمد محمدی‌گرگانی، لطف‌الله میثمی، محمدجواد حق‌شناس، احمد خمینی، هادی قابل، ولی‌الله شجاع‌پوریان، سعید لیلاز، محمدتقی فاضل‌میبدی، محمدمهدی جعفری، هاشم آغاجری، حبیب‌الله پیمان، محمدرضا تابش، مینو مرتاضی، مصطفی تاج‌زاده، پروانه سلحشوری، محمد توسلی، صدیقه وسمقی، احمد زیدآبادی، حامد سحابی، احسان شریعتی، مرتضی الویری، فاطمه صادقی، محمدجواد غلامرضا کاشی، فاطمه سعیدی، فاطمه ذوالقدر و طیبه سیاوشی از دیگر فعالان سیاسی و اجتماعی بودند که در مراسم تشییع مرحوم طالقانی شرکت کردند. مراسم ختم اعظم طالقانی دبیر کل جامعه زنان انقلاب اسلامی دوشنبه (۱۳ آبان) در کانون توحید تهران برگزار می‌شود.